Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Signalsubstansen GABA

Ämnet GABA finns naturligt i kroppen och är ett ämne som verkar lugnande och hjälper kroppen att varva ner och motverkar att nervceller överstimuleras. Vid långvarig stress, sömnbrist eller sämre kostvanor kan nervsystemet hamna i obalans och då få låga doser av GABA.

Vad är GABA?

GABA är en form av smörsyra som fungerar som en hämmande signalsubstans i det centrala nervsystemet, som består av hjärna och ryggmärg. GABA står för gamma-aminobutyric acid vilket betyder gamma-aminosmörsyra. En signalsubstans är det som skickar signaler mellan våra nervceller och att den är hämmande innebär att den bromsar upp impulser från en nervcell till en annan, vilket leder till en lugnare aktivitet som motverkar att våra nervceller överstimuleras.

GABA och sömn

Då GABA verkar lugnande i kroppen kan en för låg nivå kunna vara en orsak till sömnsvårigheter. För lite sömn påverkar i sin tur kroppens återhämtning, vilket kan leda till utmattning och påverka den mentala hälsan. Tillskott av GABA har därför blivit väldigt populärt att använda för att försöka förbättra sömnkvalitén, och en förbättrad sömnkvalité leder automatiskt till bättre återhämtning.

OBS! Om du är mycket trött eller har känt dig trött under en lång tid bör du uppsöka en läkare för att utesluta att det är någon sjukdom som ligger bakom besvären.

Kvinna ligger och sover i sin säng.Kroppen behöver en bra sömnkvalitet för att få den bästa återhämtningen.

Kan man få i sig GABA genom kosten?

GABA finns som sagt naturligt i kroppen men även i vissa livsmedel som innehåller näringsämnen som främjar GABA-nivåerna. Exempelvis rotfrukter, kålväxter, mörkgröna bladgrönsaker, frön och fullkorn men även mat som fermenterats, så som yoghurt, kefir, surkål och kombucha.

Produktrekommendation

 
GABA 1000
 
GABA 250
 
GABA 500
 
GABA + L-teanin
 
PharmaGABA-100
 
GABA 500 mg

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Allt om Ashwagandha

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
  Choklad och kakao

Choklad och kakao

Sanningen bakom kakao och choklad, och dess nyttigheter.
  Hjärna, minne och koncentration

Hjärna, minne och koncentration

Vad ska man egentligen äta för att huvudet ska fungera på topp?
  Gröna kaffebönor

Gröna kaffebönor

Grönt kaffe innehåller klorogensuyra och används för viktminskning.
  Te - världens hälsodryck

Te - världens hälsodryck

Te dricks i hela världen och ses ofta som en hälsodryck.
  Aminosyror för träning

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
  Därför är Svart te nyttigt

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
  Hur påverkar träning kroppen?

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
  Därför är vitt te bra

Därför är vitt te bra

Vitt te innehåller mest näring av alla tesorter. Läs mer om vitt te här.
  Allt om koffein som hälsokost

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
  Det här är L-teanin

Det här är L-teanin

Teanin är en aminosyra som kan bidra till ökat lugn och bättre koncentration.