Zink

Zink är en komponent i över 300 enzymer, som exempelvis är involverade i syntesen och metabolismen av proteiner, kolhydrater och fett samt vissa vitaminer och mineraler. Med andra ord är det ett jätteviktigt mineral som vi behöver se till att få i oss via kosten.

  • Mer om zink
  • Tillskott med zink
  • Var finns det naturligt?

Mer om zink

För dig som tränar mycket är zink ett av de viktigaste mineralerna i och med att det hjälper till att hålla igång protein- och fettomsättningen, och är därför av betydelse för både förbränningen och muskeltillväxten. Utöver det är zink av vikt för vårt immunsystem och celldelningen, men det hjälper också till skydda våra proteiner och fetter från oxidation. Detta beror på att zink fungerar som en antioxidant som bidrar till att skydda oss och våra celler från fria radikaler.

Risken för underskott av zink är låg i Sverige, men om vi inte får i oss tillräckligt mycket kan man få symptom såsom hudförändringar, långsam och försämrad sårläkning samt dålig aptit. För att undvika detta rekommenderas ett intag på 7-9 mg zink per dag för vuxna och mellan 8-12 mg per dag för barn, beroende på ålder och kön.

De som lider störst risk att drabbas av ett för lågt intag av zink, är de som går på långa strikta dieter eller som har en mycket ensidig kost. Och för dig som vill vara säker på att få i dig tillräckligt mycket zink kan ett tillskott vara ett bra alternativ.

Ett glas mjölk och fullkornshavre

Tillskott med zink

Zink ingår i multivitaminer men finns även som enskilt tillskott, och ett tips till dig som är intresserad av ett tillskott med zink är att leta efter dess kelaterade form. Detta innebär att zinket är bundet till aminosyror som bidrar till ett förbättrat upptag, och ett exempel på detta är zinkglukonat eller zinkaspartam. En lagom dos av zinktillskott brukar ligga på 10-30 mg.

ZMA är ett annat tillskott som innehåller zink, men som utöver det innehåller magnesium och vitamin B6. ZMA är ett bra tillskott för dig som är intresserad av att bygga muskler. Det är nämligen menat att hjälpa dig och din kropp att hålla balanserade nivåer av de hormon som kan vara av betydelse för muskeluppbyggnaden.

Tillskott med zink

Biverkningar

Vid normal användning finns inga biverkningar, men eftersom att zink är ett spårämne kan det lagras i kroppen. Mycket hög dosering under en lång tid kan därför ge biverkningar såsom diarré och kräkning, men följer du de angivna anvisningarna behöver du inte oroa dig!

Var finns det naturligt?

Bra och rika källor till zink är exempelvis kött, mjölk och mjölkprodukter samt fullkornslivsmedel, men mineralet finns även i mindre mängder i det mesta vi äter.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost