Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Varför är D vitamin viktigt?

D vitamin är ett av de vanligaste tillskottet för oss som bor i Norden. Läs mer om brist på D vitamin och vilken mat som är rik på D vitamin.

  • Brist på D vitamin
  • D vitamin i mat

D vitamin

 
D3-vitamin 2000 IE
 
D3-vitamin
 
D3-vitamin 5000 IE
 
D3-vitamin Vegan
 
D3-vitamindroppar

Denna artikel är i samarbete med Holistic.

Brist på D vitamin

Redan i oktober har de flesta svenskar brist på D vitamin. D vitamin bildas i huden när stark sol lyser på din hud. I Sverige är solen bara stark nog för att bilda tillräckligt med D-vitamin på sommaren och vi kan inte lagra D vitamin i vår kropp längre än 3–4 månader. Därför har många svenskar brist på D vitamin redan i oktober! Studier visar att 4 000 IE D vitamin per dag gör stor skillnad när det gäller t.ex. vinterdepression. (1)

Eftersom UVB filtreras bort i atmosfären när solen står lågt, kan vi i Sverige enbart bilda D vitamin under sommarhalvåret. Ju större exponerad hudyta, desto mer D vitamin bildas. Efter cirka 30 minuter i stark sol uppnås cirka 10 000 IE, sedan sker ingen ytterligare produktion i huden. Det är alltså bättre att vara ute i solen korta stunder ofta, än längre stunder mer sällan. Under vinterhalvåret har vi svårare att bilda D vitamin.

Många av oss slutar ta våra D-vitamintillskott när vi behöver dem som allra mest, nämligen under våren då solen tittar fram igen. Då står solen i för stark vinkel för att kunna ge oss den dos vi behöver.

D vitamin i mat

D-vitaminrika livsmedel är fet fisk, äggula och naturligt feta sommarproducerade mjölkprodukter samt livsmedel som är berikade med D vitamin. Det är svårt att nå tillräckliga nivåer av D vitamin enbart genom livsmedel. För att få 2 000 IE D-vitamin behöver du äta 40 ägg eller dricka 20 glas D-vitaminberikad mjölk – varje dag! Då pratar vi ”bara” 2 000 IE D vitamin om dagen. Jämför det med en solig sommardag då du kan få 10 000 IE på 30 minuter. Det finns förstås ett sätt att få D vitamin via maten, det är via kosttillskott och hälsosam mat i koncentrerad form. D vitamin finns både i kapslar, tabletter och som flytande tillskott. Välj det som passar dig bäst!

1. Grant WB et. al, Estimated bene t of increased vitamin D status in reducing the economic burden of disease in western Europe. Prog Biophys Mol Biol. 2009 Feb- Apr;99(2-3):104-13. Epub 2009 Mar 4.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
  5 skäl att äta D-vitamin

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
  D-vitamin

D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Vitaminer och mineraler för atleter

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Kokosolja som hudvård

Kokosolja som hudvård

Kokosolja är inte bara för nyttig matlagning- det gör även under för huden.
  Välj rätt multivitamin

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Vad är vitamin C?

Vad är vitamin C?

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
  Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även kallad tiamin, ingår i kroppens energiproduktion.
  Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
  Skydda huden i solen

Skydda huden i solen

Ta hjälp av våra enkla tips och skydda din hud från solens skadliga strålning.
  Stor guide till D vitamin

Stor guide till D vitamin

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
  Snyggt solbrun med betakaroten

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
  Vitamin B3, niacin

Vitamin B3, niacin

Niacin hör till B-vitaminerna som ingår i kroppens förbränningsprocess.
  Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2 kallas även riboflavin och ingår i energiomsättningen.
  Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6 ingår i nervsignaleringen, hormonbalansen och ämnesomsättningen.
  Vad är vitamin B12 bra för?

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och behövs för blodbildningen.
  Vitamin B9, folsyra

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.