Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Incabär

Incabär hittar vi i den exotiska fruktavdelningen, där de är mest kända som Physalis. Den vackert gyllene frukten är både god och dekorativ, men inte minst är det rikt på många näringsämnen och kolesterolsänkande fiber.

  • Incabärets näringsinnehåll
  • Näringsinnehåll

Torkade incabär

Incabärets egenskaper

Det gyllene incabäret växer på många kontinenter i världen, främst i Sydamerika, och finns året runt i tropikerna. Bären växer med tunna blad kring sig. Bäret är stort som en körsbärstomat i färsk och mogen form, då den även kallas physalis. Köttet har små kärnor i sig, ungefär som fikon, och har en god sötma på gränsen till syrlighet. Både färska och torkade incabär är goda att äta precis som de är, eller som ingrediens i bakning eller mysli.

Torkade incabär

 
Inca

Näringsinnehåll

Vid sidan av sin goda smak innehåller incabär mycket nyttigheter, med vitamin C, B12, antioxidanter och kostfibrer. Bland annat innehåller de motsvarande nästan lika mycket C-vitamin som i citroner, vårt mest välkända vitamin i förkylningstider. C-vitamin medverkar till immunsystemet och har antioxidanta egenskaper. Tack vare sitt höga innehåll av bioflavonoider, tas C-vitaminet upp mycket bra i kroppen, eftersom dessa samverkar.

Incabäret har fått sin orangegyllene färg från karoten, ett provitamin A. Karotener ombildas nämligen till A-vitamin när kroppen behöver det, och bidrar då till ögats funktion och synförmåga.

Incabär är som vissa andra frukter och bär, extra rikt på pektin, en löslig fibertyp som har en gelbildande förmåga i vätska. Detta används ibland i livsmedel som konsistensgivare i exempelvis kräm och sylt, men har även en angenäm hälsofördel för oss. Den gelbildande effekten ger nämligen en ökad mättnadskänsla och sätter igång tarmarnas rörelser. Dessutom bidrar de aktivt till en kolesterolsänkning, genom att föra med sig gallsalter ut ur kroppen. Dessa gallsalter bildas av kolesterol vilket innebär att mer kolesterol går åt till att bilda nya gallsalter efter att fibrerna först med sig dessa ut.

Ät en handfull torkade bär om dagen, precis som de är eller i goda nöt- och fruktblandningar. En boost av näring och mättnad!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

5 tips för en bättre maghälsa

Vi ger dig våra 5 bästa tips för en bättre maghälsa!
 

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
 

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Promenadens alla fördelar

Promenaden är ett bra och skönt sätt att få in mer konditionsträning i vardagen.
 

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
 

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Skydda huden i solen

Ta hjälp av våra enkla tips och skydda din hud från solens skadliga strålning.
 

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
 

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
 

Guide: Hudvård för fet hy

Lär dig allt om fet hy och hur du blir av med hudproblem som akne och pormaskar.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Ekologisk hudvård - en guide

Lär dig allt om ekologisk hudvård och få värdefulla tips på vad du ska tänka på.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
 

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
 

Glöm inte benträningen

Bröst, biceps och mage men glöm inte benen!
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
 

Guide: hudvård för torr hy

Varför blir huden torr och hur tar man bäst hand om torr hud?
 

Kokosolja som hudvård

Kokosolja är inte bara för nyttig matlagning- det gör även under för huden.
 

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Gör en renande detox med juice

Lär dig hur du maximerar kroppens reningsprocess med hjälp av juice.
 

Guide: hudvård för mogen hud

Varför får vi rynkor och slappare hud när vi blir äldre? Svaren hittar du här.
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Glöm inte benträningen - del 2

I den andra delen av vår benträning går vi vidare med mer avancerade övningar.
 

5 fettförbrännande ämnen

Hjälp din ämnesomsättning med naturliga ämnen.