Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Arginin

Arginin är en aminosyra som finns i många träningsprodukter på grund av dess positiva effekter på prestation och muskeltryck. Arginin kan nämligen omvandlas till kväveoxid i kroppen, ett ämne som hjälper till att förbättra blodflödet till musklerna.

  • Mer om arginin
  • Arginin för den sexuella lusten
  • Arginin i tillskott

Arginintillskott

 
Core Arginine
 
L-Arginine
 
L-Arginine
 
Arginine Complex

Mer om arginin

Arginin är en aminosyra som är med och bygger upp proteiner. Det är sällsynt med underskott av arginin i och med att det finns i den mesta av den mat vi äter. Tillskott med arginin finns därför främst för idrottsutövare som vill förbättra sin uthållighet och få en ökad känsla av muskeltryck/muskelpump.

I kroppen kan arginin bland annat bidra till bildningen av hemoglobin, som är kroppens syretransportör, men kan också hjälpa till att öka blodcirkulationen. Arginin kan nämligen omvandlas till kväveoxid i kroppen, som i sin tur bidrar till att vidga kärlen och påverkar på så sätt blodflödet. Detta är två faktorer som kan bidra till ökad prestation och muskeltryck under styrketräning, en önskad effekt hos många.

Arginin medverkar även i insulinproduktionen och fettförbränningen samt är ett försteg till dopamin. Dopamin kan göra oss mer motiverade eftersom att det är ett av våra så kallade må-bra-hormoner. 

Tjej som tränar med en hantel

Arginin för den sexuella lusten

Eftersom att arginin kan bidra till ett ökat blodflöde tänker man sig även att det kan bidra till förbättrad erektionsförmåga och sexuell lust hos både män och kvinnor. Teoretiskt kan arginin också bidra till spermaproduktionen då hela 80 % av mannens sädesvätska består av arginin. Den sistnämnda funktionen behöver dock mer underlag för att säkerställas, men de flesta som har testat säger att de känt skillnad!

Arginin i tillskott

Arginin finns som separat tillskott och kallas då L-arginin. L:et står för att aminosyran är i fri form, vilket bidrar till ett snabbare upptag. Du kan inte få ett lika effektivt upptag genom att äta mat med arginin. Det beror delvis på att arginin tävlar med de andra aminosyrorna om upptaget, men näringsämnen så som fetter och fibrer gör även de upptaget betydligt långsammare.

Arginin har främst blivit populärt hos kroppsbyggare som vill få en känsla av muskeltryck/muskelpump under träningspasset, och många gånger används ett arginintillskott innan träning eller sänggående i hopp om att bidra till produktionen av det uppbyggande hormonet GH. De flesta som har använt sig av arginin säger att de har känt en markant skillnad under träningspasset och tillskottets popularitet säger sitt, men det finns idag inga tydliga bevis på argininets övriga effekter.

Användning:

En normal dos ligger på 3-5 gram oavsett användningsområde, och tillskottet rekommenderas strax före träning och/eller innan nattsömnen. För bästa resultat bör arginin intas på fastande mage, i och med att mat kan göra upptaget långsammare.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
 

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
 

Hur du förbränner fett med styrketräning

Trött på konditionsträning? Läs om hur du kan förbränna fett med styrketräning!
 

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

Aminosyran karnitin för din träning

L-karnitin är en aminosyra som medverkar i fettförbränningen.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
 

Mental prestation

Effektiva tips över hur du kan förbättra din mentala vardagsprestation.
 

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
 

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
 

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
 

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
 

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
 

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
 

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
 

Nya träningsrutiner

Tips till dig som vill skaffa nya träningsrutiner och lära dig att behålla dem!
 

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
 

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
 

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
 

Allt du behöver veta om aminosyran Citrullin

Citrullin är en aminosyra som bl.a. bidrar till blodcirkulationen!
 

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
 

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 

Lär dig allt om Beta-alanin

Beta-alanin kan bidra till pH-balansen i musklerna och öka prestationen.
 

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
 

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
 

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
 

Kost för friidrott: sprint

Bli snabbare med hjälp av ett klokt kostupplägg.
 

Kost för fotboll

Vilka kosttillskott kan du som fotbollsspelare ha nytta av?
 

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
 

Kost för friidrott: kast

Viktiga tips på vad du som kastare ska tänka på när du lägger upp din kost.
 

Vad är L-tyrosin?

Tyrosin medverkar i produktionen av tre betydelsefulla hormoner i kroppen.
 

Kost för ishockey

Den höga intensiviteteten i hockey medför att kosten kommer vara avgörande
 

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
 

Kost för slalom

De 6 viktigaste kosttipsen till dig som är alpin skidåkare.
 

Uppbyggande hormon och fettförbränning

GH bidrar till fettförbränningen men många faktorer påvkerkar.
 

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
 

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!