Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Så gör du ditt nyårslöfte till en livsstil

Hälsoinspiratörerna @plantifulsisters bästa tips

Äta nyttigare, testa mer vegetariskt eller börja träna? Många avger nyårslöften kring kost och hälsa men känner sig osäkra på hur de ska leva upp till allt de lovat sig själv och sin kropp. Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer Johanna och Ida Lönnstedts nyårslöfte som de avgav för ett år sedan visade sig bli lyckat. Vi har pratat med dem om hur man lyckas skapa en förändring som faktiskt håller.

Hälsoinspiratörerna Ida och Johanna står på en åker med träd och kullar.

Hälsoinspiratörernas godaste snacks

 
Chiafrön EKO
 
Nyponpulver EKO

Det gångna årets nyårslöfte lade systerduon Ida och Johanna Lönnstedt som driver instagramkontot @plantifulsisters tillsammans. De skulle testa att bli veganer. Tanken var inte att det nödvändigtvis skulle gälla hela året. Ett år senare är båda fortfarande veganer och har inga planer på att ändra kost. Nu delar de med sig av sina tips om hur du skapar en livsstilsförändring du kan, och vill, hålla fast vid.

1. Vad är ditt mål?
Att bara bestämma sig för att äta nyttigare eller bli mer hälsosam kan lätt bli för diffust, menar Ida Lönnstedt. Fundera kring vad du vill uppnå. Då kommer du lättare hitta motivationen.

- Skriv upp vad du vill genomföra så att det är tydligt för dig själv vad du vill uppnå. Gör det så tydligt som möjligt. Att ha grönsaker till varje måltid till exempel eller lägga till bär i din frukost, tycker Ida Lönnstedt. Då kan du alltid gå tillbaka till det senare.

2. Börja långsamt
Går du ut för hårt är risken att det känns överväldigande. Börja stegvis - går det bra och känns roligt kommer du vilja utveckla de nya hälsosamma vanorna.

- Man kan till exempel bestämma sig för att på måndagar och onsdagar ska jag laga mat från grunden, säger Johanna Lönnstedt. Känns ett år som ett stort åtagande, testa dina nya vanor i tre månader till att börja med.

- När vi blev veganer blev vi inte det från en dag till en annan. Vi bytte ut animaliska produkter efter hand. Det kändes naturligt att fortsätta när det skedde gradvis, säger Ida Lönnstedt-

3. Skapa struktur
Ett år är en lång tid att skapa nya vanor under. Men se det inte som ett helt år utan gör det till en satsning på din kropp som pågår hela tiden. Det blir roligare och mer konkret.

- Gör en plan för varje vecka eller månad. Fundera ut vad du vill testa och lägga extra fokus på det den här veckan. Sedan kan du sätta dig ner i slutet av veckan och se hur det gått. Många gör felet att när de börjar äta nyttigare börjar de plötsligt äta mindre och få i sig mindre energi. Jobba som ett team med din kropp och lyssna på signalerna. Har du haft lite energi och varit trött ska du höja energiintaget.


4. Underlätta för dig själv
Det kommer kräva lite mer ansträngning till en början att göra en livsstilsförändring. Det finns tack och lov mycket produkter som underlättar för dig som vill skapa hälsosammare vanor.

- Nyponpulver är toppen att tillsätta i smoothies och gröt för att få i sig extra C-vitamin. Olika gröna pulver som Super Greens kan tillsättas i smoothies och juicer för extra vitaminer. Chiafrön är perfekt och något man kan kan använda till mycket. Gillar man inte konsistensen av pudding kan man tillsätta det i expelvis musli, granola, gröt och fröknäcke, tipsar Johanna Lönnstedt.

Hälsoinspiratörernas tipsar

 
Hampaprotein EKO
 
Super Greens


- Det finns också massvis olika proteinpulver om man vill säkra proteinintaget. Det finns massor av vegetabiliska pulver som ärt- och havreprotein också, fortsätter hon.

5. Ta inte bort – byt ut
Det kommer att vara enklare att hålla sig till sina nya hälsosamma vanor om det man har hemma går i linje med det man vill ge sin kropp. Men töm inte bara skafferiet på allt snacks – ersätt det med  nyttigare alternativ.

- Nötter och torkad frukt är perfekt snacks att ha hemma om man bara är sugen på något. Med tiden kanske man vågar experimentera mer med hälsosamma bakverk.

6. Utvärdera
När det gått en tid – stanna upp och känn efter. Hur mår du i kroppen? Mår du bättre sedan du minskade ditt köttintag, började yoga på morgonen eller började lägga några minuter extra på en bra frukost?
- Det övergår till en livsstil när man märker effekten och hur bra man mår, säger Johanna Lönnstedt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Gör ditt eget body butter

Gör ditt eget body butter

Tillverka ett fluffigt body butter med sheasmör och kokosolja.
  Nyårslöften - från tanke till handling

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokost är stolta att kunna presentera de utvalda hälsoinspiratörerna.
  Lansering av nya generationens kosttillskott

Lansering av nya generationens kosttillskott

Nu hittar du QURE på Svensk Hälsokost, nya generationens kosttillskott.
  Gör ditt eget torrschampo

Gör ditt eget torrschampo

Gör ditt eget torrschampo med enkla ingredienser.
  Tillskott för unga

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Så behåller du motivationen till att träna

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Nu släpps nyheten Inflamin Premium, ett extra potent tillskott.
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  D-Pearls från Pharma Nord - naturligt vitamin D3

D-Pearls från Pharma Nord - naturligt vitamin D3

Läs om D-vitamin och hur det tas upp i kroppen av olika kosttillskott
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Alger

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
  Därför är kalcium bra för dig

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
  Tillsatser

Tillsatser

Vad är tillsatser? Vilka tillsatser finns? Vad används de till? Få svaren här!
  Guide: hudvård för mogen hud

Guide: hudvård för mogen hud

Ta hand om mogen hud och minska fina linjer med rätt kost & hudvård.
  Klara löploppet

Klara löploppet

Vi ger dig tips på träningsupplägg för att klara 5- eller 10 kilometersloppet.
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  5 skäl att äta D-vitamin

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
  Tillverkning av eteriska oljor

Tillverkning av eteriska oljor

För att få en riktigt bra eterisk olja behöver framställningen ske på rätt sätt.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Stor guide till D vitamin

Stor guide till D vitamin

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
  Styrka utan muskeltillväxt

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
  CrossFit: kost & kosttillskott

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
  Hår, hud och naglar

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Kom igång med din träning

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Byt ut ditt vanliga socker mot ett näringsrikare kokossocker.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Kasein som kosttillskott

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
  Kom igång program för tjejer

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  Tortillapizza med kyckling

Tortillapizza med kyckling

Med detta recept kan du njuta av en god och lite nyttigare pizza.
  Så påverkas du av magnesium

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
  Liposomala kosttillskott

Liposomala kosttillskott

Läs mer om vad liposomala kosttillskott är och hur de fungerar.
  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
  Enzymer

Enzymer

Enzymer byggs upp av protein och hjälper till att smälta maten vi äter.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel med eteriska oljor. Bra för dig, dina kläder & miljön.
  Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.