Snabba frågor

Finns det någon fysisk butik man kan handla i?
Svar: För att erbjuda bästa möjliga priser sker i dagsläget all försäljning via internet.

Kan man beställa från er butik på nätet och sedan hämta ut det hos er?
Svar: Tyvärr har vi inte möjlighet att ta emot kunder för paketutlämning på vårt lager, men vår lagerpersonal skickar snabbt hem varorna till er i stället.

Vad gör jag om jag inte har en mailadress?
Svar: Om du inte har tillgång till en e-postadress kan du ringa vår kundtjänst på 0220-601 001, vardagar mellan kl. 9,00 -12,00 så hjälper de dig gärna att lägga en beställning.

Varför måste man ha en mailadress för att beställa?
Svar: För att vi ska kunna skicka en orderbekräftelse till dig på ett snabbt och smidigt sätt så att du ser att all information och dina kontaktuppgifter stämmer överens.

Finns det möjlighet att lägga en beställning på något annat sätt än via er nätbutik?
Svar: Det går även bra att ringa in till kundservice på 0220-601 001, vardagar mellan 10:00-15:00, och lägga en beställning på telefon eller så kan man maila in till vår kundtjänst.

Går det att beställa till utlandet?
Svar: I dagsläget kan vi bara leverera till kunder i Sverige och Danmark.

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord?
Svar: Om du inte kommer ihåg ditt lösenord eller om du har problem att logga in på Mina Sidor kan du skicka ett mail till kundtjänsten och säga att du vill ha ett nytt lösenord, så kommer de skicka ut ett nytt.

Kan jag beställa produkter hos er om jag är under 18 år?
Svar: För att handla hos oss måste du vara myndig eller ha förälders godkännande för att beställa. Denna kontroll görs ej av oss utan ansvar för att detta uppfylls ligger på dig och målsman.

För att kunna beställa receptfria läkemedel måste du enligt lag ha fyllt 18 år, du måste därför ange ditt personnr för att kunna beställa dessa varor, så att vi kan verifiera din ålder före köp.

Finns det ett max eller minimum belopp man får handla för?
Svar: Nej, vi har inga max eller minimum belopp man måste handla för. Men handlar du för 100 kr eller mer erbjuder vi fraktfria alternativ.

Kan jag prenumerera på produkter?
Svar: Ja, det går bra att prenumerera på produkter ur kategorierna kosttillskott och hälsokost. Gå in på önskad produkt och välj Prenumeration samt veckointervall och slutför köpet, så skickas din beställning automatiskt i fortsättningen efter ditt önskemål. Du kan enkelt göra förändringar i din prenumeration under Mina sidor, fram till 08.00 på utskicksdagen. Prenumerationen har ingen bindningstid.

Hur använder jag mig av öppet köp, och vad är det som gäller?
Svar: Om du vill använda dig av öppet köp kontaktar du Kundservice senast 14 dagar efter du mottagit din beställning och meddelar att du vill använda dig av din ångerrätt och skicka tillbaka varorna till oss. Varorna ska om möjligt skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i oförändrat skick, för att erhålla full återbetalning. Öppet köp gäller ej på produkter märkta med kort datum eller utgånget datum. Om du returnerar underkläder, strumpor, livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter krävs p.g.a. hälso- och hygienskäl att förseglingen eller plomberingen inte brutits för att ångerrätten ska gälla. Maila till Kundservice och be om en returfraktsedel om du inte fått med en i din beställning så att du kan skicka tillbaka produkterna till oss. Svensk Hälsokost har också ett standardformulär för nyttjande av ångerrätten som kan nås här.

Skicka till:
Svensk Hälsokost AB
Box 2018
176 02 Järfälla

Hur gör jag om jag vill använda mig av min bytesrätt?
Svar: Om du vill byta till en annan produkt så skickar du helt enkelt tillbaka den till oss, så länge produkten är i intakt och oanvänd. Vi kommer att skicka en returfraktsedel till dig via mail som du kan skriva ut och fästa på returpaketet. Har du inte tillgång till skrivare är det bara att återkomma så kan vi skicka via post istället. När vi har mottagit din retur så krediterar vi din befintliga order enligt öppet köp, då vi inte har möjlighet att göra byten i din order. Sedan är du välkommen att göra en ny beställning på den varan/storleken du istället önskar på våran hemsida. Din bytesvara skickas då från oss inom 24 timmar alla vardagar.

Skicka till:
Svensk Hälsokost AB
Box 2018
176 02 Järfälla

Vad menas med smakgarantin?
Svar: De produkter som är märkta med symbolen smakgaranti kan du beställa hem och om du inte är nöjd med produkten så kan du skicka tillbaka den till oss och antingen byta till en annan smak eller få pengarna tillbaka, du står själv för returportot. Smakgarantin gäller endast på en produkt per beställning.

Skicka till:
Svensk Hälsokost AB
Box 2018
176 02 Järfälla

Jag var tidigare kund hos Vitapost.se och hamnade här hos Svensk Hälsoskost när jag skulle handla, hur kommer det sig?
Svar: Vitapost och Svensk Hälsokost var tidigare systerbutiker under samma bolag. Den 23 maj 2016 slogs butikerna ihop och Vitapost.se övergick till SvenskHälsokost.se. Det mesta fungerar precis som tidigare och det är samma team bakom båda butiker. Läs mer om butiksflytten här och om våra köpevillkor här.

LEVERANSFRÅGOR

Hur lång tid tar det innan jag får min leverans?
Svar: Leverans- och utskickstiden är beroende av ditt postnummer och valt fraktsätt

Vilka olika fraktsätt kan man välja på?
Nedan kan du läsa om de fraktsätt vi erbjuder. Tillgängliga fraktsätt för din order genereras utifrån det postnummer du anger innan du går vidare i kassan. 

Budbee
• Hemleverans med bud kvällstid
• Levereras till angiven adress på vald kväll
• Tillgängligt i ett flertal storstäder

Leverans med bud hem till dig vardagkvällar kl. 17-22. Budbee erbjuder möjligheten att följa bilen i realtid för en mer exakt leveranstid: 

Budbee Box
• Expressfrakt till förvaringsbox

Budbee levererar varorna inom 0-1 dagar till en utlämnings box nära dig. Med en kod hämtar du ditt paket precis när det passar dig.

Bring
• Hemleverans med bud
• Levereras till angiven adress

Bring levererar till hela Sverige inom 1-4 vardagar beroende på vart i landet du bor.

Early Bird 
• Leverans direkt till din dörr.
• Få ditt paket med tidningsbudet före kl 07.00
• Tillgängligt för 93% av Sveriges befolkning måndag-lördag

Få paketet hemlevererat på morgonen 1-2 dagar efter din beställning. Om paketet är för stort för din brevlåda hängs det i en påse på dörren/brevlådan. Leveransen kräver att ditt namn står på dörren eller att korrekt c/o är angivet. Observera att budet inte får beträda tomtgränsen nattetid, därav kommer budet att lägga ditt paket i en påse och hänga på din brevlåda om du bor i hus.

Instabox
• Expressfrakt till förvaringsbox
• Tillgängligt i ca 30 städer 7 dagar i veckan
• Identifiering med mobilt bank-ID kan behövas beroende på paketets innehåll.

Klimatkompenserad frakt. Leverans 0-2 dagar beroende på vart du bor. Du kan spåra ditt paket och ett sms med öppningskod skickas när ditt paket ligger i Instabox-skåpet. Identifiering med mobilt bank-ID kan behövas beroende på paketets innehåll.

Instabox Home
Fossilfri hemleverans kvällstid. Leverans 0-2 dagar. Eventuell portkod och avisering lägger du till via länken som skickas på SMS.

Early Bird 
• Leverans direkt till din brevlåda
• Få ditt paket med tidningsbudet före kl 07.00
• Utdelning måndag-lördag

Få paketet hemlevererat på morgonen 1-2 dagar efter din beställning. Om paketet är för stort för din brevlåda hängs det i en påse på dörren/brevlådan. Leveransen kräver att ditt namn står på dörren eller att korrekt c/o är angivet. Observera att budet inte får beträda tomtgränsen nattetid, därav kommer budet att lägga ditt paket i en påse och hänga på din brevlåda om du bor i hus.

PostNord Varubrev
Vid leveranssätt Varubrev levereras i största möjliga mån till din brevlåda. Får inte paketet plats i brevådan hängs påsen vid ytterdörren alternativt vid brevlådan

PostNord  Postpaket
• 1-2 vardagar
• Leverans till valt ombud

Post Nord levererar till hela Sverige inom 1-3 vardagar. Du väljer själv vilket ombud du vill att paketet ska levereras till när du lägger din beställning. När paketet nått ditt valda ombud får du en avisering om att hämta ut paketet tillsammans med din legitimation samt kolli-ID. 

Kan jag spåra min beställning?
Svar: Ja och nej. Postpaket paket är spårbara, gå då in på www.posten.se och skriv in ditt kollinummer/spårningsnummer för att se vart paketet befinner sig.

Instabox, du får en länk med spårningsinfo från Instabox så fort de har tagit emot paketet. 

Du kan alltid gå in på Mina sidor på ditt kundkonto och spåra ditt paket.

Vad ligger fraktkostnaderna på?
Svar: Fraktkostnaden för olika fraktalternativ framgår i kassan. Handlar du för över 100kr har vi alltid ett fraktfritt alternativ.

Betalsätt

Vilka olika betalsätt kan jag använda mig av?
Svar: De olika betalsätten vi har är direktbetalning, bank-/kreditkort, faktura och delbetalning med faktura via Klarna och Klarna Direkt som betalas via Mobilt BankID. Klarna erbjuder även tjänsten One klick på Mina sidor, där du kan betala alla fakturor som går via Klarna.

Din beställning kommer att läggas mot faktura från början sedan när du har genomfört ditt köp kan du i lugn och ro ändra betalsätt till antingen direktbetalning, bank-/kreditkort eller delbetalning.

Vad är det för avgift om jag betalar med bank-/kreditkort?
Svar: Vi tar inte ut någon avgift när du betalar med bank-/kreditkort.

Det går inte att betala med mitt kort, vad gör jag?
Svar: Om du har problem att betala med kort och det blir nekat, vänligen ta kontakt med din bank och se vad som har hänt.

Vad är det för avgift om jag gör en direktbetalning?
Svar: Vi tar inte ut någon avgift när du gör en direktbetalning.

Vad är det för avgift om jag betalar med faktura?
Svar: Vi tar inte ut någon avgift vid fakturaköp och din faktura kommer skickas till din mail när du genomfört ditt köp.

Vad är det för avgift om jag betalar med delbetalning?
Svar: Betalningen kan delas upp på upp till 24 månader. På avbetalningen tillkommer aviavgift på 29 kronor per månad samt årsränta på f.n. 0 - 9,95 % och startavgift på 95-295 kronor beroende på vilken återbetalningstid du väljer. Du kan se aktuella villkor för delbetalning och vad månadsbeloppet blir på Klarnas hemsida här.

Vad innebär Mitt Klarna och One klick?

Svar: Under Mitt Klarna kan du enkelt logga in och ha översikt över dina betalda och obetalda fakturor. Här kan du på egen hand förlänga förfallodatum och lägga till påminnelser till dig själv. Med funktionen One Klick kan du på ett snabbt och säkert sätt betala dina fakturor direkt i Mitt Klarna, utan att behöva fylla i OCR-nummer. Det du behöver göra är att först ansluta din bank. Denna betalningsmetod har inga extra avgifter.

Vad gör jag om jag har tappat bort min faktura?
Svar: Om du har tappat bort din faktura så hör av dig till Kundservice så kan de skicka ut en ny faktura till din mail. Eller gå in via https://klarna.com/sv så kan en faktura skickas till dig direkt.

Vad gör jag om jag har glömt betala min faktura och nu har jag hamnat hos inkasso?
Svar: Om fakturan har gått vidare till inkasso så ber vi dej vänligen vända dig till inkassobolaget eller till Klarna, då de har hand om all fakturering.