Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Så startar du din hälsoresa 2022!

Övergången från det gamla till det nya lockar ofta till förändring, och vad symboliserar det bättre än ett nytt år? Att gå från tanke till handling är dock inte det lättaste. Därför listar vi hur du gör för att faktiskt lyckas med dina nya vanor!

Kvinna som gör yoga och blickar framåt. Det nya året är det perfekta tillfället att börja med nya, hälsosamma vanor.

Med ett sprakande glas champagne i handen och spänningen inför tolvslaget liggande i luften är det lätt att känna sig motiverad. Att sluta röka, börja gymma, att stressa mindre, att minska skärmtiden - listan på de klassiska nyårslöftena kan göras lång. Men för att faktiskt lyckas är det viktigt att du ger dig själv de rätta förutsättningarna för det. Vi ger dig våra 7 bästa tips för hur du håller ditt nyårslöfte!

1. Rätt fokus

Forskning visar att du har större chans att hålla ditt nyårslöfte om du lägger fokus på att börja med en bra vana istället för att sluta med en dålig (1). Vi människor har svårt att undvika dåliga saker helt och hållet, och risken är stor att du blir besviken ifall du inte lyckas undvika till exempel godis eller mobilen.

2. Varför?

För att till exempel börja träna regelbundet eller äta hälsosammare behöver du känna att du har tillräckligt med motivation. Därför behöver du veta varför du ska göra din förändring. Vill du undvika att bli sjuk? Få mindre ont i lederna? Kunna spendera mer tid med din familj? Om du hittar ditt varför kommer målet bli lättare att nå.

3. Var konkret

Det är enkelt att tänka att du ska äta hälsosammare eller träna mer - men vad innebär det egentligen? Det är vagt, vilket gör det svårt att följa. För att göra det tydligare behöver du planera HUR många gånger du ska träna eller vilka grönsaker du ska äta mer av. Du behöver alltså vara konkret.

4. Bryt ned i mindre delar

Om ditt nyårslöfte är stort bör du dela in det i delmål, annars kan det lätt bli överväldigande och vagt. Om du ska minska din skärmtid kan du börja med att skala bort en timme. När du har lyckats med det kan du skala bort en till. Sätt gärna en tidsgräns för varje mål och följ upp delmålet efter tiden har gått ut.

5. Koppla till en vana

Att få in någonting nytt i din vardag blir betydligt lättare ifall du kopplar det till en redan befintlig vana. Det gör chansen att komma ihåg det större samt motståndet att ta tag i det mindre kraftigt. Brukar du springa? Se till att göra det i skogen ifall du vill vara mer i naturen! Tar du promenader? Kör ditt nya styrkepass direkt efteråt!

6. Gå din egen väg

Bara för att ett sätt fungerar för någon annan betyder det inte att det är rätt för dig. Hitta det sätt som passar DITT livspussel. Har du tid att träna på morgonen eller kvällen? Vilken kost passar dig bäst just nu? Hinner du meditera 20 minuter per dag eller kan du bara klämma in 5 minuter? En del av att lyckas är att utgå från dina förutsättningar, inte vad du “borde” göra eller vad alla andra gör.

7. Våga misslyckas

Ingen av oss är perfekt. Det innebär att du kan komma att misslyckas. Kanske kommer du att strunta i träningen eller sitta alldeles för mycket med mobilen en dag. Låt inte det stoppa dig, utan se det som en lärdom. Våra misslyckanden och snedsteg ger oss verktyg för framtiden. De lär oss vad vi behöver göra annorlunda och vad vi ska fortsätta göra.

För en hälsosammare vardag

 
Omega-3 Plus
 
Super Greens
 
Acaipulver EKO
 
Refit Miniband 5-pack
 
BungyPump 6kg

1.Oscarsson, Martin. 2018. Hur väl håller vi våra nyårslöften? En randomiserad kontrollgruppsstudie med tolvmånadersuppföljning. Stockholms universitet.(Hämtad 2021-12-07)

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Gör en renande detox med juice

Gör en renande detox med juice

Lär dig hur du maximerar kroppens reningsprocess med hjälp av juice.
  Allt om Q10

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Träna hemma

Träna hemma

Här får du enkla tips på övningar att träna hemma, både inomhus och utomhus.
  Åldrandets effekt på våra leder

Åldrandets effekt på våra leder

Ledhälsa del 4: Hur påverkas lederna av ålder, och hur kan vi undvika problem?
  Stor guide: Allt om EAA

Stor guide: Allt om EAA

EAA är en blandning av essentiella aminosyror som bidrar till proteinsyntesen!
  Kost och träning vid sprint

Kost och träning vid sprint

Styrka, balans, teknik och bra kost är nyckelord för att lyckas som sprinter.
  Olgas 14 enkla tips för krångelfria resultat

Olgas 14 enkla tips för krångelfria resultat

Hitta motivationen till ett hälsosammare liv med Olga Rönnberg!