Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Välj rätt mat på julbordet

För att hålla formen i jul

Trots att julhelgen ger tid för glädje, gemenskap och god mat innebär den efteråt dessvärre en kaloriångest för många. Det är kanske inte så konstigt, speciellt inte om du spenderat mycket tid på att träna och äta sunt under den gånga hösten, känns det givetvis tungt när vågen visar flera kilo plus. Här ger vi dig tips på vilken mat du kan äta lite mer av, och vad du bör äta lite mindre av, om du vill leva hälsosamt i jul!

  • Välj ett nyttigare julbord
  • Träningstips

Hälsotillskott efter jul

 
Core Vitamins
 
Omega-3 Fiskolja

Välj ett nyttigare julbord

Mat, godis och god dricka hör julen till och stor del av julhelgen består just av det traditionella julbordet. Vill du behålla formen i jul, finns det några saker du kan äta lite mer av på bekostnad av mindre nyttiga alternativ. Det allra bästa är givetvis att tillaga det mesta själv från grunden, istället för att köpa färdigt. Som känt är halvfabrikat ofta fullt av gömt fett, salt och socker.

Julkalkon med juldekorationer

Julbordets kalla tallrik erbjuder mycket gott, och här är faktiskt de flesta av komponenterna bra ur hälsosynpunkt. Sill och lax innehåller både protein och hälsosamma fettsyror, dessutom mättar de bra. Den varma tallriken brukar vara svårare att få nyttig, men om du försöker göra det mesta hemlagat istället för färdigköpt går det mesta att få lite nyttigare. Julskinka, eller ännu hellre en mager kalkon, ger en bra proteinkälla i måttliga mängder. Hemlagade köttbullar är att föredra framför julkorven, och en hemlagad rödbetssallad blir oftast betydligt hälsosammare än en färdigköpt från butik.

Utöver julbordet är den klassiska chokladasken, tillsammans med godis, kakor och ris ala malta stående inslag under julhelgen. Självklart ska du få njuta även av detta, men gör det med måtta! Här kan du spara mängder av kalorier. En enda chokladpralin innehåller runt 70 kcal, så välj de bitar du verkligen vill ha. Välj hellre att knäcka de färska nötterna, eller frossa i clementiner och vinteräpplen som är extra goda så här års.

Julmaten sköljs vanligen ner av bubblig julmust eller julöl, varm glögg och kanske en och annan snaps. Genom att dra ner på alkoholintaget gör du både ditt midjemått och din hälsa en stor tjänst. Julmusten finns idag även som en sockerfri variant. Om du reducerar intaget av sockerrika och alkoholhaltiga drycker, kan du istället öka lite grann på matintaget.

Ät mer av:Ät mindre av:
Kalkon, lax, sillKorv & feta köttprodukter
ÄgghalvorJanssons frestelse
Hemlagad rödbetssalladKöpt rödbetssallad
KålBröd & julost
Clementiner & nötterChoklad & godis
Sockerfri julmustAlkohol

Träningstips

I julstressen är det många som glömmer bort att rör på sig, och redan från första advent börjar träningspassen klinga av. Har du svårt att prioritera träningen, kan du försöka att vardagsmotionera mer. Ett annat tips är att tidseffektivisera träningspassen genom att träna hemma eller utomhus istället för att ta sig till gymmet eller träningsanläggningen. Korta men intensiva intervaller av konditionsträning och styrka ger bra träning på kortare tid, och en möjlighet att underhålla formen i en tid av stress.

Planera inför januari redan före jul, så att du snabbt kommer tillbaka till dina vanliga rutiner utan att dra på det för länge. Se till att ha gymkortet inköpt och fyll upp skafferiet med hälsosamma livsmedel och hälsokost. I en skral januari kan det kännas extra skönt att redan ha investerat i detta.

Hälsotillskott efter jul

 
Core Vitamins
 
Omega-3 Fiskolja

Kom ihåg att även njuta av julen och ta hand om dig själv och dina nära och kära!

God Jul önskar Svensk Hälsokost!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Välj rätt multivitamin

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
  Julens ischoklad med kokosolja

Julens ischoklad med kokosolja

Äntligen kan du göra den klassiska ischokladen mer nyttig med kokosolja!
  Julbröd

Julbröd

Ett nyttigt bröd att servera på julbordet, med god smak av russin och valnötter.
  Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
  Kryddigt julbröd med gojibär

Kryddigt julbröd med gojibär

Smaka på julen varje dag genom detta kryddiga och fantastiskt saftiga julbröd på matbordet.
  Julmysli med chia och hampafrön

Julmysli med chia och hampafrön

Rostad juligmüsli som ger dig en bra start på juldagsmorgonen.
  Julig chiapudding

Julig chiapudding

Klassisk chiapudding i uppdaterad version, med juliga pepparkakskryddor.
  Julsmoothie

Julsmoothie

En god och nyttig smoothie som smakar ljuvligt av pepparkakskryddor.
  Julig chokladkola

Julig chokladkola

Lyxig chokladkola som fullkomligt smälter i munnen.
  Julig sallad

Julig sallad

Julig sallad med knapriga nötter, syrliga frukter och vitaminrika grönsaker.
  Fröknäcke med julkryddor

Fröknäcke med julkryddor

Underbart fröknäcke med julsmaker som passar perfekt på julbordet.
  Julens rödkålssallad med tranbär

Julens rödkålssallad med tranbär

Liva upp den traditionella rödkålssalladen med nyttiga tranbär och valnötter.
  Julens köttbullar med hampafrön

Julens köttbullar med hampafrön

Julens godaste köttbullsrecept hittar du här. Hampafröna ger köttbullarna en fyllighet och rikhet på omega-3, kostfiber och protein.
  Julens nötpraliner med cacaonibs

Julens nötpraliner med cacaonibs

Mums säger vi till dessa härligt söta nötpralinerna med mörk choklad, kola, cacaonibs och nötter.
  Pastarätt med lax

Pastarätt med lax

Denna krämiga och goda pastarätt är ett säkert middagskort att ha i rockärmen.
  Ät rätt i påsk

Ät rätt i påsk

Ät rätt under påsken och bibehåll vikten med hjälp av våra tips och trix!
  Pastarätt med lövbiff

Pastarätt med lövbiff

Grönsaker och lövbiff ger smak åt denna goda pastarätt.
  Saffransris med kyckling

Saffransris med kyckling

Härligt saffrans- och nejlikaris serverat tillsamamns med kycklingfilé.
  Pastarätt med tonfisk

Pastarätt med tonfisk

En fantastiskt god pastarätt med spaghetti och krämig tonfisksås.
  Receptmeny för en detox

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
  Glögg med incabär

Glögg med incabär

En av julens måsten är helt klart glögg! Detta recept bjuder på en spännande och välsmakande twist av den klassiska glöggen.
  Chokladtryfflar

Chokladtryfflar

Ljuvligt goda chokladtryfflar som du kan njuta med gott samvete.