Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Det här är trefasprotein

Trefasproteinet är det perfekta proteinet för dig som tränar mycket och vill ge dina muskler ett konstant flöde av protein. Trefasprotein består nämligen av en blandning av olika proteiner med olika egenskaper och upptagningshastighet, som tillsammans kan komplettera varandra för bästa effekt. I den här artikeln kan du läsa mer om trefasproteinet, vad det är och hur det fungerar samt vilka fördelar det har.

  • Vad är trefasprotein?
  • När används det?

Vad är trefasprotein?

Trefasproteinet består av en blandning av de tre proteinerna vassleprotein, äggprotein och kasein vilket bidrar till en time-release effekt. Detta beror på att de tre proteinerna har olika upptagningshastighet som bidrar till att din kropp blir försedd med protein i flera timmar efter intag.

Man som gör armhävningar på en strand

Vassleprotein framställs från mjölk och har ett högt biologiskt värde med en bred aminosyraprofil. Vassle kan tas upp snabbt av kroppen och bidrar därför till en direkt proteintillförsel till kroppen efter att du intagit en dos med trefasprotein. Detta beror på att kroppen kan bryta ner vassleproteinet snabbt tack vare dess kemiska struktur. Vassle innehåller även en rätt stor mängd av de grenade aminosyrorna valin, leucin och isoleucin. Av dessa är leucin den mest intressanta, då mycket forskning tyder på att höga leucinnivåer bidrar till starten av proteinsyntesen. 

Äggprotein är ett relativt snabbupptagligt protein (medelsnabbt) som framställs från äggvitan. Äggvitan har ett naturligt lågt innehåll av kolhydrater och fett, vilket gör att även äggproteinpulvret har det. Äggproteinet har också en fullgod aminosyraprofil med alla viktiga aminosyror som kroppen behöver. Eftersom att äggproteinet har ett medelsnabbt upptag bidrar det till den mellersta fasen i time-release effekten från trefasproteinet.

Kasein är det protein som det finns mest utav i mjölk, och klassas som ett långsamt protein. Att det tas upp långsamt i kroppen beror på dess förmåga att bilda gel och klumpa ihop sig när det kommer i kontakt med magens syrliga miljö, vilket bidrar till att det blir svårare för kroppen att bryta ner det jämfört med äggprotein och vassle. Kaseinet bidrar på så vis till att frisättningen av aminosyror till blodet förhalas och dras ut på tiden. Därför används enskilda tillskott med kasein oftast precis innan sänggående för att kroppen ska få tillgång till aminosyror den största delen av natten.

Sammanfattningsvis bidrar alltså ett trefasprotein till en jämn och konstant tillförsel av aminosyror till blodet.Diagram över upptagningshastighet för de olika proteinerna

Diagrammet illustrerar trefasproteinets time-release-effekt, X-axeln visar upptaget i antal timmar.

När används det?

Eftersom att trefasproteinet bidrar med protein och aminosyror i över åtta timmar efter intag är det perfekt att använda när det dröjer mellan måltiderna, eller att alltid ha med sig ifall du inte hinner äta mellanmål någon dag. Utöver det är det även mycket populärt bland de som tränar sent på kvällen då det både bidrar med snabbt protein och långsammare proteiner som bidrar med en jämn frisättning av aminosyror under en längre period medan de sover. Själva tycker vi att trefasprotein är det perfekta reseproteinet att ladda upp med inför den längre resan då det kan vara svårt att få tag på mat. Rätt och slätt är trefasproteinet det perfekta kompletterande proteinet för dig som är riktigt seriös och enbart vill ha det bästa.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Stor guide: det här är vassleprotein

Stor guide: det här är vassleprotein

I denna artikel går vi igenom det fantastiska proteinet, vassleprotein!
  Proteintiming

Proteintiming

Lär dig om fördelarna att inta rätt proteinsort vid rätt tillfälle!
  Kasein som kosttillskott

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
  Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein är ett medlsnabbt protein med hög kvalitet.
  Laktosfritt protein

Laktosfritt protein

Laktosfritt protein är inte alltid lätt att hitta, men finns i flera varianter.
  Stor guide: allt om protein

Stor guide: allt om protein

Protein är ett energigivande näringsämne som bygger upp musklerna.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Protein för träning

Protein för träning

Ditt proteinintag är avgörande för din utveckling och prestation inom träning.
  Sojaprotein

Sojaprotein

Sojaprotein är en högvärdig och snabb proteinkälla som kan ersätta vassle.
  Nyttig varm choklad

Nyttig varm choklad

Njut av en god kopp varm choklad i vinterkylan som är laddad med protein.
  Nyttig semla

Nyttig semla

Nyttiga semlor som innehåller havregryn, kvarg, mandelmjöl och proteinpulver!
  Olgas chokladiga proteinbollar

Olgas chokladiga proteinbollar

Enkelt och snabba proteinbollar som passar perfekt som mellanmål.
  CrossFit: kost & kosttillskott

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
  Vad är Clean Eating?

Vad är Clean Eating?

Clean Eating och Paleo är dieter som baseras på ren mat.
  Stenålderskost för idrottare

Stenålderskost för idrottare

Visste du att stenålderskost även kan ha stora fördelar för dig som tränar hårt?
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Guide: snabb viktuppgång

Guide: snabb viktuppgång

Har du svårt att gå upp i vikt och träna upp dina muskler? Vi hjälper dig!
  LCHF

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Det här är hampa

Det här är hampa

Hampaväxten har många användningsområden och är mycket näringsrik.