Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Guarana eller koffein

I Sydamerika växer en mycket koffeinrik växt vid namn guarana. Guarana innehåller dubbelt så mycket koffein som kaffebönan och har blivit en populär ingrediens i bland annat energidrycker. Koffein är i sin tur känt för att bidra till ökad kognitiv förmåga och vakenhet. I denna artikel kan du lära dig mer om denna naturligt koffeinrika växt.

  • Vad är guarana?
  • Effekter i kroppen
  • Användning och källor

Vad är guarana?

Guarana utvinns av frön från klängväxten Paullinia cupana Kunth, en lönnväxt som växer i Sydamerika och då framför allt i Brasilien. Guarana är mest känt för sina uppiggande effekter, vilka kommer av frönas innehåll av koffein. Namnet ”guarana” härstammar från portugisiskan och betyder ungefär ”frukt som liknar människoögon”. När den röda guaranafrukten öppnas ser innehållet nämligen ut som ögonglober, så att frukten fått det namn den fått är inte så förvånande.

Guaranafrön är ungefär lika stora som kaffebönor, men varje frö innehåller ungefär dubbelt så mycket koffein som kaffebönor. Ett frö kan ha ett koffeininnehåll på upp mot 6 %, vilket står att jämföras med kaffebönor som innehåller 1-2 % koffein. Förutom koffein innehåller guaranafrön även teobromin och teofyllin, två ämnen som även de fungerar stimulerande för nervsystemet.

Guaranafrön i en träsked.

Effekter i kroppen

De flesta effekter man kan se av guarana kan tillskrivas koffeinet. Koffein har nämligen flera olika effekter i kroppen, bland annat verkar det uppiggande, temperaturhöjande och bidrar till ökad kognitiv förmåga.

Det är väl känt att koffein binder till så kallade adenosinreceptorer i det centrala nervsystemet. Adenosin, som normalt är det som binder till dessa receptorer, är en signalsubstans som bland annat stimulerar känslor av trötthet. När vi får i oss koffein kommer koffeinet att binda till adenosinreceptorerna, vilket förhindrar att adenosin kan binda dit och utöva sina effekter. Koffein förhindrar alltså att adenosin gör oss trötta och detta är alltså förklaringen till att koffein har uppiggande effekter.

Koffein är mest känt för sina uppiggande effekter, men det har även en temperaturhöjande effekt i kroppen. För att höja temperaturen i kroppen åtgår mer energi och av denna anledning är koffein ett intressant ämne i samband med fettförbränning. Koffein kan också stimulera frisättningen av adrenalin i kroppen. Adrenalin är en signalsubstans och är känd för att aktivera det så kallade fight-or-flight-systemet, vilket förbereder oss för att reagera på en hotande fara. Detta genom att bland annat öka blodflödet till musklerna och vidga luftrören. Adrenalin får oss med andra ord att bli alerta och detta är något som många eftersträvar, inte minst inför ett träningspass. Det beredskapsläge som kroppen hamnar i vid adrenalinfrisättning kräver också mycket energi, något som kan hjälpa till att öka kroppens förbränning.

Användning och källor

När de röda bären skördats läggs de i vatten tills det röda skalet faller av. Därefter soltorkas och ugnstorkas fröna, varefter de mals ner till ett fint pulver. Det är sedan pulvret som används i olika produkter, framför allt i drycker av olika slag. I Brasilien, guaranans hemland, är det till exempel mycket vanligt med en läskedryck, Guarana Antarctica, vilken görs på just guarana. I Sverige är återfinns guarana främst i energidrycker av olika slag samt i kosttillskott. Gravida, ammande och personer med hjärtproblem bör undvika guarana på grund av det höga koffeininnehållet.

Produkter med guarana

 
Guarana
 
Core Performance
 
Celsius
 
Guarana
 
Guarana

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Allt om koffein som hälsokost

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
  Italienska frikadeller

Italienska frikadeller

Denna rätt för genast tankarna till pastans hemland, Italien. Enkelt och gott!
  Uppvärmning, nedvarvning och stretch, viktigt eller myt?

Uppvärmning, nedvarvning och stretch, viktigt eller myt?

Är det viktigt eller onödigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
  Ämnen för ökad lust

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Mental prestation

Mental prestation

Effektiva tips över hur du kan förbättra din mentala vardagsprestation.
  Ekologisk hudvård - en guide

Ekologisk hudvård - en guide

Lär dig allt om ekologisk hudvård och få värdefulla tips på vad du ska tänka på.
  Kost för längdskidor

Kost för längdskidor

6 viktiga tips på hur du anpassar din kost för att bli bättre skidåkare.
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Glutenfri diet

Glutenfri diet

Varför glutenfritt? Och vad är glutenintolerans? Det kan du läsa om här.
  Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
  Kom igång program för tjejer

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Stevia

Stevia

Stevia är en växt som är 300 gånger sötare än socker och utan kalorier.
  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
  Te - världens hälsodryck

Te - världens hälsodryck

Te dricks i hela världen och ses ofta som en hälsodryck.
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  Guide: Hudvård för fet hy

Guide: Hudvård för fet hy

Därför uppstår fet hy - och så motverkar du den och minskar orenheter.
  Kost för basket

Kost för basket

7 avgörande tips på hur du ska lägga upp din kost som basketspelare.
  Synefrin

Synefrin

Synefrin används i kosttillskott för viktminskning och kommer från pomeransskal.
  Gröna kaffebönor

Gröna kaffebönor

Grönt kaffe innehåller klorogensuyra och används för viktminskning.
  Kost för slalom

Kost för slalom

De 6 viktigaste kosttipsen till dig som är alpin skidåkare.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Kost för bordtennis

Kost för bordtennis

Hur ska du ladda inför en pingismatch? Finn svaret och mycket mer här.
  Rooiboste (rött te)

Rooiboste (rött te)

I denna artikel får du lära dig mer om det koffeinfria rooibosteet.
  Därför är Svart te nyttigt

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
  Tillskott för unga

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
  Det här är L-teanin

Det här är L-teanin

Teanin är en aminosyra som kan bidra till ökat lugn och bättre koncentration.
  Choklad och kakao

Choklad och kakao

Sanningen bakom kakao och choklad, och dess nyttigheter.