Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Därför mäter fler och fler sin fettförbränning

Det är lättare att lägga på sig när man blir äldre – men jag hade bestämt mig för att hålla mig i form.” När biomedicinaren och biohackern Lena började lägga på sig tog hon hjälp av ny teknik för att inte gå upp i vikt.

Kvinna som tränar

I samarbete med Acetrack

Lena är en utbildad biomedicinare och har alltid brytt sig om sin hälsa från ett biokemiskt perspektiv.

- ”Jag visste att det skulle bli lättare att gå upp i vikt kring klimakteriet men när jag väl hamnade där själv märkte jag hur svårt det är att faktiskt göra någonting åt det.”

Lena är en ’biohacker’ – en person som aktivt försöker att optimera sitt hälsotillstånd. Hon levde redan hälsosamt: åt LCHF (Low Carb High Fat) sedan tio år tillbaka och fastade periodvis men med åren blev det svårt att estimera vilken effekt kosten hade på vikten.

- ”Förut kunde jag äta mer kolhydrater utan att gå upp i vikt, till exempel. Jag hade aldrig trott att det skulle bli så svårt – ibland kände jag att kilona skenade.” förklarar Lena.

För att bättre förstå sin ”nya klimakteriekropp” började Lena använda utandningsmätaren Acetrack. Hon upptäckte Acetrack via Deversify – ett företag som specialiserar sig på just hälsomätning av biomarkörer. Lena visste sedan tidigare att en del kostprofiler och idrottare använde sig av produkten. Med Acetrack kan hon direkt se om kroppen bränner fett – och hur mycket. På så vis kan hon äta mer eller mindre beroende på hur mycket energi hennes kropp konsumerar.

Aceton är en restprodukt när levern bryter ner fett och genom att mäta mängden aceton i utandningsluften kan du se om din kropp har ställt om till fettbaserad energiförsörjning, förklarar hon. Acetrack är den enda utandningsmätaren som ger dig ’rena’ repeterbara acetonvärden.

- ”Jag gillar att mäta min hälsa och vill ha exakta bevis på vad som verkligen har effekt och inte”, fortsätter Lena.

Acetrack

 
Ketonmätare

Planera sin kost

Med hjälp av Acetrack kan hon planera sitt kostintag bättre och äta mer när hon är uppe i hög förbränning och hon kan också undvika kost som bromsar hennes fettförbränning. Kolhydrater och framförallt socker uppmuntrar kroppen att lagra fett och tack vare Acetrack har hon upptäckt dolda sockerfällor i livsmedel hon tidigare brukade äta ofta.

Inte bara biohackers som Lena använder sig av Acetrack – att mäta sin fettförbränning blir vanligare och vanligare. IT-konsulten Robert förklarar sitt användande:

- ”Att mäta fettförbränning är inte bara intressant för ’hälsospecialister’ utan för människor som jag själv med. Jag vill egentligen behöva tänka så lite som möjligt på att hålla mig i form.”

Både Lena och Robert använder Acetrack för att bättre navigera sin hälsa och de är i gott sällskap. I USA och Storbritannien blir "acetone tracking" allt vanligare och Acetrack används i forskningsprojekt om fettförbränningens positiva effekt på sjukdomar som demens och depression och av matberoendeterapeuter på exklusiva läkargatan Harley Street i London. Vi undrar om det är dags att kasta ut badrumsvågen?

- ”Nej, men badrumsvågen är ett utdaterat sätt att hålla sig i form och att mäta sin hälsa nu när tekniken hunnit så här långt. Jag mäter min metabolism först och sedan firar jag mina kilon” , säger Lena.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Guide: snabb viktuppgång

Guide: snabb viktuppgång

Har du svårt att gå upp i vikt och träna upp dina muskler? Vi hjälper dig!
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Hjärnhälsa del 3: Varför är sömnen så viktig för vår hjärna?
  Därför är chiafrön nyttiga

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
  CLA och fettförbränning

CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
  Varför är D-vitamin viktigt?

Varför är D-vitamin viktigt?

Läs mer om D-vitaminbrist och mat som är rik på D-vitamin.
  Gröna kaffebönor

Gröna kaffebönor

Grönt kaffe innehåller klorogensuyra och används för viktminskning.
  Spenat och viktminskning

Spenat och viktminskning

Spenatextrakt förekommer i kosttillskott för aptitreglering och viktminskning.
  Intermittent fasta

Intermittent fasta

Läs om intermittent fasta, som är underbyggt av en del vetenskaplig forskning.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Uppbyggande hormon och fettförbränning

Uppbyggande hormon och fettförbränning

GH bidrar till fettförbränningen men många faktorer påvkerkar.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
  Synefrin

Synefrin

Synefrin används i kosttillskott för viktminskning och kommer från pomeransskal.
  LCHF

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
  Linfröolja - vegetabilisk omega-3

Linfröolja - vegetabilisk omega-3

Linfröoljan är rik på omega-3 - ett perfekt alternativ till fiskoljan!
  Chili, capsaicin

Chili, capsaicin

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på vår ämnesomsättning.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Tillskott för unga

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?