Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

AIP kost

AIP är en kosthållning lik den antiinflammatoriska kosten. Fokus ligger på att förbättra tarmfloran och skapa en bra maghälsa. Läs mer i vår artikel!

Gröna grönsakerGrönsaker är bra vid AIP-kost.

Vad menas med AIP-kost?

AIP kallas även autoimmun kost eller det autoimmuna protokollet och är en kosthållning lik den antiinflammatoriska. Kosten hjälper dig att bli av med bland annat matöverkänslighet, IBS, allergi och är speciellt framtagen för dig med besvär och sjukdomar kopplade till immunsystemet. Kosten fokuserar även på att återställa den viktiga tarmfloran och skapa en bra maghälsa. Testa dig fram för att hitta de livsmedel som just du mår bäst av och gör din mage glad.

De tre faserna

I denna typ av kost tar du bort alla livsmedel som kan trigga inflammation och irritera din tarm. Detta för att kroppen ska återhämta sig och gå in i en läkningsfas. Den fasen pågår vanligtvis i minst 30-90 dagar. I denna fas äter du strikt efter autoimmun kost och utesluter livsmedel som kan orsaka irritation i tarmen och inflammation i kroppen. På detta sätt läks en läckande tarm, immunförsvaret får en chans att lugna ner sig och tarmfloran återställs. I tabellen nedan ser du vilka livsmedel du ska utesluta i minst fyra veckor, och vilka du kan äta fritt av.

UteslutÄt gärna
Spannmål med glutenKött
Mejeriprodukter (även laktos)Fisk rik på omega-3
BaljväxterSkaldjur
Nötter och frönInälvsmat
ÄggGrönsaker
Socker och sötningsmedelHälsosamma fetter som kokosfett, avokadoolja och MCT-olja
Potatisväxter som potatis, paprika, tomat, chili och aubergine.Rotfrukter som morot, kålrot och sötpotatis
Processad matBenbuljong
AlkoholSurkål

Exempel på matschema under en dag:

Frukost: Cassavamjölsgröt med kollagen och hallon

Lunch: Räksallad

Middag: Helstekt kött (rostbiff) med ugnsrostade grönsaker

Mellanmål: Avokado med tonfisk

Vi rekommenderar

 
Zink
 
Magnesium 800
 
Magnesiumorotat
 
Jod Kelp
 
Probiotic Vital
 
Enzym Vital
 
Collagen Plus
 
Glutaminpulver
 
Collagen Pulver
 
Zink Plus
 
Magnesium L-treonat
 
Bättre Hälsa buljong

Var 30:e dag gör du en utvärdering för att avgöra om du ska fortsätta i läkningsfasen, börja återintroducera livsmedel eller felsöka. När du känner positiva effekter på kroppen betyder det att tarmen håller på att läka.

Efter läkningsfasen går du in i återintroduktionsfasen för att du ska testa dig fram till din individanpassade kost, genom att introducera nya livsmedel som exempelvis ägg och nötter. I denna fas märker du vad kroppen och tarmen tycker om för livsmedel samt vad den reagerar negativt på. Du ska dock utesluta gluten och socker för att bibehålla din läkta tarm intakt.

Efter återintroduktionsfasen kommer underhållsfasen som är den fas som följer när du har genomfört ett antal återintroduktioner och sett vilket typ av kost som passar dig. Med denna kosthållning hålls symtomen på en minimal nivå. Många landar i denna process i en kosthållning som är lik paleo och antiinflammatorisk kost.

Effekter av AIP-kost

Eftersom du tar bort alla livsmedel som driver inflammation i kroppen kan hälsofördelarna vara många. När kroppen inte är upptagen med inflammationer kan ämnesomsättningen komma igång. Du tar även upp näringen från kosten bättre eftersom tarmen har fått tid att läka. Det kommer göra dig piggare och gladare! AIP kan vara bra vid exempelvis IBS, allergier och magproblem samt ta bort symptom vid autoimmuna sjukdomar. Det har forskats om AIP och antiinflammatorisk kost och dess positiva effekter på hälsan men det behövs mer forskning på ämnet.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Kost för fotboll

Kost för fotboll

Vilka kosttillskott kan du som fotbollsspelare ha nytta av?
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Stenålderskost för idrottare

Stenålderskost för idrottare

Visste du att stenålderskost även kan ha stora fördelar för dig som tränar hårt?
  Lansering av nya generationens kosttillskott

Lansering av nya generationens kosttillskott

Nu hittar du QURE på Svensk Hälsokost, nya generationens kosttillskott.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ett kosttillskott ska fungera över tid. Läs mer om det här!
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen. Läs mer!
  CrossFit: kost & kosttillskott

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Kost för friidrott: hopp

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
  Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Nu släpps nyheten Inflamin Premium, ett extra potent tillskott.
  Kost för idrott

Kost för idrott

Här får du svar på de viktigaste frågorna såsom hur mycket protein du bär äta.
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Kost för löpning

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.