Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Välj rätt måltidsersättning

De flesta av oss har någon gång gått på diet, eller åtminstone varit nyfiken på att testa för att toppa formen. Dieter i form av måltidsersättningar har med åren blivit alltmer vanliga och utbudet har vuxit markant. Det är inte bara ett effektivt utan även ett smakfullt alternativ för dig som snabbt vill tappa några kilon.

Diet Shakes

 
Diet Shake
 
Alpha Plus FitMeal
 
VLCD Shake
 
Weightloss Shake

TillskottDosering
VLCDErsätt alla måltider
Måltidsshakes som komplementErsätt vissa måltider eller mellanmål
DietproteinMellanmål på språng
FörbränningstillskottDagligen enligt rekommendation
FibertillskottDagligen enligt rekommendation

Vad är måltidsersättning?

Måltidsersättningar är anpassade för antingen byta ut vissa måltider eller för att helt gå över till ersättning under en begränsad period. Grundtanken är att man ska få ett stort kaloriunderskott och på så vis tappa mycket i vikt på kort tid. En kost av enbart måltidsersättning ger runt 800 kcal per dag, vilket ger en rejäl reducering. I vanliga fall brukar ett kaloriintag ligga på runt 2000 kcal för kvinnor och 3000 för män. Pulver som man blandar själv till en shake eller soppa är den vanligaste varianten av måltidsersättning. Det finns även färdiga shakes och bars som passar bra att ha med sig på språng eller när man vill lyxa till sin diet med något extra gott.

Olika måltidsersättningar

VLCD står för Very Low Calorie Diet, alltså diet med väldigt lågt kaloriinnehåll. Måltidsersättningar med denna märkning måste vara godkänd av Livsmedelsverket som en produkt man kan ersätta alla måltider med. Dessa måltidsersättningar måste ge mellan 450 och 800 kalorier per dag och innehålla alla nödvändiga vitaminer och mineraler för att undvika brister. LCD, Low Calorie Diet, är en liknande beteckning men där någon komponent saknas och därför bättre lämpar sig till att ersätta enstaka måltider med och komplettera med vanlig mat för att säkerställa ett fullgott näringsintag.

Måltidsshakes, soppor och bars som inte klassas som VLCD eller LCD, kan användas som komplement till övriga måltider och ersätta enstaka måltider eller användas som ett kalorisnålt mellanmål för den som vill dra ner på kalorierna. Denna typ av produkt innehåller ofta färre kalorier, mer protein och ett brett spektrum av vitaminer och mineraler. Det kan vara ett bra alternativ för dig som i huvudsak äter en kalorirestriktiv diet och vill variera med shakes då och då.

Dietprotein är något som efterfrågas allt mer på marknaden. Dessa produkter är baserade på protein och har mindre socker och kolhydrater än vanliga måltidsersättningar, och med mättande fibrer som uppskattas under diet. Dietprotein kan användas som kalorisnåla mellanmål eller vid träning, när du vill ha i dig både protein men ändå hålla nere på kalorierna.

Dietprotein

 
Diet Protein

Kombinera med tillskott

Om du vill ha extra hjälp på traven i din viktnedgång, kan du kombinera din måltidsersättning med tillskott som sätter fart på kilona.

Rekommenderade tillskott

 
Chili Diet
 
Diet Fiber
 
BURN
 
Grönt Te

Koffein, grönt te och chili är livsmedel som påverkar ämnesomsättningen och det finns som tillskott för den som inte vill hälla i sig mängder av kaffe och te eller äta chili i varje måltid. Fördelen med tillskott är just att du får i din en hög dos på liten mängd. 

Fibertillskott sväller i magen och ger en ökad mättnadskänsla som håller längre. Det bidrar till att hålla blodsockret på en jämnare nivå och på så vis håller sötsuget i schack, något som kan vara tacksamt vid lågkaloridieter.

Vem kan äta måltidsersättning?

Det är ett enkelt alternativ för dig som vill gå ner i vikt snabbt utan att behöva planera måltider och räkna kalorier. Det är en konst att kunna kombinera måltider med få kalorier som samtidigt mättar och innehåller alla livsnödvändiga näringsämnen. Måltidsersättningar passar också bra som mellanmål när blodsockret sjunker, även för den som inte har som främsta mål att gå ner i vikt.

Om du vill testa en pulverdiet, kan du gå tillväga på två olika sätt. Antingen kan du börja med att bara ersätta någon måltid om dagen med pulver, för att sedan successivt helt gå över till måltidsersättning. Du kan också göra motsatsen, och börja med en kickstart av enbart måltidsersättning, för att efter hand börja äta vissa mål mat om dagen. En del har svårt för att helt bryta med sina vanor, och då kan första alternativet passa bäst. Fördelen med det andra alternativet, är att man har en möjlighet att försiktigt anpassa sina vanor till en mer sund kosthållning och på så vis öka möjligheterna till att stanna på sin nya vikt.  

Måltidsersättning är utformat för att ätas i en kur, och alltså inte en kosthållning för någon längre tid. Ett par veckor brukar kännas nog för de flesta. Risken med måltidsersättning är att många faller tillbaka till gamla livsstilsmönster när dieten är slut, och därför lika snabbt går upp alla kilon igen. Det är därför viktigt att du planerar din framtida kosthållning så att du får behålla din nya vikt som du kämpat så hårt för. Precis som vid all viktnedgång, krävs att man samtidigt motionerar för att få bra resultat. Se bara till att inte gå ut för hårt om du inte tidigare motionerat regelbundet, eftersom den kalorisnåla kosten gör att energinivån sjunker något.

Sammanfattning

  • Fungerar tack vare ett kraftigt kaloriunderskott
  • Byt ut vissa eller samtliga måltider
  • Kombinera gärna med andra tillskott
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Välj rätt multivitamin

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
  Välj rätt mat på julbordet

Välj rätt mat på julbordet

Behåll formen i jul genom att välja rätt mat på julbordet!
  Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
  Måltidsersättningssmoothie

Måltidsersättningssmoothie

Gör din egen måltidsersättning i form av denna smoothie.
  Måltidsersättning: Så lyckas du

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Pastarätt med lax

Pastarätt med lax

Denna krämiga och goda pastarätt är ett säkert middagskort att ha i rockärmen.
  Ät rätt i påsk

Ät rätt i påsk

Ät rätt under påsken och bibehåll vikten med hjälp av våra tips och trix!
  Pastarätt med lövbiff

Pastarätt med lövbiff

Grönsaker och lövbiff ger smak åt denna goda pastarätt.
  Pastarätt med tonfisk

Pastarätt med tonfisk

En fantastiskt god pastarätt med spaghetti och krämig tonfisksås.
  Välj rätt olja för hudvård

Välj rätt olja för hudvård

Hitta rätt olja för din hud och få en strålande vacker hud på kort tid.
  Intermittent fasta

Intermittent fasta

Läs om intermittent fasta, som är underbyggt av en del vetenskaplig forskning.
  LCHF

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
  Receptmeny för en detox

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
  Stenålderskost

Stenålderskost

Stenålderskost, inte så mycket om vad du äter utan vad du faktiskt inte äter.
  Intervallträning och fettförbränning - del 2

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Chili, capsaicin

Chili, capsaicin

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på vår ämnesomsättning.
  Hur du förbränner fett med styrketräning

Hur du förbränner fett med styrketräning

Trött på konditionsträning? Läs om hur du kan förbränna fett med styrketräning!
  Glutenfri jordgubbspaj

Glutenfri jordgubbspaj

Somrig paj med bovetemjöl som även passar dig som inte tål gluten.
  Intervallträning och fettförbränning

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
  Ljuvligt god choklad- och bananshake

Ljuvligt god choklad- och bananshake

Ljuvligt god choklad- och bananshake som toppats med vegansk chokladsås.
  Nyttig bananglass

Nyttig bananglass

Bananglass är ett perfekt mellanmål som gör sig lika bra till helgmyset!
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Fettförbrännande träning

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Paj med blåbär och mandelmjöl

Paj med blåbär och mandelmjöl

En härlig paj gjord på antioxidantrika blåbär och mandelmjöl.
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
  Proteinmousse

Proteinmousse

En fyllig och tungkittlande proteinrik mousse!
  Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
  Läs allt om Atkins-dieten

Läs allt om Atkins-dieten

Atkinsdieten är den mest kända varianten på lågkolhydratkost i modern tid.
  Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
  Lövbiffsgryta med tomater

Lövbiffsgryta med tomater

En smakrik och lättlagad gryta med lövbiff och soltorkade tomater.
  Så påverkar krom din kropp

Så påverkar krom din kropp

Krom bidrar till minskat sötsug och finn softa i tillskott för viktnedgång.
  Aminosyran karnitin för din träning

Aminosyran karnitin för din träning

L-karnitin är en aminosyra som medverkar i fettförbränningen.