Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Sportdryckens funktion

Sportdrycker är inget nytt förkommande fenomen. Det gör dem dock inte mindre användbara. Särskilt vid längre fysiska uthållighetsaktiviteter som vid lopp eller cykelturer kan du dra nytta av effekterna sportdryckernas sammansättning kan ha på vätske- och elektrolytbalansen i din kropp.

  • Vad innehåller en sportdryck?
  • Varför behövs det?
  • När ska sportdryck intas?


Färdigblandade sportdrycker

 
Vitamin Well + 002
 
Fast Hydration
 
Vitamin Well + 001


Tjej som sitter och dricker ur en vattenflaska.

Vad innehåller en sportdryck?

En sportdryck innehåller i regel vatten, snabba kolhydrater och elektrolyter. Allt detta är sådant du kan dra nytta av under lopp eller längre pass av något slag där din uthållighet sätts på prov och balansen av vätska och elektrolyter i kroppen är viktig.

Glukos, fruktos och galaktos är alla enkla sockerarter som tack vare sin lilla storlek snabbt kan tas upp av och kroppen och där användas som lättillgänglig energi. Sådana sockerarter benämns som enkla sockerarter. Till den gruppen sockerarter hör även maltodextrin och vitargo - två kolhydrater som är vanligt förekommande i olika sportdrycker. Deras struktur gör nämligen att man kan inta större mängder utan att få magbesvär, vilket gjort de särskilt användbara i sportdrycker.

Varför behövs det?

Elektrolyter kan förklaras som salter som finns i blodet och tillsätts i sportdrycker i första hand för att främja vätskeupptaget i tarmarna genom så kallad osmos. Vätskeobalans är nämligen en av de faktorer som snabbast kan påverka vår prestationsförmåga. När vi är uttorkade kan bland annat blodvolymen och därmed blodtrycket minska vilket leder till sämre syretransport. Att ersätta den vätskan vi förlorar under fysisk aktivitet är alltså väldigt viktigt för vår prestation.

När ska sportdryck intas?

En sportdryck kan intas före, under och efter ett träningspass, ett lopp eller en tävling. Särskilt stor nytta har du dock av den vid pass på 40 minuter och längre. Planerar du ett längre pass kan det vara bra att förbereda sig genom att inta en sportdryck några timmar innan passet.

Är passet eller tävlingen som sedan följer mer än 40 minuter långt kan det vara en god idé att fylla på med sportdryck. I sådana fall är 1-2 deciliter var 15-20:e lämpligt.

När du väl avslutat tränings- eller tävlingspasset är det a och o att återställa vätskebalansen. Ett tips är att väga sig innan den fysiska aktiviteten. Då kan du beräkna på ett ungefär hur mycket vätska som gått förlorad. 1 liter vätska väger nämligen ca 1 kg. Har din vikt exempelvis minskat med 300 g bör du dricka ca 3 dl vätska.

Sportdryck i pulverform

 
Core Sports Drink+
 
Core Endurance
 
Vitargo +Electrolyte
 
Sportdryck
 
Power Fuel

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
 

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.
 

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
 

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
 

CrossFit: grunder

Låt dig inspireras av Peter Bláha som berättar om grunderna i CrossFit.
 

Kost för längdskidor

6 viktiga tips på hur du anpassar din kost för att bli bättre skidåkare.
 

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
 

Enzymer

Enzymer byggs upp av protein och hjälper till att smälta maten vi äter.
 

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
 

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
 

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
 

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
 

Mental prestation

Effektiva tips över hur du kan förbättra din mentala vardagsprestation.
 

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
 

Kolhydrater för träning

Kolhydrater har en centralt för din träning och utveckling.
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

Fruktos

Fruktos är en enkel sockerart som tas upp långsammare än glukos (dextros).
 

Kost för idrott

Här får du svar på de viktigaste frågorna såsom hur mycket protein du bär äta.
 

Guide: hudvård för mogen hud

Varför får vi rynkor och slappare hud när vi blir äldre? Svaren hittar du här.
 

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
 

Löpning, upptrappning

Förbättra din löpning! Ta dig upp från svackan och spring som aldrig förr.
 

Linfröolja - vegetabilisk omega-3

Linfröoljan är rik på omega-3 - ett perfekt alternativ till fiskoljan!
 

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
 

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.