Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Lax med ris och kokossås

Sesamfrön ger laxen ett knaprigt täcke och tillsammans med ris och smakrik kokossås är detta en rätt som passar både i matlåda och till fest.

Laxfilé, råris och krämig koskossås.

Ingredienser
Näringsvärdeper portion
Energi545 kcal
Protein35 g
Kolhydrater33 g
Fett29 g
Fibrer4,5 g
2 portioner
2 laxfiléer
Sesamfrön till panering
1 dl kokosmjölk
1 citron (saft + skal)
Salt & svartpeppar
2 portioner fullkornsris
Valfria grönsaker

Tillredning

Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. 

Häll upp sesamfrön på en tallrik och vänd laxfiléerna i fröna tills de fått ett lager frön runt om. Krydda med salt och peppar efter tycke och smak. 

Stek sedan laxen på medelhög värme tills den fått lite färg och är genomstekt. 

Blanda kokosmjölk och citronsaft. Blanda ner ungefär 1 tsk finrivet citronskal i såsen och ställ åt sidan. 

När riset är klart, servera då laxen med kokossåsen och riset samt valfria grönsaker, exempelvis spenat, tomater, sockerärter eller broccoli. 

Ingredienser

 
Mald Svartpeppar
 
Rött Ris
 
Svart Ris

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Fiskolja

Fiskolja innehåller de hälsosamma fettsyrorna EPA och DHA.
 

Laxfilé med örtröra

Byt ut fisksåsen mot en god örtröra och njut av en fiskrätt lika god som nyttig.
 

Pastarätt med lax

Denna krämiga och goda pastarätt är ett säkert middagskort att ha i rockärmen.
 

Laxbiffar

Variera dina fiskrätter med dessa goda laxbiffar som passar alla.
 

Lax med teriyaki

Sätt smak på laxen med teryaki, lime och sesamfrön. Gott och näringsrikt!
 

Pastarätt med tonfisk

En fantastiskt god pastarätt med spaghetti och krämig tonfisksås.
 

Dietnudlar med lax

En nudelrätt med en liten udda twist, god och mättande!
 

Fiskburgare

Gör dina hamburgare lite nyttigare genom att göra dem på fisk istället för kött.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Dietnudlar med tonfisk och oliver

En extremt snabblagad och nyttig maträtt som ger dig bestående energi.
 

Ägg- och tonfiskröra

En lättlagad, hälsosam och god maträtt gjord på mathavre, tonfisk och ägg.
 

Laxwok med linser

Enkel och snabblagad rätt med wokgrönsaker, lax och linser.
 

Fett för tränande

Effekten av vårt fettintag är alltid aktuellt.
 

Allt du vill veta om omega-3

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
 

Krillolja

Krillolja är ett rent omega-3-tillskott med ursprung i Antarktis kalla vatten.
 

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
 

Kolesterolvänliga ämnen

Vad ska man äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Ät rätt i påsk

Ät rätt under påsken och bibehåll vikten med hjälp av våra tips och trix!
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
 

Astaxanthin

Astaxantin är en kraftfull antioxidant med många intressanta hälsoeffekter.
 

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
 

Torsk med fetaosttäcke

Ugnsbakad torsk med frasigt fetaosttäcke är en lyxig vardagsmiddag.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?