Omega-9

Omega-9 är en grupp med fettsyror som bland annat kan bidra till förbättrade blodfetter, och på så vis även till en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Därför fungerar omega-9 som en utmärkt förstärkning till de fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6.

  • Mer om omega-9
  • Tillskott

Mer om omega-9

Omega-9 är en grupp med icke-essentiella enkelomättade fettsyror. Att de är icke-essentiella betyder att våra kroppar själva kan producera dem i viss mån, men de behövs såklart ändå i vår kost. Det vanligaste omega-9-fettet kallas för oljesyra, och finns rikligt i exempelvis oliver och olivolja. Faktum är att man tror att det är oljesyran i olivoljan som står för de goda effekter som olivolja bland annat tycks ha på blodtrycket. Det beror på att oljesyran kan bidra till att skydda mot åderförkalkning.

Olivolja i en karaff och oliver i två skålar

Våra nordiska rekommendationer säger att ca 10-20 procent av den energi vi får i oss under en dag bör komma från enkelomättat fett. För en person som behöver ca 2000 kcal per dag innebär det att mellan 200-400 kcal bör komma från enkelomättade fetter som till exempel omega-9.  Anledningen till att en så stor del av vårt dagliga energiintag bör komma från denna typ av fett är att det bidrar till en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Detta genom att bland annat hjälpa till att sänka det dåliga LDL-kolesterolet och höja det goda kolesterolet HDL.

Tillskott

Omega-9 finns oftast i tillskott som även innehåller de fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6. Det beror antagligen på att vi inte behöver lika mycket omega-9 eftersom att det är lättare att få i sig via kosten.

Tillskott med omega-9

 
Buckthorn Kapslar
 
Omega Lin
 
Membrasin

Något som är mycket positivt med de mixade omega-tillskotten som finns är att de innehåller genomtänkta halter av de olika omega-fettsyrorna, och att de därför bidrar till ett balanserat intag. Dessutom kan ett tillskott med omega-9 vara ett bra alternativ för dig som vill vara helt säker på att du får i dig tillräckligt mycket av det goda!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Kolesterolvänliga ämnen

Vad ska man äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

Allt du vill veta om omega-3

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
 

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?
 

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
Visa fler