Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Aloe Vera

Aloe barbadensis

Aloe vera är helt naturligt och hämtas från växten med samma namn. Den tycks ha många välgörande egenskaper för oss, och används såväl inom hälsokost som hudvård.

  • Aloe verans egenskaper
  • Användningsområden

Delad aloe vera

Aloe verans egenskaper

Aloe vera är en grön växt med tjocka blad, som växer i subtropiska klimat. Dess innehåll av en geléliknande substans utvinns och används runt om i hela världen. Det finns många olika arter av aloe vera, men den som är mest eftertraktad och har flest goda egenskaper är den som betecknas Aloe barbadensis.

Inte mindre än 100 olika aktiva ämnen har identifierats i aloe veran, däribland sapoiner som är naturliga tvålämnen, aloin och växthormon med antiinflammatoriska egenskaper samt en hel del enzymer, acemannan och mineraler. Ämnena och dess egenskaper har man tagit tillvara i både hälsokost och hudvårdsprodukter.

Flera studier har bedrivits gällande aloe verans påstådda effekter, där dess sårläkande verkan har varit flitigt under luppen. I en studie* testade man hur ren aloe vera gel kunde hjälpa sårläkningen efter kejsarsnitt. Totalt 90 kvinnor ingick i studien, där hälften fick aloe veragel och andra hälften inte fick det, som en jämförelsegrupp. Man testade enligt en förutbestämd poängskala och kontrollerade förändringarna efter en dag och sedan åtta dagar efter kejsarsnittet. Resultatet visade att gruppen som dagligen hade fått aloe vera på sitt kejsarsnitt, hade kunnat läka bättre än kontrollgruppen. Man såg störst effekt redan dagen efter, men även åtta dagar senare hade såret läkt med större framgång.

Användningsområden

Aloe veran har genom århundraden används som en välgörande växt och nyttjas fortfarande för sin rika näring, både på insida och utsida.

Aloe vera juice

 
Aloe Vera Dryck
 
Aloe Vera Juice

Aloe vera juice dricks vanligtvis i förebyggande syfte för mage- och tarmsystemet. Aloe veran antas kunna främja näringsupptaget från maten vi äter, men detta är ännu inte helt vetenskapligt fastställt. Drycken används även ofta i samband med renande kurer.

Aloe vera gel och hudkräm

För huden finns aloe vera både som koncentrerad gel och som ingrediens i olika hudvårdsprodukter. Gelen har en kylande effekt som uppskattas exempelvis vid solsveda och lättare brännskador, och som nämnt ovan tros den även kunna främja läkande processer i huden. Många använder aloe veragel även mot akne och eksem, på grund av de antiinflammatoriska ämnena och för sapoinerna som verkar naturligt rengörande. Icke att förglömma innehåller aloe veran även en stor andel vatten som återfuktar huden och tillför näring.

För att testa en bra aloe veraprodukt bör du leta efter produkter med hög halt aloe vera, det finns ända upp till 100 %. Du bör även utgå från produkter med just Aloe barbadensis, då det är denna art som visat sig ha de positiva egenskaperna i olika undersökningar.

*Referenser: Aloe Vera Gel and Cesarean Wound Healing; A Randomized Controlled Clinical Trial, Z. Molazem, F. Mohseni, M. Younesi, S. Keshavarzi. 2015.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
 

Allt du vill veta om omega-3

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
 

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?
 

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
 

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
 

Allt du behöver veta om aminosyran Citrullin

Citrullin är en aminosyra som bl.a. bidrar till blodcirkulationen!
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Allt om superlivsmedlet kokosolja

Kokosnöten innehåller nyttiga fettsyror och har en rad användningsområden.
 

Allt om Omega-6

Omega-6 är viktiga fettsyror som är av betydelse för cellproduktionen.
 

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
 

Stor guide: Allt du behöver veta om BCAA

BCAA är ett mycket populärt tillskott som bl.a. är av vikt för prestationen!
 

Lär dig allt om Beta-alanin

Beta-alanin kan bidra till pH-balansen i musklerna och öka prestationen.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Allt om Vitamin A

Vitamin A förekommer som retinol och karoten.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Stor guide: allt om protein

Protein är ett energigivande näringsämne som bygger upp musklerna.
 

Allt om Omega-9

Omega-9 kan bl.a. bidra till att höja nivåerna av de goda HDL-kolesterolet.
 

Stor guide: Allt om EAA

EAA är en blandning av essentiella aminosyror som bidrar till proteinsyntesen!
 

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
 

Läs allt om Atkins-dieten

Atkinsdieten är den mest kända varianten på lågkolhydratkost i modern tid.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Skydda huden i solen

Ta hjälp av våra enkla tips och skydda din hud från solens skadliga strålning.
 

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Kosttillskott vid övergångsåldern

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 

Enzymer

Enzymer byggs upp av protein och hjälper till att smälta maten vi äter.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
 

Guide: hudvård för torr hy

Varför blir huden torr och hur tar man bäst hand om torr hud?
 

Proteinrika pannkakor med chiasylt

Glutenfria, proteinrika pannkakor som serveras med underbar chiasylt.
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
 

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
 

Glöm inte benträningen

Bröst, biceps och mage men glöm inte benen!
 

Julsmoothie

En god och nyttig smoothie som smakar ljuvligt av pepparkakskryddor.
 

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
 

Laxbiffar

Variera dina fiskrätter med dessa goda laxbiffar som passar alla.
 

Ginkgo Biloba

Ginkgo biloba är ett anrikt träd vars blad har många intressanta hälsoeffekter.
 

Fiskburgare

Gör dina hamburgare lite nyttigare genom att göra dem på fisk istället för kött.
 

Fläskfilé med ugnsrostad potatis

En fläskfilégryta med örter som serveras med rostad potatis.
 

Lax med teriyaki

Sätt smak på laxen med teryaki, lime och sesamfrön. Gott och näringsrikt!
 

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
 

Torsk med fetaosttäcke

Ugnsbakad torsk med frasigt fetaosttäcke är en lyxig vardagsmiddag.
 

Vegetarisk chili con carne

Smakrik och mättande chili con carne som är helt vegetarisk.
 

Vegetarisk lasagne

Vegetarisk och glutenfri lasagne som är oemotståndligt god!
 

Quinoasallad med guacamole

En färgstark sallad fylld med goda frukter och grönsaker.
 

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
 

Kokos-kycklingwok med ris

En ljuvligt god kycklingrätt som passar både till middag och i matlåda.
 

Pepparkakscheesecake

En pepparkakscheesecake med toner av apelsin - glutenfri och underbart god!
 

Ljuvligt god choklad- och bananshake

Ljuvligt god choklad- och bananshake som toppats med vegansk chokladsås.