Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Nyårslöftet: Mindfulness

I Svensk Hälsokost nyårslöfte får du under 12 veckor följa Pedram som vill hitta lugn i sin annars rätt stressiga vardag. Till hjälp ska han få testa mindfulness och som coach har han Frida Wirsèn, yogainstruktör och inspiratör.

Uppstart | V.1 | V.2 |

Pedram på Svenskt Kosttillskott lager

Pedram arbetar som lagerchef.

v.2 Tuff vecka

Pedram har haft en tuff vecka med lite energi och motivation. Hans mål var att göra solhälsning både morgon och kväll vilket inte har gått denna vecka. Solhälsningen har han gjort varje dag på morgonen men enbart två kvällar. Pedram har även löptränat och styrketränat två pass denna vecka.

Tuff vecka med lite energi och motivation - Pedram

Pedram känner att han börjar bli rörligare och att det känns bra i kroppen. Under solhälsningen kan det vara svårt att vara i nuet men Pedram känner att han stänger av allt och är väldigt närvarande. Förhoppningsvis ska det spegla av sig i vardagen så han kan hitta lugnet i stressiga situationer, både arbete och privat.

Fokus denna vecka - nya övningar

Pedrams fokus denna vecka ligger på att hitta tillbaka till lugnet och ny energi. Solhälsningen sitter riktigt bra och Frida har nu gett honom nya övningar i form av Yoga Nidra. Han ska även fokusera på att få in fler kvällar med solhälsningen och flera andningsövningar som han har fått av Frida.

Solhälsningen börjar sitta nu så jag ser fram emot nya övningar den här veckan - Pedram

Yoga Nidra passar alla, både nybörjare och avancerade utförare. Den ger maximal avspänning på minimal tid. Syftet är att uppnå både mental, fysisk och emotionell jämvikt. Yoga Nidra är både bra för dem som är trötta eller stressade men även för bra för dem som har lite att göra och blir trötta av det.

v.1 Varje morgon börjar med solhälsning

Nu har det gått en vecka sedan starten på nyårslöftet och Pedrams resa mot en lugnare och stressfriare vardag. Av hans coach Frida fick han en övning som han ska göra varje morgon, solhälsningen. Den ska hjälpa Pedram att väcka kroppen till liv och stimulera cirkulationen.

Första veckan har gått över förväntan. Jag har gjort solhälsning varje morgon och ska nu börja göra den även på kvällen. - Pedram

Pedram ser inga svårigheter med nyårslöftet utan känner sig fortfarande lika motiverad som innan vilket enligt Frida bara är positivt. Det är viktigt att sätta sina rutiner varje dag och inte prioritera annat över solhälsningen. Pedram ser fram emot att fortsätta med utmaningen och även öka till två solhälsningar per dag. Målet är att hålla i varje dag och ta så mycket hjälp som möjligt av sin coach Frida för att fylla på med kunskap för att kunna fortsätta själv efter 12 veckor.

Vad är en solhälsning och varför har den en stor roll i yogan?

Solhälsningen, Surya namaskar har en central del i yogan och många yogaklasser inleder med solhälsningen. Den består av ett antal positioner som länkas samman med andetag så det blir ett flöde. Du värmer upp kroppen, mjukar upp leder och muskler samt får energin att flöda och blir mer balanserad. Dina muskler och leder förbereds även inför mer utmanande yogaövningar vilket gör den perfekt att ha i början av ett yogapass. Solhälsningen fokus på andning ger förutsättningar för att skapa ett inre lugn, vilket är perfekt i en stressig vardag.

Hemma är det en bra övning för att väcka kroppen till liv och stretcha kroppen. På morgonen är den bra för att få igång blodcirkulationen och kroppen medans på kvällen är solhälsningen bra för att komma ner i varv och stretcha kroppen efter en dag på jobbet.

Tips! Ha alltid din yogamattabredvid sängen för att lättare kunna göra solhälsningen direkt när du vaknar.

Nu börjar Pedrams resa!

Pedram arbetar som lagerchef på Svenskt Kosttillskott sedan mars 2020. Nyårslöften är inget som Pedram brukar ha men just nyårslöfte kring mindfulness med en coach tyckte han lät intressant, vilket gjorde att han tackade ja. Pedram har blivit mer intresserad av mindfulness och yoga på senare år och tror starkt på att det kan vara positivt att få in i hans vardag. Målet med nyårslöftet är att bli starkare mentalt och kunna hantera livets med- och motgångar med en positiv inställning.

Den största utmaningen för Pedram kommer vara att prioritera övningar och tips han får från Frida istället för att göra annat som händer i vardagen. Rutiner som redan är bekväma och som han är van vid kan vara svårt att släppa men Pedram menar att han kommer att sätta nyårslöftet i första prioritet eftersom det handlar om hans välmående.

På första mötet med Frida fick Pedram en övning han ska göra varje morgon, solhälsning. Som hjälper kroppen vakna till liv, gör det lättare att fokusera och stimulera cirkulationen i kroppen. Solhälsningen består av mjuka rörelser i ett flöde som du anpassar med andningen. I Pedrams fall kommer det bli svårare att få in alla positioner perfekt till en början eftersom han har tränat mycket styrketräning och fotboll, inte alls lika mycket rörelse.

Eteriska oljor och mindfulness

Att kombinera mindfulness och eteriska oljor är ett perfekt sätt att komma i rätt sinnesstämning och få igång kroppen, speciellt på morgonen. Genom att placera några droppar eterisk olja under näsan eller på handlederna för att lätt kunna andas in de härliga dofterna. För att få energi kan du exempelvis använda pepparmyntsolja eller citrongräs. Varje eterisk olja har sin egen karaktär, välj därför olja med stor omsorg!

Eteriska oljor

 
PURE Lavendelolja
 
PURE Ingefäraolja
 
PURE Apelsinolja EKO
 
PURE Citrongräsolja
 
PURE Pepparmyntsolja

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Hjärt- och kärlhälsa

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Nyårslöften - från tanke till handling

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
  Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Myter om kost och träning för tjejer

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Träningstrender i höst

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
  Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Kom igång med din träning

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
  Styrketräning för tjejer

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
  HIIT Högintensiv Intervallträning

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  Nya träningsrutiner

Nya träningsrutiner

Tips till dig som vill skaffa nya träningsrutiner och lära dig att behålla dem!
  Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
  Hälsa och välmående

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
  Aminosyror för träning

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
  Glöm inte benträningen

Glöm inte benträningen

Bröst, biceps och mage men glöm inte benen!