Vitamin K

Det pratas sällan om K-vitamin som ett viktigt näringsämne. Det kan bero på att vi sällan lider brist på det, men faktum är att K-vitamin har en rad viktiga funktioner i kroppen och har studerats för sin påverkan på benstommen.

  • Vad är vitamin K?
  • Tillskott av vitamin K
  • Var finns det naturligt?

Multivitamin med K

 
Core Female Vitamins
 
Core Vitamins
 
Bättre Hälsa D3+K2 Spray
 
Holistic K2+D3
 
Holistic K2

Vad är vitamin K?

Vitamin K finns i flera varianter, där de viktigaste är K1 fyllokinon från vegetabiliska källor och K2 manakinon från animalsiska källor. K:et står för koagulation, då vitaminet behövs för att blodet ska levra sig ordentligt. Vitamin K samverkar även med kalcium och vitamin D som tillsammans är viktigt för bentätheten. Vitamin D hjälper till att ta upp kalcium i kroppen, medan K-vitamin reglerar vad kalciumet sedan används till.

Färsk spenat

K-vitamin kräver närvaro av fett för att kunna tas upp i blodet. Trots att det kan lagras har det en relativt hög omsättning i kroppen, vilket innebär att vi måste tillföra det kontinuerligt via maten. Vår egen tarmflora kan tillverka en liten mängd K-vitamin, så vi riskerar sällan att lida brist på det. Ett alltför lågt intag av kalcium kan dock medföra en minskad betäthet, i och med att det reglerar kalicium. Något rekommenderat dagsintag är inte fastställt, men man brukar räkna med en mängd på 75 - 100 mcg för vuxna.

På senare år har studier bedrivits för att undersöka sambandet mellan K-vitamin och förekomsten av benskörhet och hjärt-kärlsjukdomar. I den kända studien Rotterdammstudien* undersöktes sambandet mellan japanska kvinnor i öst och väst, där kvinnor i västra japan led av bensörhet och hjärtproblem i högre utsträckning. Orsaken visades vara att östjapaner regelbundet åt den K2-vitaminrika natrinalrätten Natto, jämfört med västjapaner som åt betydligt mindre K2-vitaminrik kost.

Tillskott av K-vitamin

K-vitamin är ovanligt som tillskott, men förekommer ofta tillsamamns med D-vitamin. Vissa multivitaminer innehåller K-vitamin, för den som vill säkerställa sitt intag.

Var finns det naturligt?

Vi får i oss viss mängd via vår egen produktion i tarmfloran. I livsmedel finns K-vitamin främst i gröna bladgrönsaker (K1), lever och ägg (K2).

*Dietary intake of menaquinone is associated with a reduced risk of coronary heart disease: the Rotterdam Study. JM Geleinse, C Vermeer, DE Grobbee, LJ Schurgers, MH Knapen, IM van der Meer, A Hofman, JC Witterman. 2004.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12 är intressant främst för vegetarianer.
 

Vitamin B7, biotin

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 

Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
Visa fler
Staff ▲