Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

D-vitamin

Det multifunktionella solvitaminet

Nästan 300 år efter erkännande för sin betydelse för att förhindra rakit, så har D-vitamin till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa. Faktum är att D-vitaminbrist faktiskt är en av de vanligaste bristerna världen över. I ett land som Sverige där solen lyser med sin frånvaro, så är ett fullgott intag av D-vitamin extra viktigt.   

Du kommer i denna artikel att få följande frågor besvarade:

  • Vilken funktion har D-vitamin?
  • Hur får du i dig D-vitamin?
  • Hur mycket D-vitamin behöver du?

Vi rekommenderar

 
Vitamin D3 2500 IE
 
Vitamin D3 5000 IE
 
D-vitamin 500 IE
 
D3 Vitamin 2500 IE
 
Core Vitamin D3
 
Vitamin D3 4000

Mer än bara friskt skelett

De senaste tio åren, så har åtskilliga studier gjorts på D-vitamin och dess roll för vår hälsa. Även om forskningen framförallt fokuserat på dess betydelse för vårt skelett, så har en rad övriga funktioner med tiden utkristalliserat sig. I senare studier har ökad exponering för solljus, ökat intag av D-vitamin och ökad nivåer av D-vitamin i blodet visat sig reducera risken för olika infektionssjukdomar, åtminstone 20 cancertyper, både bakterie- och virusinfektioner samt både typ 1 diabetes och typ 2 diabetes.

D-vitamin i solsken

Nödvändigt för alla celler

D-vitamin har en central roll för regleringen av kalcium i alla celler. Kalciumkoncentrationen i cellen är av största vikt för att cellen ska kunna fungera normalt.

Starkt och friskt skelett

Både kalcium och D-vitamin krävs för normal bildning av skelett. D-vitaminbrist kan bl.a. orsaka rakit där symtomen är mjukt och missformat skelett. I studier på kvinnor inom militären, så har D-vitamin dessutom visat sig reducera risken för stressfrakturer.

D-vitamin verkar dessutom ha en roll när det gäller styrka. Tillskott av D-vitamin till personer med D-vitaminbrist har visat sig medföra en styrkeökning både hos äldre och yngre individer.

Metabola sjukdomar

Antalet människor med diabetes typ 2 ökar ständigt hos både barn och vuxna. De främsta riskfaktorerna är dålig kost och övervikt, men även D-vitamin verkar ha en roll. Faktum är att D-vitamin främjar insulinkänsligheten och insulinutsöndringen hos både djur och människor. I långtidsstudier har även D-vitaminstatusen visat sig vara en prediktor för diabetes typ 2.

Håll dig frisk

En måhända rätt oväntad fördel med att en fullgod D-vitaminstatus är reducerad risk för både bakterie- och virusinfektioner.  Detta sker dels genom att D-vitamin stimulerar vita blodkroppar att producera olika anti-mikrobiella ämnen.

Utöver denna effekt, så reducerar D-vitamin risken för influensa. En teori som börjar få allt mer stöd är att brist på solljus och således D-vitaminbrist är orsaken till att antalet fall av influensa ökar drastiskt under vinterhalvåret.

Hur mycket D-vitamin behöver du?

Du får som nämnts i dig D-vitamin dels via kosten och dels via solljuset. Idag är rekommendationen 5 mikrogram per dag. Ibland anges D-vitaminmängden även i internationella enheter (IE), som är ett mått på den biologiska aktiviteten. När det gäller D-vitamin så motsvarar 1 mikrogram D-vitamin 40 IE.

Vi rekommenderar

 
Vitamin D3 2500 IE
 
Vitamin D3 5000 IE
 
D-vitamin 500 IE
 
D3 Vitamin 2500 IE
 
Core Vitamin D3
 
Vitamin D3 4000

Källor

D-vitamin finns framförallt i fet fisk såsom lax, mjölk, margarin, kött och ägg.

Sammanfattning

  • D-vitamin har i ett fleratal studier visat sig ha betydelse för vår hälsa på många olika sätt.
  • D-vitamin reglerar kalciumupptag, påverkar benvävnad och reducerar risk för bakterie- och virusinfektioner
  • Bra D-vitaminkällor, förutom solen, är fet fisk, mjölk, kött och ägg
  • Du bör få i dig åtminstone 5 mikrogram D-vitamin per dag

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Stora guiden om Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
 

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
 

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Bli stark

Är ditt mål att bli starkare? I denna artikel får du 9 tips för att komma dit.
 

Skydda huden i solen

Ta hjälp av våra enkla tips och skydda din hud från solens skadliga strålning.
 

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
 

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
 

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
 

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
 

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
 

Stenålderskost för idrottare

Visste du att stenålderskost även kan ha stora fördelar för dig som tränar hårt?
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
 

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.