Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Så påverkar krom din kropp

Krom är ett livsviktigt mineral som behövs i mycket små mängder. Det påverkar vävnadernas förmåga att ta upp kolhydrater och bidrar till jämna blodsockernivåer. Därför är det populärt i tillskott för minskat sötsug och viktreducering.

  • Vad är krom?
  • Tillskott med krom
  • Var finns krom naturligt?

Tillskott med krom

 
Krom
 
Krom
 
Chromium Caps+
 
Terranova Krom

Vad är krom?

Mineralet krom ingår i det som kallas GTF, glukostolerans-faktorn. GTF är ett hormon som utsöndras samtidigt som insulin, och kontrollerar vävnadernas förmåga att ta upp kolhydrater ur blodet. Krom bidrar därigenom till att jämna ut blodsockernivåerna, vilket kan leda till ett minskat sötsug. Vid låga blodsockernivåer ökar ofta vårt sug efter socker, och ett stabilt blodsocker kan motverka det. Rekommenderat dagligt intag av krom är 50 mcg för en vuxen person. Ett för litet intag av krom kan påverka ämnesomsättningen och insulinkänsligheten negativt.   

Tillskott med krom

Tillskott med krom är populärt hos de som vill få bukt med sitt sötsug och gå ner i vikt. Krom ingår därför ofta i produkter för viktnedgång, men finns också som enskilt tillskott och i multivitaminer.

Biverkningar

Krom kan lagras i kroppen, och stor dosera under en lång tid kan därför möjligen vara skadligt. Överskrid inte ett intag på mer än 800 mcg per dag.

Var finns krom naturligt?

Fullkornsprodukter och nötter är bra källor till krom, och det finns även i kaffe. Livsmedel som tillagas i kastruller av rostfritt stål får i sig en liten mängd krom som vi kan tillgodogöra oss.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
 

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
 

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
 

Rena kroppen från vintertorrhet

Få värdefulla tips på hur du blir av med din vintertorra hud.
 

Så påverkar koppar din kropp

Koppar fungerar som en antioxidant och bidrar till hårets pigmentering.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Mullbär

Mullbär är rikt på näringsämnen och förknippas med blodsockerbalans.
 

BMI

BMI är ett vanligt använd mått för kroppsfett - läs mer om det här!
 

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
 

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Gör egen kroppsolja

Gör din egen kroppsolja som återfuktar och gör den spänstig istället för torr!
 

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
 

Intermittent fasta

Läs om intermittent fasta, som är underbyggt av en del vetenskaplig forskning.
 

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Glykemiskt Index

GI är ett mått på hur stor inverkan ett livsmedel har på blodsockret.
 

Glöm inte benträningen

Bröst, biceps och mage men glöm inte benen!
 

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
 

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
 

Stenålderskost

Stenålderskost, inte så mycket om vad du äter utan vad du faktiskt inte äter.
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Aminosyran karnitin för din träning

L-karnitin är en aminosyra som medverkar i fettförbränningen.
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Så undviker du vintertorr hud

Låt inte vintertorrheten få kontroll över din hud. Vi har tipsen som fungerar!
 

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
 

Chili, capsaicin

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på vår ämnesomsättning.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Hur du förbränner fett med styrketräning

Trött på konditionsträning? Läs om hur du kan förbränna fett med styrketräning!
 

Läs allt om Atkins-dieten

Atkinsdieten är den mest kända varianten på lågkolhydratkost i modern tid.
 

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

5 fettförbrännande ämnen

Hjälp din ämnesomsättning med naturliga ämnen.
 

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
 

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
 

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.