Vitaminer och mineraler för tjejer

Vårt vitamin- och mineralbehov påverkas av flera faktorer, bland annat vår könstillhörighet. Tjejer har naturligt ett större behov av några specifika näringsämnen.

  • Vitaminer och mineraler för tjejer
  • För dig som är gravid
  • Skönhetsmineraler

Färskpressad juice av blandad frukt

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vi behöver vitaminer och mineraler varje dag för att våra kroppar ska fungera normalt, även om mängderna som krävs är mycket små. Behovet varierar bland annat beroende på vår kroppsstolek, ålder och kön. Generellt har tjejer ett lägre behov än män eftersom muskelmassan är mindre, men det finns några specifika ämnen som är särskilt viktigt för tjejer att få i sig.

Järn, som ingår i blodets röda färg hemoglobin, fungerar som transportör av syre i kroppen. Det är även viktigt för bildningen av röda blodkroppar och för produktionen av dopamin, ett hormon som påverkar vårt humör. Får vi för lite järn i oss kan det vålla blodbrist, som märks på bland annat huvudvärk och minskad koncentrationsförmåga.

Vitamin C hjälper till att ta upp järn från maten, så ett tips är att äta C-vitaminrika livsmedel när du även äter järn för att tillgodose dig järnets effekter. Ett klassiskt exempel är att dricka apelsinjuice till blodpudding.

Mineralet kalcium bygger upp benstommen och tänderna. Från att vi är små och upp i vuxen ålder byggs skelettet upp, men redan i 30-årsåldern påbörjas nedbrytningen. Kvinnors skelett bryts ned i en något snabbare hastighet och processen ökar i takt med att vi blir äldre. Det är därför viktigt att äta ordentligt med kalcium. Värt att veta däremot är att kalcium hämmar järnupptaget, så ett tips är att äta kalcium och järn vid separata måltider.

D-vitamin har vi generellt underskott på i Sverige under vintermånaderna, vilket beror på att vår primära källa till vitaminet är solens strålar. Vitamin D har många viktigt funktioner i kroppen, men bland annat reglerar det kalciumbalansen och hjälper till vid upptaget av kalcium från maten. För bästa kalciumupptag är vitamin D därför betydelsefull.

Vitaminer och mineraler

1 av

För dig som är gravid

När du väntar barn omsätter din kropp näringsämnen i större grad än tidigare och behovet av påfyllning ökar. Några specifika ämnen är särskilt viktiga under en graviditet.

Folsyra, även kallad vitamin B9, brukar rekommenderas till dig som planerar en graviditet och under en graviditets första månader. Folsyra behövs för att vår arvsmassa ska fungera, för tillväxt av celler och för bildningen av röda blodkroppar. En kraftig brist på folsyra i början av en graviditet kan därför leda till fosterskadan ryggmärgsbråck. Runt 400 mikrogram är en rekommenderad daglig dos.

Även järn behövs under graviditetens senare del för att barnet ska utvecklas normalt. Det medverkar till bildandet av röda blodkroppar och till immunsystemets normla funktion.

Skönhetsmineraler

Brist på vitaminer och mineraler gör uttryck på vår hud och hår, något som de flesta någon gång fått uppleva i perioder av stress och dålig kost. Fyller vi på förråden av dessa näringsämnen kan vi märka skillnad i kvaliteten på hår, hud och naglar.

Ung tjej med vacker hy

För huden är pantotensyra (vitamin B5), kisel och betakaroten flitigt använda tillskott. Många använder pantotensyra för att bekämpa akneproblem. Kisel som är en komponent i all bindväv bidrar bland annat till hudens förmåga att binda vatten. Betakaroten är ett naturligt pigment som tydligast märks under sommarhalvåret. Vitaminet lagras i underhuden där det bidrar till en solbrun lyster när solen lyser på oss. Önskar du boosta din solbränna, kan du testa att ta ett tillskott regelbundet några veckor innan sommaren.

För hårets kvalitet är biotin, selen och koppar tre vanliga ämnen. Biotin, även kallad vitamin B7, bidrar till hårtillväxten och är en vanlig komponent i hårprodukter. Selen är en antioxidant som motverkar cellnedbrytningen och låga nivåer av dem båda kan orsaka en försämrad hårkvalitet. Koppar är även den en antioxidant som dessutom bidrar till hårets pigmentering.

Hår, hud och naglar

1 av

Ta hand om dig och fyll på med de vitaminer och mineraler just du behöver!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost