Camilla Rahm: Så håller du energin i höst!

Hösten är en årstid som kan vara mysig och härlig på alla sätt och vis. Men de mörka morgnarna och kvällarna gör att bristen på ljus gör oss trötta och energilösa. Vi har frågat Camilla Rahm som är utbildad PT, löpcoach, kostrådgivare och samtalscoach hur man gör för att hålla energin uppe i höstmörkret.

Om Camilla
Camilla Rahm är 39 år och utbildad PT, löpcoach, kostrådgivare och samtalscoach med en fördjupning inom den kognitiva coachningen. Hon driver sitt egna företag "CReative Training" med fokus på hälsa för både privatpersoner och arbetsplatser. Camilla tror på helheten där både det fysiska och psykiska har en stor betydelse för hur vi mår, känner oss och väljer att agera. Hälsa ska vara enkelt och utifrån varje individs förutsättningar, det är då det blir hållbart menar Camilla.

- Ibland behöver vi en knuff åt rätt håll men för att något ska bli bestående behöver vi hitta vårt eget "varför" till det vi gör för hälsan.

Camilla Rahm.

Vilka är dina bästa tips för en piggare höst?
- 1.
Se till att boosta kroppen med mycket sömn och återhämtande stunder. Solljuset ger oss mycket energi under sommarhalvåret men i takt med att det försvinner så krävs det ofta lite fler timmar på sömnkontot för att vi ska känna oss pigga. Återhämtande stunder utöver sömnen är också viktiga. De behövs för att hjärnan ska få pausa från alla intryck och är en bra stund för reflektion och viktiga insikter. Se till att planera in dem annars är det lätt att tiden bokas med annat.
2. Ta tillvara på det dagsljus som är, kanske hinner du få till en promenad eller löptur på lunchen? Kanske kan du transportspringa till/från jobbet? Med planering är det rätt enkelt att ena dagen springa hem och andra dagen till jobbet. Sitter du still i mycket möten så tycker jag att du ska testa att ta ett promenadmöte istället för de traditionella mötena. Forskning visar på att du faktiskt är mer fokuserad och kreativ när du rör på dig samtidigt.
3. Se till att prioritera vardagliga rörelser och träning som du tycker är kul. Fysisk aktivitet har många goda effekter på kroppen och gör dig både piggare och gladare i längden.

Hur håller man energin till att träna när energin inte är på topp?
- Nummer ett, välj en fysisk aktivitet du både gillar och mår bra av. Det gör det mer lustfyllt och motivationen är enklare att hitta. Gör det enkelt och ha inte så höga krav på dig själv. Acceptera att vi alla är på olika platser i livet och jämför dig inte med andra i din omgivning. Ofta är det att sätta igång/gå iväg som är tröskeln. Ställ dig då frågorna: Hur kommer det kännas efteråt? Vad ger träningen mig i längden? Hur kan jag göra det enkelt och kul just idag (träna hemma, träna med kompis, träna ute i trädgården eller i skogen, lyssna på bra musik, bli inspirerad av något upplägg på nätet etc.)?

Hur bör man tänka kring kosten för att hålla sig piggare?
- Ät mat som är näringstät och bidrar till att hålla dig på en jämn energinivå länge. Våra kroppar behöver en mix av kolhydrater, protein och fett för att fungera optimalt. Tänk alltid så "rent" som möjligt utan tillsatser och processer, vilket faktiskt gör matlagningen ganska enkel. Givetvis boostar du kroppen med mycket frukt och grönt för en piggare känsla.

Har du några bra träningstips du vill dela med dig av?
- Sätt ett veckomål eller månadsmål på antal minuter fysisk aktivitet du vill nå och kom ihåg att alla minuter räknas. Det kanske är 7 ena dagen och 37 den andra, du summerar alla minuter och innan veckan/månaden är slut når du den summa du vill. Kör ett hemmapass medan maten är i ugnen, tvätten i tvättmaskin eller kanske medan du har nyheterna på i bakgrunden. Du kan också ge dig en utmaning där du varje dag ska göra ett visst antal repetitioner av något för benen, något för bålen och något för överkroppen (obs välj ett antal som är rimligt för dig att orka med).

Camilla Rahm joggar.

Vilka kosttillskott rekommenderar du för att boosta med energi?
- D-vitamin eftersom solens strålar minskar och vi behöver fylla på förrådet på annat sätt. Magnesium för musklernas återhämtning och omega-3 för att vi är många som får i oss lite av det via kosten.

Camilla rekommenderar

 
Vitamin D3 4000 IE
 
Magnesium 800
 
Omega-3 Plus

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej