Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hjärnhälsa | Hälsoinspiratörer

CrossFit: kost & kosttillskott

Det är ingen hemlighet att maten vi äter ha lika stor del i sportsliga framgångar som själva träningen har, och detsamma gäller för CrossFit. Peter Bláha, även känd som sitt alias Pansar i TV4:s Gladiatorerna, tränar CrossFit och hjälper dig att ladda rätt för att träna på topp.

Rekommenderade tillskott

 
Antarctic Krill Oil
 
Core Casein
 
Core Whey Protein
 
Core Gainer
 
Omega-3 Fiskolja
 
Core Vitamins
 
Omega-3 Plus

Kosthållning för CrossFit

Träningsformen CrossFit baseras på tanken att du ska höja din fysiska kapacitet på samtliga plan och för att det ska vara möjligt, måste du även involvera kosthållningen. Ladda med bra, ren mat och få bra resultat.

Peter Blaha spänner muskler.

Lär dig hur du ska träna och äta vid crossfit

Äter du enligt en specifik diet och vill träna CrossFit, är det generellt inget hinder, även om en kost med allt för lågt kaloriinnehåll inte är optimalt för den som vill prestera. Bra och ren mat är det som förespråkas, och tidigare var det många som åt enligt Paleo. Nu för tiden är det mer vanligt att man äter enligt periodisk fasta 16:8. Det innebär att du fastar under 16 timmar varje dygn, och begränsar allt ditt matintag till resterande 8 timmar. De flesta mår bäst av att lägga sin fasteperiod under natten när man sover och sedan fortsätta fasta fram till lunch. Det betyder att du ska få i dig allt ditt energiintag mellan lunchtid och fram till kvällen, exempelvis kl 12.00-20.00. Ett bra upplägg är då att få i sig tre måltider, och lägga det största målet direkt efter träningspasset för att kroppen ska återhämta sig ordentligt. Läs mer om Periodisk fasta.

- Precis som vid all typ av idrott rekommenderas mycket protein, bra fetter och kolhydrater. Själv äter jag enligt periodisk fasta, vilket innebär att jag bara äter min mat mellan 14 och 22 på dagarna. Precis som vid all idrott rekommenderas bra energikällor och mycket protein. Jag håller mig borta från bröd, pasta och mejeriprodukter som inte ger mig något positivt, säger Peter Bláha.

Peter rekommenderar

ProteinkällorCheckKött, kyckling, proteinpulverKryssMejeriprodukter
KolhydratskällorCheckPotatis, rotfrukter, grönsakerKryssPasta, bröd
FettkällorCheckAvokado, frön, fiskoljaKryssSmör

Rekommenderade kosttillskott

Den som vill optimera sitt matintag för att lyckas bra inom CrossFit, bör äta på ett sådant sätt så att kroppen har tillräcklig energi för att träna, men utan att lägga på sig onödig kroppstyngd i form av fettvikt. För att stödja den sortens mathållning, kan du hämta komplement bland kosttillskotten.

Peters rekommendationer

UppladdningBCAA
Under träningBCAA och Vitargo
ÅterhämtningPost Workout
På kvällenKasein
DagligenProteinpulver, omega-3, multivitamin

BCAA består av tre grenade aminosyror, leucin, isoleucin och valin. Aminosyrorna tas upp direkt av kroppen och motverkar att musklerna bryts ner under träning och medverkar till uppbyggnaden. BCAA är därför optimalt att inta före och under träningspasset.

Sportdricka med snabba kolhydrater ger extra energi under långa eller intensiva träningspass. Blanda din egen sportdryck med maltodextrin, dextros eller Vitargo för att få den koncentration som passar dig bäst.

Post Workout eller gainers är bra återhämtningsprodukter efter träning. Post workouts innehåller ofta hydrolyserat protein, snabba kolhydrater och eventuellt kreatin. En gainer ger mer energi och innehåller snabbt protein och snabba kolhydrater. Du kan även blanda din egen återhämtningsprodukt med vassleproteinisolat eller -hydrolysat, maltodextrin och eventuellt kreatinmonohydrat, för att få den dosering du har behov av.

Kaseinprotein kommer från mjölk och har ett långsamt upptag i kroppen, vilket betyder att det förser musklerna med aminosyror flera timmar efter att du ätit kaseinet. Kasein passar därför bra som ett kvällsprotein inför nattsömn för att motverka muskelnedbrytning under natten.

Omega-3 är hälsosamma fettsyror som bidrar till normal funktion av hjärta och hjärna, och en självklar del i en sund kost för vår allmänna hälsostatus och en förutsättning för att vi ska kunna prestera på topp. Det vanligaste kosttillskottet med omega-3 är fiskolja.

Multivitamin hjälper till att säkerställa ditt dagliga intag av vitaminer och mineraler. Personer som tränar hårt har en högre förbrukning av näringsämnen och därmed även ett högre behov.

Lär dig mer om CrossFit i artikeln CrossFit: grunderna. Prova på att träna en egen WOD med tips från Peter Bláha i CrossFit: WOD.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Lansering av nya generationens kosttillskott

Lansering av nya generationens kosttillskott

Nu hittar du QURE på Svensk Hälsokost, nya generationens kosttillskott.
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ett kosttillskott ska fungera över tid. Läs mer om det här!
  Stenålderskost

Stenålderskost

Stenålderskost, inte så mycket om vad du äter utan vad du faktiskt inte äter.
  Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Nu släpps nyheten Inflamin Premium, ett extra potent tillskott.
  CrossFit: grunder

CrossFit: grunder

Låt dig inspireras av Peter Bláha som berättar om grunderna i CrossFit.
  Kost för fotboll

Kost för fotboll

Vilka kosttillskott kan du som fotbollsspelare ha nytta av?
  Stenålderskost för idrottare

Stenålderskost för idrottare

Visste du att stenålderskost även kan ha stora fördelar för dig som tränar hårt?
  CrossFit: WOD

CrossFit: WOD

Peter Bláha ger dig en utmanande CrossFit WOD som du kan träna hemma.
  Myter om kost och träning för tjejer

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
  Vad är Clean Eating?

Vad är Clean Eating?

Clean Eating och Paleo är dieter som baseras på ren mat.
  LCHF

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
  Svenskt Kosttillskott är ett av Årets Superföretag 2020

Svenskt Kosttillskott är ett av Årets Superföretag 2020

Svenskt Kosttillskott har kvalat in på listan över Årets Superföretag 2020.
  Svenskt Kosttillskott släpper flytande kollagen

Svenskt Kosttillskott släpper flytande kollagen

Svenskt Kosttillskott lanserar en nykomling i utbudet av kollagen.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Kost för idrott

Kost för idrott

Här får du svar på de viktigaste frågorna såsom hur mycket protein du bär äta.
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokost är stolta att kunna presentera de utvalda hälsoinspiratörerna.
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
  Kost för friidrott: hopp

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
  D-Pearls från Pharma Nord - naturligt vitamin D3

D-Pearls från Pharma Nord - naturligt vitamin D3

Läs om D-vitamin och hur det tas upp i kroppen av olika kosttillskott
  Kasein som kosttillskott

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
  Receptmeny för en detox

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
  Frukostfrallor med protein

Frukostfrallor med protein

Goda och nyttiga frukostfrallor med extra mycket protein.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  Liposomala kosttillskott

Liposomala kosttillskott

Läs mer om vad liposomala kosttillskott är och hur de fungerar.
  Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein är ett medlsnabbt protein med hög kvalitet.
  Kost för löpning

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.
  Yoghurtfrukost

Yoghurtfrukost

Denna vegetariska frukost är både nyttig och fantastiskt god.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Kost och träning vid sprint

Kost och träning vid sprint

Styrka, balans, teknik och bra kost är nyckelord för att lyckas som sprinter.
  Kost för längdskidor

Kost för längdskidor

6 viktiga tips på hur du anpassar din kost för att bli bättre skidåkare.
  Könsanpassad kost och träning

Könsanpassad kost och träning

Kosten påverka oss olika beroende på kön, läs mer om skillnaden.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Kost för basket

Kost för basket

7 avgörande tips på hur du ska lägga upp din kost som basketspelare.
  Kost för ishockey

Kost för ishockey

Den höga intensiviteteten i hockey medför att kosten kommer vara avgörande
  Allt om Glukomannan

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
  Yoghurtfrukost med topping

Yoghurtfrukost med topping

Unna dig en god start på dagen med detta enkla frukostrecept.
  Kost för friidrott: sprint

Kost för friidrott: sprint

Bli snabbare med hjälp av ett klokt kostupplägg.
  Frukostkicken

Frukostkicken

Lite extra energi på morgonen skadar inte!