Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Sportdryckens funktion

Sportdrycker är inget nytt förkommande fenomen. Det gör dem dock inte mindre användbara. Särskilt vid längre fysiska uthållighetsaktiviteter som vid lopp eller cykelturer kan du dra nytta av effekterna sportdryckernas sammansättning kan ha på vätske- och elektrolytbalansen i din kropp.

  • Vad innehåller en sportdryck?
  • Varför behövs det?
  • När ska sportdryck intas?




Tjej som sitter och dricker ur en vattenflaska.

Vad innehåller en sportdryck?

En sportdryck innehåller i regel vatten, snabba kolhydrater och elektrolyter. Allt detta är sådant du kan dra nytta av under lopp eller längre pass av något slag där din uthållighet sätts på prov och balansen av vätska och elektrolyter i kroppen är viktig.

Glukos, fruktos och galaktos är alla enkla sockerarter som tack vare sin lilla storlek snabbt kan tas upp av och kroppen och där användas som lättillgänglig energi. Sådana sockerarter benämns som enkla sockerarter. Till den gruppen sockerarter hör även maltodextrin och vitargo - två kolhydrater som är vanligt förekommande i olika sportdrycker. Deras struktur gör nämligen att man kan inta större mängder utan att få magbesvär, vilket gjort de särskilt användbara i sportdrycker.

Varför behövs det?

Elektrolyter kan förklaras som salter som finns i blodet och tillsätts i sportdrycker i första hand för att främja vätskeupptaget i tarmarna genom så kallad osmos. Vätskeobalans är nämligen en av de faktorer som snabbast kan påverka vår prestationsförmåga. När vi är uttorkade kan bland annat blodvolymen och därmed blodtrycket minska vilket leder till sämre syretransport. Att ersätta den vätskan vi förlorar under fysisk aktivitet är alltså väldigt viktigt för vår prestation.

När ska sportdryck intas?

En sportdryck kan intas före, under och efter ett träningspass, ett lopp eller en tävling. Särskilt stor nytta har du dock av den vid pass på 40 minuter och längre. Planerar du ett längre pass kan det vara bra att förbereda sig genom att inta en sportdryck några timmar innan passet.

Är passet eller tävlingen som sedan följer mer än 40 minuter långt kan det vara en god idé att fylla på med sportdryck. I sådana fall är 1-2 deciliter var 15-20:e lämpligt.

När du väl avslutat tränings- eller tävlingspasset är det a och o att återställa vätskebalansen. Ett tips är att väga sig innan den fysiska aktiviteten. Då kan du beräkna på ett ungefär hur mycket vätska som gått förlorad. 1 liter vätska väger nämligen ca 1 kg. Har din vikt exempelvis minskat med 300 g bör du dricka ca 3 dl vätska.

Sportdryck i pulverform

 
Core Sports Drink+
 
Core Endurance

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
  Kost för löpning

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.
  Enzymer

Enzymer

Maghälsa del 4:1: Läs om enzymernas funktion i magen.
  Maltodextrin

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
  Kost för längdskidor

Kost för längdskidor

6 viktiga tips på hur du anpassar din kost för att bli bättre skidåkare.
  Träningstrender i höst

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
  Aminosyror för träning

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
  Så fungerar kreatin

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
  Mental prestation

Mental prestation

Effektiva tips över hur du kan förbättra din mentala vardagsprestation.
  Allt om den populära ginseng-roten

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
  Dextros

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
  Allt du behöver veta om kollagen

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
  Linfröolja - vegetabilisk omega-3

Linfröolja - vegetabilisk omega-3

Linfröoljan är rik på omega-3 - ett perfekt alternativ till fiskoljan!
  Guide: hudvård för mogen hud

Guide: hudvård för mogen hud

Ta hand om mogen hud och minska fina linjer med rätt kost & hudvård.
  Hur påverkar taurin kroppen?

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
  Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
  Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hjärnhälsa del 4: Läs mer om hur vår hjärna påverkas av att bli äldre
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Gör din egen parfym

Gör din egen parfym

Gör din egen parfym med väldoftande eteriska oljor.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  D-Pearls från Pharma Nord - naturligt vitamin D3

D-Pearls från Pharma Nord - naturligt vitamin D3

Läs om D-vitamin och hur det tas upp i kroppen av olika kosttillskott
  Därför är chiafrön nyttiga

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Oligosackarider

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
  5 skäl att äta D-vitamin

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
  Glukosamin

Glukosamin

Glukosamin finns i kroppens leder och är vanligt i tillskott för ledhälsa.
  Hjärt- och kärlhälsa

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  D-vitamin

D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
  Så påverkas du av magnesium

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Kolhydrater har en centralt för din träning och utveckling.
  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Fruktos

Fruktos

Fruktos är en enkel sockerart som tas upp långsammare än glukos (dextros).
  Ämnen för ökad lust

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
  Vitaminer och mineraler för atleter

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  Löpning, upptrappning

Löpning, upptrappning

Förbättra din löpning! Ta dig upp från svackan och spring som aldrig förr.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  B-komplex

B-komplex

B-komplex är tillskott med alla B-vitaminer i samma produkt.