Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Därför är Arginin bra för din träning

Arginin är en aminosyra som finns i många träningsprodukter på grund av dess positiva effekter på prestation och muskeltryck. Arginin kan nämligen omvandlas till kväveoxid i kroppen, ett ämne som hjälper till att förbättra blodflödet till musklerna.

  • Mer om arginin
  • Arginin för den sexuella lusten
  • Arginin i tillskott

Arginintillskott

 
Core Arginine
 
L-Arginine
 
L-Arginine
 
Arginine Complex

Mer om arginin

Arginin är en aminosyra som är med och bygger upp proteiner. Det är sällsynt med underskott av arginin i och med att det finns i den mesta av den mat vi äter. Tillskott med arginin finns därför främst för idrottsutövare som vill förbättra sin uthållighet och få en ökad känsla av muskeltryck/muskelpump.

I kroppen kan arginin bland annat bidra till bildningen av hemoglobin, som är kroppens syretransportör, men kan också hjälpa till att öka blodcirkulationen. Arginin kan nämligen omvandlas till kväveoxid i kroppen, som i sin tur bidrar till att vidga kärlen och påverkar på så sätt blodflödet. Detta är två faktorer som kan bidra till ökad prestation och muskeltryck under styrketräning, en önskad effekt hos många.

Arginin medverkar även i insulinproduktionen och fettförbränningen samt är ett försteg till dopamin. Dopamin kan göra oss mer motiverade eftersom att det är ett av våra så kallade må-bra-hormoner. 

Arginin för den sexuella lusten

Eftersom att arginin kan bidra till ett ökat blodflöde tänker man sig även att det kan bidra till förbättrad erektionsförmåga och sexuell lust hos både män och kvinnor. Teoretiskt kan arginin också bidra till spermaproduktionen då hela 80 % av mannens sädesvätska består av arginin. Den sistnämnda funktionen behöver dock mer underlag för att säkerställas, men de flesta som har testat säger att de känt skillnad!

Arginin i tillskott

Arginin finns som separat tillskott och kallas då L-arginin. L:et står för att aminosyran är i fri form, vilket bidrar till ett snabbare upptag. Du kan inte få ett lika effektivt upptag genom att äta mat med arginin. Det beror delvis på att arginin tävlar med de andra aminosyrorna om upptaget, men näringsämnen så som fetter och fibrer gör även de upptaget betydligt långsammare.

Arginin har främst blivit populärt hos kroppsbyggare som vill få en känsla av muskeltryck/muskelpump under träningspasset, och många gånger används ett arginintillskott innan träning eller sänggående i hopp om att bidra till produktionen av det uppbyggande hormonet GH. De flesta som har använt sig av arginin säger att de har känt en markant skillnad under träningspasset och tillskottets popularitet säger sitt, men det finns idag inga tydliga bevis på argininets övriga effekter.

Användning:

En normal dos ligger på 3-5 gram oavsett användningsområde, och tillskottet rekommenderas strax före träning och/eller innan nattsömnen. För bästa resultat bör arginin intas på fastande mage, i och med att mat kan göra upptaget långsammare.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Hur påverkar träning kroppen?

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
  Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.
  Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Hjärnhälsa del 3: Varför är sömnen så viktig för vår hjärna?
  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Därför är Svart te nyttigt

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
  Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Maghälsa del 4:2: Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora. Läs mer!
  Därför är eteriska oljor bra för dig

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
  Därför är chiafrön nyttiga

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
  Därför är vitt te bra

Därför är vitt te bra

Vitt te innehåller mest näring av alla tesorter. Läs mer om vitt te här.
  Därför pratar alla om macapulver

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
  Därför används hyaluronsyra till hud och leder

Därför används hyaluronsyra till hud och leder

Hyaluronsyra finns naturligt i kroppens leder och i huden.
  Träningstrender i höst

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
  HIIT Högintensiv Intervallträning

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
  Mental prestation

Mental prestation

Effektiva tips över hur du kan förbättra din mentala vardagsprestation.
  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
  Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
  Därför pratar alla om hallonketon

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
  Aminosyran karnitin för din träning

Aminosyran karnitin för din träning

L-karnitin är en aminosyra som medverkar i fettförbränningen.
  Nya träningsrutiner

Nya träningsrutiner

Tips till dig som vill skaffa nya träningsrutiner och lära dig att behålla dem!
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Därför är zink bra för kroppen

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Kost för fotboll

Kost för fotboll

Vilka kosttillskott kan du som fotbollsspelare ha nytta av?
  Därför mäter fler och fler sin fettförbränning

Därför mäter fler och fler sin fettförbränning

Läs mer om utandningsmätaren Acetrack
  Kost och träning vid sprint

Kost och träning vid sprint

Styrka, balans, teknik och bra kost är nyckelord för att lyckas som sprinter.
  Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Kolhydrater har en centralt för din träning och utveckling.
  Så behåller du motivationen till att träna

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
  Klara löploppet

Klara löploppet

Vi ger dig tips på träningsupplägg för att klara 5- eller 10 kilometersloppet.
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Ämnen för ökad lust

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
  Allt om den populära ginseng-roten

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
  Lär dig allt om Beta-alanin

Lär dig allt om Beta-alanin

Beta-alanin kan bidra till pH-balansen i musklerna och öka prestationen.
  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  Allt om koffein som hälsokost

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
  Kost för friidrott: sprint

Kost för friidrott: sprint

Bli snabbare med hjälp av ett klokt kostupplägg.
  Maltodextrin

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
  Kost för friidrott: kast

Kost för friidrott: kast

Viktiga tips på vad du som kastare ska tänka på när du lägger upp din kost.
  Vad är L-tyrosin?

Vad är L-tyrosin?

Tyrosin medverkar i produktionen av tre betydelsefulla hormoner i kroppen.
  Kost för ishockey

Kost för ishockey

Den höga intensiviteteten i hockey medför att kosten kommer vara avgörande
  Kost för friidrott: hopp

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
  Kost för slalom

Kost för slalom

De 6 viktigaste kosttipsen till dig som är alpin skidåkare.
  Uppbyggande hormon och fettförbränning

Uppbyggande hormon och fettförbränning

GH bidrar till fettförbränningen men många faktorer påvkerkar.
  Hjärt- och kärlhälsa

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
  Så fungerar kreatin

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!