Omega-9

Omega-9 är en grupp med fettsyror som bland annat kan bidra till förbättrade blodfetter, och på så vis även till en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Därför fungerar omega-9 som en utmärkt förstärkning till de fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6.

  • Mer om omega-9
  • Tillskott

Mer om omega-9

Omega-9 är en grupp med icke-essentiella enkelomättade fettsyror. Att de är icke-essentiella betyder att våra kroppar själva kan producera dem i viss mån, men de behövs såklart ändå i vår kost. Det vanligaste omega-9-fettet kallas för oljesyra, och finns rikligt i exempelvis oliver och olivolja. Faktum är att man tror att det är oljesyran i olivoljan som står för de goda effekter som olivolja bland annat tycks ha på blodtrycket. Det beror på att oljesyran kan bidra till att skydda mot åderförkalkning.

Olivolja i en karaff och oliver i två skålar

Våra nordiska rekommendationer säger att ca 10-20 procent av den energi vi får i oss under en dag bör komma från enkelomättat fett. För en person som behöver ca 2000 kcal per dag innebär det att mellan 200-400 kcal bör komma från enkelomättade fetter som till exempel omega-9.  Anledningen till att en så stor del av vårt dagliga energiintag bör komma från denna typ av fett är att det bidrar till en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Detta genom att bland annat hjälpa till att sänka det dåliga LDL-kolesterolet och höja det goda kolesterolet HDL.

Tillskott

Omega-9 finns oftast i tillskott som även innehåller de fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6. Det beror antagligen på att vi inte behöver lika mycket omega-9 eftersom att det är lättare att få i sig via kosten.

Tillskott med omega-9

 
Buckthorn Kapslar
 
Omega Lin
 
Membrasin

Något som är mycket positivt med de mixade omega-tillskotten som finns är att de innehåller genomtänkta halter av de olika omega-fettsyrorna, och att de därför bidrar till ett balanserat intag. Dessutom kan ett tillskott med omega-9 vara ett bra alternativ för dig som vill vara helt säker på att du får i dig tillräckligt mycket av det goda!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Kolesterolvänliga ämnen

Vad ska man äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
 

Allt du vill veta om omega-3

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
 

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
 

Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
 

Kalium

Kalium hjälper till att reglera blodtrycket.
 

Fiskolja

Fiskolja innehåller de hälsosamma fettsyrorna EPA och DHA.
 

Psylliumfröskal

Psylliumfrön är fiberrika och bra för magen och vid viktminskning.
 

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
 

Betaglukaner

Betaglukaner kan ha positiva effekter på både kolesterol och blodsocker.
 

Morgonsmoothie

Vill du starta dagen nyttigt och hälsosamt så har du här en god smoothie.
Visa fler
Staff ▲