Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Sportdryckens funktion

Sportdrycker är inget nytt förkommande fenomen. Det gör dem dock inte mindre användbara. Särskilt vid längre fysiska uthållighetsaktiviteter som vid lopp eller cykelturer kan du dra nytta av effekterna sportdryckernas sammansättning kan ha på vätske- och elektrolytbalansen i din kropp.

  • Vad innehåller en sportdryck?
  • Varför behövs det?
  • När ska sportdryck intas?




Tjej som sitter och dricker ur en vattenflaska.

Vad innehåller en sportdryck?

En sportdryck innehåller i regel vatten, snabba kolhydrater och elektrolyter. Allt detta är sådant du kan dra nytta av under lopp eller längre pass av något slag där din uthållighet sätts på prov och balansen av vätska och elektrolyter i kroppen är viktig.

Glukos, fruktos och galaktos är alla enkla sockerarter som tack vare sin lilla storlek snabbt kan tas upp av och kroppen och där användas som lättillgänglig energi. Sådana sockerarter benämns som enkla sockerarter. Till den gruppen sockerarter hör även maltodextrin och vitargo - två kolhydrater som är vanligt förekommande i olika sportdrycker. Deras struktur gör nämligen att man kan inta större mängder utan att få magbesvär, vilket gjort de särskilt användbara i sportdrycker.

Varför behövs det?

Elektrolyter kan förklaras som salter som finns i blodet och tillsätts i sportdrycker i första hand för att främja vätskeupptaget i tarmarna genom så kallad osmos. Vätskeobalans är nämligen en av de faktorer som snabbast kan påverka vår prestationsförmåga. När vi är uttorkade kan bland annat blodvolymen och därmed blodtrycket minska vilket leder till sämre syretransport. Att ersätta den vätskan vi förlorar under fysisk aktivitet är alltså väldigt viktigt för vår prestation.

När ska sportdryck intas?

En sportdryck kan intas före, under och efter ett träningspass, ett lopp eller en tävling. Särskilt stor nytta har du dock av den vid pass på 40 minuter och längre. Planerar du ett längre pass kan det vara bra att förbereda sig genom att inta en sportdryck några timmar innan passet.

Är passet eller tävlingen som sedan följer mer än 40 minuter långt kan det vara en god idé att fylla på med sportdryck. I sådana fall är 1-2 deciliter var 15-20:e lämpligt.

När du väl avslutat tränings- eller tävlingspasset är det a och o att återställa vätskebalansen. Ett tips är att väga sig innan den fysiska aktiviteten. Då kan du beräkna på ett ungefär hur mycket vätska som gått förlorad. 1 liter vätska väger nämligen ca 1 kg. Har din vikt exempelvis minskat med 300 g bör du dricka ca 3 dl vätska.

Sportdryck i pulverform

 
Core Sports Drink+
 
Core Endurance

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
  Enzymer

Enzymer

Maghälsa del 4:1: Läs om enzymernas funktion i magen.
  Maltodextrin

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Kost för löpning

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.
  Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hjärnhälsa del 4: Läs mer om hur vår hjärna påverkas av att bli äldre
  Kost för längdskidor

Kost för längdskidor

6 viktiga tips på hur du anpassar din kost för att bli bättre skidåkare.
  Allt om den populära ginseng-roten

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Träningstrender i höst

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
  Ämnen för ökad lust

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Ta hand om huden

Ta hand om huden

Ta hand om huden på rätt sätt för att hålla den återfuktad & välmående.
  Mental prestation

Mental prestation

Effektiva tips över hur du kan förbättra din mentala vardagsprestation.
  Dextros

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
  Så fungerar kreatin

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
  Oligosackarider

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.