Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Kosttillskott vid övergångsåldern

Många kvinnor drabbas av problem när de når klimakteriet. Värmevallningar, humörsvängningar och sömnsvårigheter är vanliga besvär som drabbar många. I denna artikel får du tips på kosttillskott som på olika sätt kan hjälpa till att lindra besvären.

  • Kort om övergångsåldern
  • Användbara kosttillskott

Tips på produkter

 
Unstoppable
 
Munkpeppar Pulver
 
Elexir Pharma woho
 
Membrasin
 
Chello Forte B6
 
Balans Plus
 
Rejuvenate
 
Pukka Womankind

Kort om övergångsåldern

Kvinnor kommer vanligtvis in i klimakteriet, eller övergångsåldern, någonstans mellan 45 och 55 års ålder. Kortfattat innebär övergångsåldern att nivåerna av östrogen gradvis minskar i kroppen, något som hos många kvinnor orsakar problem framför allt med svettningar, sömnsvårigheter, humörsvängningar och torra slemhinnor. Vissa kvinnor får väldiga problem i och med klimakteriet, andra får inte några problem över huvud taget. Hur klimakteriet påverkar är alltså mycket individuellt och varierar mellan olika kvinnor.

Man kommer in i klimakteriet något år innan man får sin sista menstruationsblödning och sedan håller det i sig i några år framåt. Under dessa år sker många förändringar i kroppen, där den mest prominenta är minskningen av östrogennivåerna i kroppen. Det är just minskningen av östrogen som är orsaken till de besvär som många kvinnor upplever. Östrogen är nämligen ett hormon med många funktioner i kroppen och det påverkar såväl livmoder, slida och bröst som skelett och hjärna. I takt med att nivåerna av östrogen minskar förändras också de olika vävnaderna som hormonet påverkar.

Östrogen påverkar exempelvis livmoderns slemhinna och får den att tillväxa och få fler körtlar. När nivåerna av östrogen minskar kan man således få problem med torra slemhinnor i underlivet. Östrogen påverkar även skelettet och minskningen under klimakteriet gör att man förlorar en procentuell andel av benmassa varje år.

Även humöret påverkas av östrogen och det får oss att känna oss glada och motverkar även stora svängningar i humöret. De minskade nivåerna kan göra att man under klimakteriet känner sig nedstämd samt att man får problem med humörsvängningar.

I genomsnitt inträffar den sista menstruationen vid 51 års ålder, men det kan alltså variera och för vissa inträffar den redan vid 45 år, medan det för andra dröjer ända till 57 års ålder innan mensen helt upphör. Under klimakteriet är det vanligt att man får oregelbundna blödningar, något som håller i sig tills att den sista menstruationen inträffat.

Användbara kosttillskott

Fytoöstrogener: finns i växter och påminner mycket om det östrogen vi har i kroppen. Många säger att fytoöstrogener binder till samma receptorer som vårt kroppsegna östrogen, men detta är inte helt sant. I kroppen finns två typer av östrogenreceptor och det kroppsegna binder till den ena receptortypen (alfa) medan fytoöstrogener istället binder till den andra (beta). Fytoöstrogener har genom denna bindning en antiöstrogen effekt, något som visats ha positiva effekter vid klimakteriebesvär. Fytoöstrogener finns bland annat i sojabönor, sojamjölk, tofu, nötter, mungbönor, sesamfrön, rågbröd och äpplen.

Många kvinnor oroar sig för att en hög konsumtion av fytoöstrogener kan vara skadligt, men nivåerna man får i sig från en normal kost (även om man äter mycket soja) är så små att man inte behöver vara orolig.

Soja

 
Soy Protein
 
Core Soy Protein

Jättenattljusolja: är en gul örtväxt vars frön man använder för att pressa till olja. Nattljusoljan innehåller rikligt med fettsyran gammalinolensyra (GLA) som tillhör gruppen av omega-6-fettsyror. GLA fungerar som föregångare till den hormonliknande substansen prostaglandin. Prostaglandiner är viktiga för menstruation, fosterutveckling, kontroll av blodtryck och dessutom medverkar de vid inflammationer. Man har i vetenskapliga studier (1) sett att jättenattljusolja kan ha positiva effekter vid klimakteriebesvär då det verkar kunna bidra till att minska problem med värmevallningar. Hur detta går till vet man inte exakt, men många kvinnor upplever förbättringar vid användande av nattljusolja.

Tips på produkter

 
Unstoppable
 
Munkpeppar Pulver
 
Elexir Pharma woho
 
Membrasin
 
Chello Forte B6
 
Balans Plus
 
Rejuvenate
 
Pukka Womankind

Läkesilverax: har traditionellt använts mot lindriga klimakteriesymtom som värmevallningar, svettningar och sömnstörningar och är godkänt som naturläkemedel. I Sverige finns flera naturläkemedel med läkesilverax som är godkända för användning vid klimakteriebesvär. Läkesilverax innehåller växtöstrogener som verkar ha en svag östrogen effekt i kroppen. Vissa forskare menar dock att växtöstrogenerna kan öka tillgängligheten av serotonin och dopamin i hjärnan och att det är detta som göra att läkesilverax kan lindra problem med värmevallningar.

Läkesilverax

 
Remifemin
 
Klimadynon

Havtorn: är mycket näringsrika små orangegula bär som bland annat växer längs hela den svenska kustremsan. Bären innehåller rikligt av vitaminer, mineraler och fettsyror, bland annat vitamin A, C och E. Det som gör bären något unika är dock innehållet av omättade fettsyror. Bären innehåller nästan alla omega-fettsyror, inklusive omega-3, -6, -7 och -9. De flesta känner till vikten av att äta tillräckligt med omega-3 och många känner även till omega-6. Omega-7 och -9 är inte lika omtalade, men är trots det mycket viktiga för vår hälsa. Omega-7 hjälper nämligen till att reglera fuktbalansen i hud och slemhinnor. Det är av denna anledning som havtorn kan vara användbart vid klimakteriebesvär. Detta speciellt om man får problem med torra slemhinnor, exempelvis i underlivet. Havtorn kan plockas och ätas som de är, men vill man inte äta bären varje dag finns kosttillskott som innehåller havtornsextrakt. Dessutom finns det havtornspulver som du enkelt kan blanda ner i smoothies eller strö över frukostgröten.

Referenser

[1] The effect of oral evening primrose oil on menopausal hot flashes: a randomized clinical trial. F Farzaneh, S Fatehi, MR Sohrabi, K Alizadeh. 2013.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
 

Hur fungerar nattljusolja?

Nattljusolja innehåller GLA och är populärt bland kvinnor i övergångsåldern.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein är ett medlsnabbt protein med hög kvalitet.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
 

Ekologi samt KRAV-märkning på livsmedel

Små förändringar i dina vardagliga inköpsvanor gör skillnad!
 

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Beach 2011: träningsprogram killar

Effektivt träningsprogram för dig som vill komma i beachform till sommaren.
 

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
 

Bli stark

Är ditt mål att bli starkare? I denna artikel får du 9 tips för att komma dit.
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

Synefrin

Synefrin används i kosttillskott för viktminskning och kommer från pomeransskal.
 

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
 

Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
 

5 tips för ökad muskelmassa

Tips som både gör skillnad och som är relativt lätta att implementera.
 

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 

Curcumin från gurkmeja

Curcumin är ett aktivt ämne i gurkmeja och fungerar som kraftfull antioxidant.
 

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
 

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.