Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Omega-9

Omega-9 är en grupp med fettsyror som bland annat kan bidra till förbättrade blodfetter, och på så vis även till en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Därför fungerar omega-9 som en utmärkt förstärkning till de fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6.

  • Mer om omega-9
  • Tillskott

Mer om omega-9

Omega-9 är en grupp med icke-essentiella enkelomättade fettsyror. Att de är icke-essentiella betyder att våra kroppar själva kan producera dem i viss mån, men de behövs såklart ändå i vår kost. Det vanligaste omega-9-fettet kallas för oljesyra, och finns rikligt i exempelvis oliver och olivolja. Faktum är att man tror att det är oljesyran i olivoljan som står för de goda effekter som olivolja bland annat tycks ha på blodtrycket. Det beror på att oljesyran kan bidra till att skydda mot åderförkalkning.

Olivolja i en karaff och oliver i två skålar

Våra nordiska rekommendationer säger att ca 10-20 procent av den energi vi får i oss under en dag bör komma från enkelomättat fett. För en person som behöver ca 2000 kcal per dag innebär det att mellan 200-400 kcal bör komma från enkelomättade fetter som till exempel omega-9.  Anledningen till att en så stor del av vårt dagliga energiintag bör komma från denna typ av fett är att det bidrar till en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Detta genom att bland annat hjälpa till att sänka det dåliga LDL-kolesterolet och höja det goda kolesterolet HDL.

Tillskott

Omega-9 finns oftast i tillskott som även innehåller de fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6. Det beror antagligen på att vi inte behöver lika mycket omega-9 eftersom att det är lättare att få i sig via kosten.

Tillskott med omega-9

 
Omega Lin
 
Membrasin

Något som är mycket positivt med de mixade omega-tillskotten som finns är att de innehåller genomtänkta halter av de olika omega-fettsyrorna, och att de därför bidrar till ett balanserat intag. Dessutom kan ett tillskott med omega-9 vara ett bra alternativ för dig som vill vara helt säker på att du får i dig tillräckligt mycket av det goda!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Kolesterolvänliga ämnen

Vad ska man äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

Allt du vill veta om omega-3

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
 

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?
 

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
 

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
 

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
 

Allt du behöver veta om aminosyran Citrullin

Citrullin är en aminosyra som bl.a. bidrar till blodcirkulationen!
 

Allt om superlivsmedlet kokosolja

Kokosnöten innehåller nyttiga fettsyror och har en rad användningsområden.
 

Allt om Omega-6

Omega-6 är viktiga fettsyror som är av betydelse för cellproduktionen.
 

Allt om vårdande Aloe Vera

Aloe vera (Aloe barbadensis) har positiva egenskaper för vår insida och utsida.
 

Stor guide: Allt du behöver veta om BCAA

BCAA är ett mycket populärt tillskott som bl.a. är av vikt för prestationen!
 

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
 

Lär dig allt om Beta-alanin

Beta-alanin kan bidra till pH-balansen i musklerna och öka prestationen.
 

Allt om Vitamin A

Vitamin A förekommer som retinol och karoten.
 

Läs allt om Atkins-dieten

Atkinsdieten är den mest kända varianten på lågkolhydratkost i modern tid.
 

Psylliumfröskal

Psylliumfrön är fiberrika och bra för magen och vid viktminskning.
 

Stor guide: allt om protein

Protein är ett energigivande näringsämne som bygger upp musklerna.
 

Så påverkas du av kalium

Kalium hjälper till att reglera blodtrycket.
 

Fiskolja

Fiskolja innehåller de hälsosamma fettsyrorna EPA och DHA.
 

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
 

Betaglukaner

Betaglukaner kan ha positiva effekter på både kolesterol och blodsocker.
 

Morgonsmoothie

Vill du starta dagen nyttigt och hälsosamt så har du här en god smoothie.
 

Det här är lecitin

Lecitin finns i alla celler och påverkar bland annat kolesterolvärdet.
 

Vitlök som hälsokost

Vitlök är en uppskattad smaksättare och har dessutom många hälsofördelar.
 

Så undviker du vintertorr hud

Låt inte vintertorrheten få kontroll över din hud. Vi har tipsen som fungerar!
 

Därför pratar alla om Chiafrön

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
 

Incabär

Incabär, även kallat physalis, är gyllene näringsbomber med många hälsofördelar.
 

Shea som hudvård

Sheasmör är näringsrikt och passar utmärkt som hudvårdsprodukt.
 

Fett

Fett är nödvändigt men det gäller att välja rätt sorts fett för hälsans skull.
 

Jojobaolja som hudvård

Jojobaolja har många positiva effekter på både hud och hår.
 

Stora guiden om Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Ginkgo Biloba

Ginkgo biloba är ett anrikt träd vars blad har många intressanta hälsoeffekter.
 

Hjärna, minne och koncentration

Vad ska man egentligen äta för att huvudet ska fungera på topp?
 

BMI

BMI är ett vanligt använd mått för kroppsfett - läs mer om det här!
 

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.