Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Baobab

Baobab är en mytomspunnen frukt som uppskattas både för sin goda smak och sitt näringsrika innehåll. Frukten är rik på antioxidanter, flera mineraler och kostfibrer, och används mest som pulver till dryck.

  • Baobabfrukten i naturen
  • Näringsrikt pulver

Baobab

Baobabfrukten i naturen

Baobab har ibland kallats för apbröd, på grund av att babianer tycker om att äta sig mätta på den näringsrika frukten. Baobabträden växer i Afrika och ser speciella ut med sina tjocka stammar och vackra trädkronor. Frukterna växer en och en och påminner om stora nötter eller kakaobönor, där det tjocka skalen omhuldar det eftertraktade köttet.

Frukterna plockas och äts som näringskälla av lokalbefolkningen, och en viss andel pressas till juice eller mals till pulver som även vi i Väst får ta del av. Frukten har en mild sötma och syrlighet som ger en god smaksättning åt dryck och smoothies.

Näringsrikt pulver

Baobab äts och dricks inte enbart för den goda smakens skull, utan utnyttjas till stor del för sitt näringstäta innehåll av antioxidanter, mineraler och kostfibrer.

Baobabpulver i smoothie

Antioxidanter förekommer i riklig mängd, bland annat som vitamin C, zink och koppar. Antioxidantvärdet är jämförbart med blåbär och gojibär, som annars anses vara några av våra mest antioxidantrika frukter och bär vi har. Baobab är även en god källa till flera mineraler, bland annat magnesium, zink, kalcium och kalium.

Kostfiber förekommer både som löslig och olöslig fibertyp och utgör nästan hälften av baobabfruktens innehåll. De lösliga fibrerna förser våra tarmbakterier med näring, så att de kan frodas och fortsätta motverka skadliga bakterier som gör oss sjuka. De olösliga fibrerna ser till att hålla magen igång, så att hela matsmältningssystemet fungerar utan problem.

Baobabpulver

 
Baobab Pulver
 
Baobab
 
CocoVi Baobab

Vill du prova att äta baobabfrukt är det lättaste sättet att använda baobabpulver. Du tillsätter det i juicer eller smoothies, för att ge en god sötma och fiberrik näring som komplement till den vanliga kosten. Det fina pulvret kan även användas i matlagning eller strös över gröt och filmjölk.

Fiberdrink: Blanda 0,5 msk pulver i 2 dl vatten eller juice. Söta med lite honung eller agavesirap och blanda till en jämn dryck. Starta dagen med denna energikick som gör magen glad!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
 

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
 

Betaglukaner

Betaglukaner kan ha positiva effekter på både kolesterol och blodsocker.
 

Havtorn

Havtorn är ett vanligt bär med ovanligt nyttiga egenskaper.
 

Därför ska du äta fiber

Fibrer är bra för tarmfunktionen och bidrar med näring till tarmfloran!
 

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
 

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
 

Kolesterolvänliga ämnen

Vad ska man äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
 

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
 

Acai- det näringsrika superbäret

Acai är ett blålila bär från Sydamerika som har mycket högt näringsinnehåll.
 

Psylliumfröskal

Psylliumfrön är fiberrika och bra för magen och vid viktminskning.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Bli stark

Är ditt mål att bli starkare? I denna artikel får du 9 tips för att komma dit.
 

Vetegräs

Vetegräs är rikt på klorofyll, fiber och mineraler. Utmärkt vid detox!
 

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
 

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
 

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

5 tips för en bättre maghälsa

Vi ger dig våra 5 bästa tips för en bättre maghälsa!
 

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
 

Påsktårta med choklad

Njut av en nyttigare tårta i påsk med detta underbart goda recept.
 

Långdistanslöpning

I denna artikel får du lära dig mer om kost och träning för långdistanslöpning.
 

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
 

Kokosbrownies

Nyttiga brownies med smak av kokos och kaffe.
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
 

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!