Fraktinformation

Hur många dagar tar det efter jag har beställt tills ni skickar det?
Svar: Om din beställning skickas som ett Varubrev Klimat och din beställning kommer in till oss innan kl. 14:00 så skickar vi din beställning samma dag. 

Om din beställning skickas som ett postpaket eller DHL-paket så skickar vi alla beställningar som kommer in innan kl. 16:00 varje dag. 

Om du gör din beställning efter kl. 14:00 respektive 16:00 skickar vi din beställning nästkommande vardag.

Om din beställning skickas som Instabox och din beställning kommer in innan 13:00 så skickar vi din beställning samma dag.

Om din beställning skickas som BEST Hempaket så väljer du önskad leveransdag i kassan.

Vilka olika fraktsätt kan man välja på?
Svar: Du kan välja att skicka din order med Varubrev Klimat, Postpaket, DHL-paket, Instabox samt BEST Hempaket.

OBS: BEST Hempaket kan ej ske till alla adresser.

Varubrev Klimat skickas normalt med brevbäraren och levereras direkt i brevlådan. Om varubrevet är för stort för brevlådan kommer det att skickas till närmsta utlämningsställe och du kommer då få en avisering när den är redo att hämtas ut.

Postpaket skickas direkt till ditt närmaste utlämningsställe och du kommer få en avisering via sms eller brevpost när den är redo att hämtas ut. Om du vill ha ditt paket levererat till ett specifikt ombud så väljer du detta i kassan.

DHL-paket skickas direkt till ditt närmsta DHL-utlämningsställe och du kommer få en avisering via sms(brev också?) när den är redo att hämtas ut. Om du vill ha ditt paket till ett specifikt ombud så väljer du detta i kassan.

Instabox skickas till närmsta eller vald box och ett sms med öppningskod skickas när ditt paket finns att hämta(?)

BEST Hempaket skickas direkt hem till vald adress, leverans sker mellan 18-22 och chauffören ringer innan ankomst. Är det så att du vill ha ditt paket levererat till en adress du ej är skriven på vänligen ange en c/o adress. Ange även alltid portkod och eventuella instruktioner i kassan om detta finns.

(Lägga till att man bör vara hemma under den utsatta tiden för leverans?)

Hur lång tid tar det innan jag får min leverans?
Svar: Normal leveranstid är 0-3 vardagar. Leveranstiden kan vara något längre till Norrland och Gotland

Kan jag spåra min beställning?
Svar: Ja och nej. Postpaket samt DHL-paket är spårbara, gå då in på www.posten.se samt www.DHL.se och skriv in ditt kollinummer/spårningsnummer för att se vart paketet befinner sig.

Varubrev Klimat går i dagsläget inte att spåra, dock så kan du få fram information om den kommit till ditt ombud, detta gör du via www.posten.se med hjälp av ditt kollinummer. Kollinummer för ditt paket finner du på ditt kundkonto. (hur är det med instabox paket?)

Vad ligger fraktkostnaderna på?
Svar: Om ditt paket skickas som ett Varubrev Klimat tillkommer en fraktkostnad på 29 kr på beställningar under 100 kr och det visas i kassan.

Om ditt paket skickas som ett Postpaket eller DHL-paket tillkommer det en fraktkostnad på 50 kr på beställningar upp till 99 kr och 25 kr på beställningar upp till 600 kr. Om din beställning överstiger 600 kr är det fri frakt och detta visas i kassan.

Om ditt paket skickas som Instabox tillkommer en fraktkostnad på 50 kr på beställningar under 100 kr och 25 kr på beställningar upp till 600 kr. Om din beställning överstiger 600 kr är det fri frakt och detta visas i kassan.

Om ditt paket skickas som BEST Hempaket tillkommer en fraktkostnad på 70 kr på beställningar under 100 kr och 50 kr på beställningar upp till 600 kr. Om din beställning överstiger 600 kr är det fri frakt.

Har ni en fraktfri gräns?
Svar: Den fraktfria gränsen ligger på 100 kronor

Hur lång tid har jag på mig att hämta ut min beställning när den kommit till utlämningsstället?
Svar. Du har 14 dagar på dig att hämta ut din beställning från den dagen den kommit fram till utlämningsstället.

Vad händer om liggetiden har gått ut och jag inte hämtat min beställning?
Svar: Om liggetiden på 14 dagar har passerat kommer din beställning skickas tillbaka till oss. Då kommer den tillbaka till oss som outlöst paket och du debiteras då för kostnader gällande frakt, returfrakt, postförskott, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften för outlöst paket ligger på 250 kronor.

Om liggetiden gått ut men jag fortfarande vill ha min beställning, vad gör jag?
Svar: Om du vill att vi gör ett nytt utskick till dig så kontakta kundtjänsten antingen via mail eller på telefon. Då kan vi göra ett nytt utskick till dig när din beställning kommit i retur till oss för 99 kronor. Avgiften på 99 kronor är för frakt och hanteringskostnader.

Får jag hem min beställning i brevlådan?
Svar: Om du beställt och din order skickas med fraktsätt Varubrev Klimat kommer den delas ut av brevbäraren. Det kan förekomma att varubrevet är för stort för din brevlåda och då kommer den skickas till närmsta utlämningsställe och en avi kommer att skickas till dig via sms.

Jag har råkat radera min sms avisering, hur gör jag nu?
Svar: Om du loggar in på Mina Sidor på vår hemsida så kan du se ditt kollinummer. Ta med dig ditt kollinummer och legitimation så kan du hämta ut din beställning på ditt närmsta postombud. Du kan även maila in till kundtjänsten.