Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Guarana

I Sydamerika växer en mycket koffeinrik växt vid namn guarana. Guarana innehåller dubbelt så mycket koffein som kaffebönan och har blivit en populär ingrediens i bland annat energidrycker. Koffein är i sin tur känt för att bidra till ökad kognitiv förmåga och vakenhet. I denna artikel kan du lära dig mer om denna naturligt koffeinrika växt.

  • Vad är guarana?
  • Effekter i kroppen
  • Användning och källor

Vad är guarana?

Guarana utvinns av frön från klängväxten Paullinia cupana Kunth, en lönnväxt som växer i Sydamerika och då framför allt i Brasilien. Guarana är mest känt för sina uppiggande effekter, vilka kommer av frönas innehåll av koffein. Namnet ”guarana” härstammar från portugisiskan och betyder ungefär ”frukt som liknar människoögon”. När den röda guaranafrukten öppnas ser innehållet nämligen ut som ögonglober, så att frukten fått det namn den fått är inte så förvånande.

Guaranafrön är ungefär lika stora som kaffebönor, men varje frö innehåller ungefär dubbelt så mycket koffein som kaffebönor. Ett frö kan ha ett koffeininnehåll på upp mot 6 %, vilket står att jämföras med kaffebönor som innehåller 1-2 % koffein. Förutom koffein innehåller guaranafrön även teobromin och teofyllin, två ämnen som även de fungerar stimulerande för nervsystemet.

Guaranafrön i en träsked.

Effekter i kroppen

De flesta effekter man kan se av guarana kan tillskrivas koffeinet. Koffein har nämligen flera olika effekter i kroppen, bland annat verkar det uppiggande, temperaturhöjande och bidrar till ökad kognitiv förmåga.

Det är väl känt att koffein binder till så kallade adenosinreceptorer i det centrala nervsystemet. Adenosin, som normalt är det som binder till dessa receptorer, är en signalsubstans som bland annat stimulerar känslor av trötthet. När vi får i oss koffein kommer koffeinet att binda till adenosinreceptorerna, vilket förhindrar att adenosin kan binda dit och utöva sina effekter. Koffein förhindrar alltså att adenosin gör oss trötta och detta är alltså förklaringen till att koffein har uppiggande effekter.

Koffein är mest känt för sina uppiggande effekter, men det har även en temperaturhöjande effekt i kroppen. För att höja temperaturen i kroppen åtgår mer energi och av denna anledning är koffein ett intressant ämne i samband med fettförbränning. Koffein kan också stimulera frisättningen av adrenalin i kroppen. Adrenalin är en signalsubstans och är känd för att aktivera det så kallade fight-or-flight-systemet, vilket förbereder oss för att reagera på en hotande fara. Detta genom att bland annat öka blodflödet till musklerna och vidga luftrören. Adrenalin får oss med andra ord att bli alerta och detta är något som många eftersträvar, inte minst inför ett träningspass. Det beredskapsläge som kroppen hamnar i vid adrenalinfrisättning kräver också mycket energi, något som kan hjälpa till att öka kroppens förbränning.

Användning och källor

När de röda bären skördats läggs de i vatten tills det röda skalet faller av. Därefter soltorkas och ugnstorkas fröna, varefter de mals ner till ett fint pulver. Det är sedan pulvret som används i olika produkter, framför allt i drycker av olika slag. I Brasilien, guaranans hemland, är det till exempel mycket vanligt med en läskedryck, Guarana Antarctica, vilken görs på just guarana. I Sverige är återfinns guarana främst i energidrycker av olika slag samt i kosttillskott. Gravida, ammande och personer med hjärtproblem bör undvika guarana på grund av det höga koffeininnehållet.

Produkter med guarana

 
Core Performance
 
Celsius
 
Guarana
 
Guarana

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Koffein och fettförbränning

Utöver den uppiggande effekten så påverkar koffeinet även din ämnesomsättning.
 

5 fettförbrännande ämnen

Hjälp din ämnesomsättning med naturliga ämnen.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

5 tips för ökad fettförbränning

Teorier och metoder kring fettförbränning är nästintill oändligt.
 

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
 

Kost för längdskidor

6 viktiga tips på hur du anpassar din kost för att bli bättre skidåkare.
 

Kost för basket

7 avgörande tips på hur du ska lägga upp din kost som basketspelare.
 

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
 

Te - världens hälsodryck

Te dricks i hela världen och ses ofta som en hälsodryck.
 

Synefrin

Synefrin används i kosttillskott för viktminskning och kommer från pomeransskal.
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Kost för slalom

De 6 viktigaste kosttipsen till dig som är alpin skidåkare.
 

Gröna kaffebönor

Grönt kaffe innehåller klorogensuyra och används för viktminskning.
 

Mental prestation

Effektiva tips över hur du kan förbättra din mentala vardagsprestation.
 

Kost för bordtennis

Hur ska du ladda inför en pingismatch? Finn svaret och mycket mer här.
 

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
 

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
 

Rooiboste (rött te)

I denna artikel får du lära dig mer om det koffeinfria rooibosteet.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
 

Det här är L-teanin

Teanin är en aminosyra som kan bidra till ökat lugn och bättre koncentration.