Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Vitamin D

Vitamin D är ett av de tillskott som ofta rekommenderas till oss som bor i Sverige på grund av vårt långa vinterhalvår. Det har på senare år blivit alltmer omdiskuterat som ett tillskott som behövs, men alla vet inte varför och vad det gör i kroppen.  Om du vistas alltför lite i solen, kan du kanske behöva fundera över ett tillskott. Denna artikel behandlar följande frågeställningar.

  • Vad är D-vitamin?
  • Tillskott av D-vitamin
  • Var finns D-vitamin naturligt?

Vitamin D

 
Vitamin D3 2500 IE
 
Vitamin D3 5000 IE
 
D3 Vegan 3000 IE
 
D-vitamin 500 IE
 
D3 Vitamin 2500 IE
 
Core Vitamin D3

Vad är D-vitamin?

Vitamin D är ett fettlösligt vitamin och finns i två varianter: D2 som är vegetabilisk och D3 som är animalisk samt finns i solens strålar. Vi får i oss D-vitamin dels genom mat och dels genom solens strålar på huden. Under de mörka vintermånaderna kan det därför vara svårt att få i sig ordentligt med vitamin D.

I kroppen har vitaminet flera viktiga funktioner. Det har bland annat en tydlig samverkan med kalcium i blodet. Det hjälper till att reglera kalciumbalansen och har därigenom en viktig roll i skelettbildningen. Cellerna och vårt nervsystem är beroende av vitamin D för att fungera som det ska och D-vitamin fungerar även som ett förstadium till hormoner.

Kvinna som formar händerna till ett hjärta mot solen.

När solens strålar nuddar huden, ombildas kolesterol till D3, men för att det ska fungera krävs att solen står tillräckligt högt på himlen. Det är nämligen bara solens UVB-strålar som kan styra denna process, och denna frekvens tränger bara igenom atmosfären över en viss grad. I Sverige är det bara mellan april och september under 10-16 på dagarna som solen står tillräckligt högt, vilket betyder att vi resterande årstider får för lite av dessa strålar. Ca 20 minuter utan solskydd räcker för att bilda tillräckligt mycket D-vitamin under dagen, men kom ihåg att skydda dig från UVB-strålar resten av dagen om du befinner dig länge i stark sol, för att undvika andra risker sol mycket sol kan medföra.

Dagsintaget bör ligga på runt 7,5 mcg men det har de flesta av oss svårt att komma upp i. Om vi får i oss för lite D-vitamin, kan det påverka kalciumbalansen och resultera i att vi får för lite kalcium som bygger upp vårt skelett. Det är främst under de mörka månaderna i Sverige som vi brukar ha problem få i oss en tillräcklig mängd D-vitamin, och bör därför tänka på att äta mer av D-vitaminrika livsmedel eller ta ett tillskott. Även vegetarianer och gravida rekommenderas att öka intag, eftersom vegetarianer utesluter många D-vitaminrika livsmedel och gravida behöver vitaminet för fostrets skelettuppbyggnad.

Tillskott av D-vitamin

För den som inte äter tillräckligt med D-vitaminrika livsmedel kan ett tillskott vara lämpligt. Det ingår i flertalet multivitamintillskott och finns även separat, antingen tillsammans med kalcium eller ensamt. Mängden D-vitamin mäts för det mesta i enheten IE, Internationell Enhet, där 10 mcg motsvaras av 400 IE. Livsmedelsverket rekommenderar en daglig lägsta dos på 300-400 IE, men många forskare menar att det åtminstone borde ökas till minst 1000 IE. Tillskott är vanligen högdoserade, men tänk på att äta även en liten mängd fett tillsammans med tillskottet för att kroppen ska kunna ta upp och tillgodogöra sig det.

Biverkningar av tillskott

Då D-vitamin är ett fettlösligt vitamin, kan det lagras av kroppen och därför kan det överdoseras. Extrema mängder D-vitamin kan bli kontraproduktivt och alltså ge oss alltför stora mängder kalcium i blodet. Med ett normalt intag enligt rekommendationerna ger ingen risk för detta, men undvik att kombinera flera D-vitamintillskott på samma gång.

Var finns D-vitamin naturligt?

Den främsta källan till D-vitamin är solen, som bildar vitaminet genom kolesterol i huden. I livsmedel är det främst fet fisk som lax, makrill och sill och även äggula och kött som är rika källor. Magra mjölkprodukter är ofta berikade med D-vitamin eftersom det naturliga vitamininnehållet försvinner med fettreduktionen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
 

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitamin B7, biotin

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 

Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12 är intressant främst för vegetarianer.
 

Stora guiden om Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Allt om Vitamin A

Vitamin A förekommer som retinol och karoten.
 

Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6 ingår i nervsignaleringen, hormonbalansen och ämnesomsättningen.
 

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
 

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
 

Vitamin B3, niacin

Niacin hör till B-vitaminerna som ingår i kroppens förbränningsprocess.
 

Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2 kallas även riboflavin och ingår i energiomsättningen.
 

Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även kallad tiamin, ingår i kroppens energiproduktion.
 

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
 

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.