Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

AIP kost

AIP är en kosthållning lik den antiinflammatoriska kosten. Fokus ligger på att förbättra tarmfloran och skapa en bra maghälsa. Läs mer i vår artikel!

Gröna grönsakerGrönsaker är bra vid AIP-kost.

Vad menas med AIP-kost?

AIP kallas även autoimmun kost eller det autoimmuna protokollet och är en kosthållning lik den antiinflammatoriska. Kosten hjälper dig att bli av med bland annat matöverkänslighet, IBS, allergi och är speciellt framtagen för dig med besvär och sjukdomar kopplade till immunsystemet. Kosten fokuserar även på att återställa den viktiga tarmfloran och skapa en bra maghälsa. Testa dig fram för att hitta de livsmedel som just du mår bäst av och gör din mage glad.

De tre faserna

I denna typ av kost tar du bort alla livsmedel som kan trigga inflammation och irritera din tarm. Detta för att kroppen ska återhämta sig och gå in i en läkningsfas. Den fasen pågår vanligtvis i minst 30-90 dagar. I denna fas äter du strikt efter autoimmun kost och utesluter livsmedel som kan orsaka irritation i tarmen och inflammation i kroppen. På detta sätt läks en läckande tarm, immunförsvaret får en chans att lugna ner sig och tarmfloran återställs. I tabellen nedan ser du vilka livsmedel du ska utesluta i minst fyra veckor, och vilka du kan äta fritt av.

UteslutÄt gärna
Spannmål med glutenKött
Mejeriprodukter (även laktos)Fisk rik på omega-3
BaljväxterSkaldjur
Nötter och frönInälvsmat
ÄggGrönsaker
Socker och sötningsmedelHälsosamma fetter som kokosfett, avokadoolja och MCT-olja
Potatisväxter som potatis, paprika, tomat, chili och aubergine.Rotfrukter som morot, kålrot och sötpotatis
Processad matBenbuljong
AlkoholSurkål

Exempel på matschema under en dag:

Frukost: Cassavamjölsgröt med kollagen och hallon

Lunch: Räksallad

Middag: Helstekt kött (rostbiff) med ugnsrostade grönsaker

Mellanmål: Avokado med tonfisk

Vi rekommenderar

 
Zink
 
Inflamin Premium
 
Magnesium 800
 
Magnesiumorotat
 
Jod Kelp 200
 
Probiotic Vital
 
Enzym Vital
 
Collagen Plus
 
Glutaminpulver
 
Collagen Pulver
 
Zink Plus
 
Magnesium L-treonat

Var 30:e dag gör du en utvärdering för att avgöra om du ska fortsätta i läkningsfasen, börja återintroducera livsmedel eller felsöka. När du känner positiva effekter på kroppen betyder det att tarmen håller på att läka.

Efter läkningsfasen går du in i återintroduktionsfasen för att du ska testa dig fram till din individanpassade kost, genom att introducera nya livsmedel som exempelvis ägg och nötter. I denna fas märker du vad kroppen och tarmen tycker om för livsmedel samt vad den reagerar negativt på. Du ska dock utesluta gluten och socker för att bibehålla din läkta tarm intakt.

Efter återintroduktionsfasen kommer underhållsfasen som är den fas som följer när du har genomfört ett antal återintroduktioner och sett vilket typ av kost som passar dig. Med denna kosthållning hålls symtomen på en minimal nivå. Många landar i denna process i en kosthållning som är lik paleo och antiinflammatorisk kost.

Effekter av AIP-kost

Eftersom du tar bort alla livsmedel som driver inflammation i kroppen kan hälsofördelarna vara många. När kroppen inte är upptagen med inflammationer kan ämnesomsättningen komma igång. Du tar även upp näringen från kosten bättre eftersom tarmen har fått tid att läka. Det kommer göra dig piggare och gladare! AIP kan vara bra vid exempelvis IBS, allergier och magproblem samt ta bort symptom vid autoimmuna sjukdomar. Det har forskats om AIP och antiinflammatorisk kost och dess positiva effekter på hälsan men det behövs mer forskning på ämnet.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost

Maghälsa del 2:1: Läs mer om antiinflammatorisk kost och hur det kan hjälpa.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Kost för bättre ledhälsa

Kost för bättre ledhälsa

Ledhälsa del 2: Vilka livsmedel är extra bra för vår ledhälsa? Lär dig mer här!
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Liposomala kosttillskott

Liposomala kosttillskott

Läs mer om vad liposomala kosttillskott är och hur de fungerar.
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Raw Food

Raw Food

Maghälsa del 2:2: Lär dig mer om kosthållningen Raw food.
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Lansering av nya generationens kosttillskott

Lansering av nya generationens kosttillskott

Nu hittar du QURE på Svensk Hälsokost, nya generationens kosttillskott.
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Så påverkas du av dina kostvanor

Så påverkas du av dina kostvanor

Här kan du läsa mer om hur du påverkas av dina kostvanor!
  Vitlök som hälsokost

Vitlök som hälsokost

Vitlök är en uppskattad smaksättare och har dessutom många hälsofördelar.
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?