Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Vitamin B7, biotin

Biotin, även känt som vitamin B7, har en roll i ämnesomsättningen, och hör därför till B-vitaminerna. Det är populärt som tillskott hos de som vill förbättra hårkvaliteten.

  • Vad är biotin?
  • Tillskott av biotin
  • Var finns det naturligt?

Tillskott för håret

 
Biotin 500
 
Priorin
 
Wonderful Hair
 
Biotin 1000
 
Biotin 5000

Vad är biotin?

Biotin kallas ibland för Vitamin H, på grund av dess välkända påverkan på hår, hud och naglar, men hör trots det till de vattenlösliga B-vitaminerna. Det fungerar som komponent i den process där kroppen framställer mycket av sin energi från näringsämnen. Det bidrar också till ett jämnt blodsocker, vilket i sin tur kan minska sötsuget. Våra tarmbakterier har förmågan att bilda en liten mängd biotin men det är oklart hur stora mängder det rör sig om.

Tjej med vackert hårsvall

Tillskott av biotin

Trots att kroppen kan tillverka en liten mängd själv, så händer det att man får i sig för lite biotin. För den som vill säkerställa sitt dagliga intag, finns biotin i multivitaminer och B-komplex. Dessutom ingår vitamin B7 ofta i tillskott som ska vara bra för håret, tack vare sin egenskap att bidra till normal hårväxt.

Multivitamin

 
Core Vitamins
 
Mivitotal Plus
 
Vitamin B-Komplex

Missa inte att det finns rena biotintillskott i olika styrka, beroende på ditt önskemål. Biotin 500, Biotin 1000 och Biotin 5000.

Var finns biotin naturligt?

Viss biotin får vi genom vår egen produktion i tarmen. I mat förekommer det på många ställen, bland annat i lever, äggula, havregryn och vetegryn. Det rekommenderade dagliga intaget är inte fastställt i Norden, men med en blandad kost får man naturligt i sig cirka 40 mikrogram biotin per dag. Biotin ger inte några kända biverkningar.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Allt om Vitamin A

Vitamin A förekommer som retinol och karoten.
 

Stora guiden om Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12 är intressant främst för vegetarianer.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6 ingår i nervsignaleringen, hormonbalansen och ämnesomsättningen.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
 

D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
 

Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2 kallas även riboflavin och ingår i energiomsättningen.
 

Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även kallad tiamin, ingår i kroppens energiproduktion.
 

Vitamin B3, niacin

Niacin hör till B-vitaminerna som ingår i kroppens förbränningsprocess.
 

B-komplex

B-komplex är tillskott med alla B-vitaminer i samma produkt.
 

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
 

Stora guiden om Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.
 

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.