Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Så gör du ditt nyårslöfte till en livsstil

Hälsoinspiratörerna @plantifulsisters bästa tips

Äta nyttigare, testa mer vegetariskt eller börja träna? Många avger nyårslöften kring kost och hälsa men känner sig osäkra på hur de ska leva upp till allt de lovat sig själv och sin kropp. Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer Johanna och Ida Lönnstedts nyårslöfte som de avgav för ett år sedan visade sig bli lyckat. Vi har pratat med dem om hur man lyckas skapa en förändring som faktiskt håller.

Hälsoinspiratörerna Ida och Johanna står på en åker med träd och kullar.

Hälsoinspiratörernas godaste snacks

 
Nyponpulver EKO
 
Chiafrön EKO

Det gångna årets nyårslöfte lade systerduon Ida och Johanna Lönnstedt som driver instagramkontot @plantifulsisters tillsammans. De skulle testa att bli veganer. Tanken var inte att det nödvändigtvis skulle gälla hela året. Ett år senare är båda fortfarande veganer och har inga planer på att ändra kost. Nu delar de med sig av sina tips om hur du skapar en livsstilsförändring du kan, och vill, hålla fast vid.

1. Vad är ditt mål?
Att bara bestämma sig för att äta nyttigare eller bli mer hälsosam kan lätt bli för diffust, menar Ida Lönnstedt. Fundera kring vad du vill uppnå. Då kommer du lättare hitta motivationen.

- Skriv upp vad du vill genomföra så att det är tydligt för dig själv vad du vill uppnå. Gör det så tydligt som möjligt. Att ha grönsaker till varje måltid till exempel eller lägga till bär i din frukost, tycker Ida Lönnstedt. Då kan du alltid gå tillbaka till det senare.

2. Börja långsamt
Går du ut för hårt är risken att det känns överväldigande. Börja stegvis - går det bra och känns roligt kommer du vilja utveckla de nya hälsosamma vanorna.

- Man kan till exempel bestämma sig för att på måndagar och onsdagar ska jag laga mat från grunden, säger Johanna Lönnstedt. Känns ett år som ett stort åtagande, testa dina nya vanor i tre månader till att börja med.

- När vi blev veganer blev vi inte det från en dag till en annan. Vi bytte ut animaliska produkter efter hand. Det kändes naturligt att fortsätta när det skedde gradvis, säger Ida Lönnstedt-

3. Skapa struktur
Ett år är en lång tid att skapa nya vanor under. Men se det inte som ett helt år utan gör det till en satsning på din kropp som pågår hela tiden. Det blir roligare och mer konkret.

- Gör en plan för varje vecka eller månad. Fundera ut vad du vill testa och lägga extra fokus på det den här veckan. Sedan kan du sätta dig ner i slutet av veckan och se hur det gått. Många gör felet att när de börjar äta nyttigare börjar de plötsligt äta mindre och få i sig mindre energi. Jobba som ett team med din kropp och lyssna på signalerna. Har du haft lite energi och varit trött ska du höja energiintaget.


4. Underlätta för dig själv
Det kommer kräva lite mer ansträngning till en början att göra en livsstilsförändring. Det finns tack och lov mycket produkter som underlättar för dig som vill skapa hälsosammare vanor.

- Nyponpulver är toppen att tillsätta i smoothies och gröt för att få i sig extra C-vitamin. Olika gröna pulver som Super Greens kan tillsättas i smoothies och juicer för extra vitaminer. Chiafrön är perfekt och något man kan kan använda till mycket. Gillar man inte konsistensen av pudding kan man tillsätta det i expelvis musli, granola, gröt och fröknäcke, tipsar Johanna Lönnstedt.

Hälsoinspiratörernas tipsar

 
Hampaprotein EKO
 
Super Greens


- Det finns också massvis olika proteinpulver om man vill säkra proteinintaget. Det finns massor av vegetabiliska pulver som ärt- och havreprotein också, fortsätter hon.

5. Ta inte bort – byt ut
Det kommer att vara enklare att hålla sig till sina nya hälsosamma vanor om det man har hemma går i linje med det man vill ge sin kropp. Men töm inte bara skafferiet på allt snacks – ersätt det med  nyttigare alternativ.

- Nötter och torkad frukt är perfekt snacks att ha hemma om man bara är sugen på något. Med tiden kanske man vågar experimentera mer med hälsosamma bakverk.

6. Utvärdera
När det gått en tid – stanna upp och känn efter. Hur mår du i kroppen? Mår du bättre sedan du minskade ditt köttintag, började yoga på morgonen eller började lägga några minuter extra på en bra frukost?
- Det övergår till en livsstil när man märker effekten och hur bra man mår, säger Johanna Lönnstedt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokost är stolta att kunna presentera de utvalda hälsoinspiratörerna.
 

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
 

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
 

Tillsatser

Vad är tillsatser? Vilka tillsatser finns? Vad används de till? Få svaren här!
 

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
 

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
 

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
 

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Tortillapizza med kyckling

Med detta recept kan du njuta av en god och lite nyttigare pizza.
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
 

Guide: hudvård för mogen hud

Varför får vi rynkor och slappare hud när vi blir äldre? Svaren hittar du här.
 

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Klara löploppet

Vi ger dig tips på träningsupplägg för att klara 5- eller 10 kilometersloppet.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Stor guide till vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
 

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Enzymer

Enzymer byggs upp av protein och hjälper till att smälta maten vi äter.
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.