Incabär

Incabär hittar vi i den exotiska fruktavdelningen, där de är mest kända som Physalis. Den vackert gyllene frukten är både god och dekorativ, men inte minst är det rikt på många näringsämnen och kolesterolsänkande fiber.

  • Incabärets näringsinnehåll
  • Näringsinnehåll

Torkade incabär

Incabärets egenskaper

Det gyllene incabäret växer på många kontinenter i världen, främst i Sydamerika, och finns året runt i tropikerna. Bären växer med tunna blad kring sig. Bäret är stort som en körsbärstomat i färsk och mogen form, då den även kallas physalis. Köttet har små kärnor i sig, ungefär som fikon, och har en god sötma på gränsen till syrlighet. Både färska och torkade incabär är goda att äta precis som de är, eller som ingrediens i bakning eller mysli.

Torkade incabär

 
Inca

Näringsinnehåll

Vid sidan av sin goda smak innehåller incabär mycket nyttigheter, med vitamin C, B12, antioxidanter och kostfibrer. Bland annat innehåller de motsvarande nästan lika mycket C-vitamin som i citroner, vårt mest välkända vitamin i förkylningstider. C-vitamin medverkar till immunsystemet och har antioxidanta egenskaper. Tack vare sitt höga innehåll av bioflavonoider, tas C-vitaminet upp mycket bra i kroppen, eftersom dessa samverkar.

Incabäret har fått sin orangegyllene färg från karoten, ett provitamin A. Karotener ombildas nämligen till A-vitamin när kroppen behöver det, och bidrar då till ögats funktion och synförmåga.

Incabär är som vissa andra frukter och bär, extra rikt på pektin, en löslig fibertyp som har en gelbildande förmåga i vätska. Detta används ibland i livsmedel som konsistensgivare i exempelvis kräm och sylt, men har även en angenäm hälsofördel för oss. Den gelbildande effekten ger nämligen en ökad mättnadskänsla och sätter igång tarmarnas rörelser. Dessutom bidrar de aktivt till en kolesterolsänkning, genom att föra med sig gallsalter ut ur kroppen. Dessa gallsalter bildas av kolesterol vilket innebär att mer kolesterol går åt till att bilda nya gallsalter efter att fibrerna först med sig dessa ut.

Ät en handfull torkade bär om dagen, precis som de är eller i goda nöt- och fruktblandningar. En boost av näring och mättnad!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Guide: Hudvård för fet hy

Lär dig allt om fet hy och hur du blir av med hudproblem som akne och pormaskar.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

5 tips för en bättre maghälsa

Vi ger dig våra 5 bästa tips för en bättre maghälsa!
 

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
 

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Guide: hudvård för mogen hud

Varför får vi rynkor och slappare hud när vi blir äldre? Svaren hittar du här.
 

5 fettförbrännande ämnen

Hjälp din ämnesomsättning med naturliga ämnen.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
Visa fler