Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

CrossFit: kost & kosttillskott

Kost & kosttillskott

Det är ingen hemlighet att maten vi äter ha lika stor del i sportsliga framgångar som själva träningen har, och detsamma gäller för CrossFit. Peter Bláha, även känd som sitt alias Pansar i TV4:s Gladiatorerna, tränar CrossFit och hjälper dig att ladda rätt för att träna på topp.

  • Kosthållning för CrossFit
  • Rekommenderade kosttillskott

Kosthållning för CrossFit

Träningsformen CrossFit baseras på tanken att du ska höja din fysiska kapacitet på samtliga plan och för att det ska vara möjligt, måste du även involvera kosthållningen. Ladda med bra, ren mat och få bra resultat.

Äter du enligt en specifik diet och vill träna CrossFit, är det generellt inget hinder, även om en kost med allt för lågt kaloriinnehåll inte är optimalt för den som vill prestera. Bra och ren mat är det som förespråkas, och tidigare var det många som åt enligt Paleo. Nu för tiden är det mer vanligt att man äter enligt periodisk fasta 16:8. Det innebär att du fastar under 16 timmar varje dygn, och begränsar allt ditt matintag till resterande 8 timmar. De flesta mår bäst av att lägga sin fasteperiod under natten när man sover och sedan fortsätta fasta fram till lunch. Det betyder att du ska få i dig allt ditt energiintag mellan lunchtid och fram till kvällen, exempelvis kl 12.00-20.00. Ett bra upplägg är då att få i sig tre måltider, och lägga det största målet direkt efter träningspasset för att kroppen ska återhämta sig ordentligt. Läs mer om Periodisk fasta.

- Precis som vid all typ av idrott rekommenderas mycket protein, bra fetter och kolhydrater. Själv äter jag enligt periodisk fasta, vilket innebär att jag bara äter min mat mellan 14 och 22 på dagarna. Precis som vid all idrott rekommenderas bra energikällor och mycket protein. Jag håller mig borta från bröd, pasta och mejeriprodukter som inte ger mig något positivt. Säger Peter Bláha.

Peter rekommenderar

ProteinkällorCheckKött, kyckling, proteinpulverKryssMejeriprodukter
KolhydratskällorCheckPotatis, rotfrukter, grönsakerKryssPasta, bröd
FettkällorCheckAvokado, frön, fiskoljaKryssSmör

Rekommenderade kosttillskott

Den som vill optimera sitt matintag för att lyckas bra inom CrossFit, bör äta på ett sådant sätt så att kroppen har tillräcklig energi för att träna, men utan att lägga på sig onödig kroppstyngd i form av fettvikt. För att stödja den sortens mathållning, kan du hämta komplement bland kosttillskotten.

Peters rekommendationer

UppladdningBCAA
Under träningBCAA och Vitargo
ÅterhämtningPost Workout
På kvällenKasein
DagligenProteinpulver, omega-3, multivitamin

BCAA består av tre grenade aminosyror, leucin, isoleucin och valin. Aminosyrorna tas upp direkt av kroppen och motverkar att musklerna bryts ner under träning och medverkar till uppbyggnaden. BCAA är därför optimalt att inta före och under träningspasset.

Sportdricka med snabba kolhydrater ger extra energi under långa eller intensiva träningspass. Blanda din egen sportdryck med maltodextrin, dextros eller Vitargo för att få den koncentration som passar dig bäst.

Post Workout eller gainers är bra återhämtningsprodukter efter träning. Post workouts innehåller ofta hydrolyserat protein, snabba kolhydrater och eventuellt kreatin. En gainer ger mer energi och innehåller snabbt protein och snabba kolhydrater. Du kan även blanda din egen återhämtningsprodukt med vassleproteinisolat eller -hydrolysat, maltodextrin och eventuellt kreatinmonohydrat, för att få den dosering du har behov av.

Kaseinprotein kommer från mjölk och har ett långsamt upptag i kroppen, vilket betyder att det förser musklerna med aminosyror flera timmar efter att du ätit kaseinet. Kasein passar därför bra som ett kvällsprotein inför nattsömn för att motverka muskelnedbrytning under natten.

Omega-3 är hälsosamma fettsyror som bidrar till normal funktion av hjärta och hjärna, och en självklar del i en sund kost för vår allmänna hälsostatus och en förutsättning för att vi ska kunna prestera på topp. Det vanligaste kosttillskottet med omega-3 är fiskolja.

Multivitamin hjälper till att säkerställa ditt dagliga intag av vitaminer och mineraler. Personer som tränar hårt har en högre förbrukning av näringsämnen och därmed även ett högre behov.

Lär dig mer om CrossFit i artikeln CrossFit: grunderna. Prova på att träna en egen WOD med tips från Peter Bláha i CrossFit: WOD.

Rekommenderade tillskott

 
Core Whey Protein
 
Core Casein
 
Vitargo Pure
 
Core Gainer
 
Omega-3 Fiskolja
 
Core Vitamins

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Kosttillskott vid övergångsåldern

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 

CrossFit: grunder

Låt dig inspireras av Peter Bláha som berättar om grunderna i CrossFit.
 

Stenålderskost

Stenålderskost, inte så mycket om vad du äter utan vad du faktiskt inte äter.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

CrossFit: WOD

Peter Bláha ger dig en utmanande CrossFit WOD som du kan träna hemma.
 

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
 

Stenålderskost för idrottare

Visste du att stenålderskost även kan ha stora fördelar för dig som tränar hårt?
 

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
 

Yoghurtfrukost

Denna vegetariska frukost är både nyttig och fantastiskt god.
 

Kost för idrott

Här får du svar på de viktigaste frågorna såsom hur mycket protein du bär äta.
 

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
 

Kost och träning vid sprint

Styrka, balans, teknik och bra kost är nyckelord för att lyckas som sprinter.
 

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
 

Kost för basket

7 avgörande tips på hur du ska lägga upp din kost som basketspelare.
 

Könsanpassad kost och träning

Kosten påverka oss olika beroende på kön, läs mer om skillnaden.
 

Vad är Clean Eating?

Clean Eating och Paleo är dieter som baseras på ren mat.
 

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokost är stolta att kunna presentera de utvalda hälsoinspiratörerna.
 

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
 

Frukostfrallor med protein

Goda och nyttiga frukostfrallor med extra mycket protein.
 

Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein är ett medlsnabbt protein med hög kvalitet.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
 

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
 

Yoghurtfrukost med topping

Unna dig en god start på dagen med detta enkla frukostrecept.
 

Kost för friidrott: sprint

Bli snabbare med hjälp av ett klokt kostupplägg.
 

Frukostkicken

Lite extra energi på morgonen skadar inte!