Vitamin E

Vitamin E fungerar som antioxidant som skyddar cellerna mot att åldras i förtid. Det är ett fettlösligt vitamin, så tänk på att även äta fett tillsammans med vitaminet för att kunna tillgodogöra dig det.

  • Vad är Vitamin E?
  • Tillskott av E-vitamin
  • Var finns det naturligt?

Vad är vitamin E?

Vitamin E är ett samlingsnamn på olika tokoferoler och tokotrienoler. Det fungerar som en antioxidant som skyddar kroppen mot oxidativ stress. Det är en ständigt pågående process som påskyndar cellernas åldrande och orsakas av att fria radikaler frisätts i blodet. När vi äter dåligt, stressar mycket, röker eller solar ökar utsöndringen av fria radikaler. Vitamin E avväpnar de fria radikalerna och skyddar cellerna från nedbrytning.

Vitamin E är fettlösligt, vilket betyder att vitaminet måste bindas till en fettsyra för att vi ska kunna tillgodogöra oss det.

Korg med oskalade nötter

Tillskott av E-vitamin

Dagsrekommendationen är 8 mg för kvinnor respektive 10 mg för män och gravida. Vi får generellt i oss lite för lite av E-vitamin i den dagliga kosten, så tillskott finns för dig som vill säkerställa ditt intag. E-vitamin ingår även i multivitaminer och ibland som fettsyretillskott, som fiskolja. Om du tar ett tillskott av E-vitamin, ska du helst göra det i samband med måltid, eftersom det behöver fett för att kunna tillgodogöras i kroppen.

Tillskott med vitamin E

 
Core Vitamins
 
Mivitotal Plus
 
Omega-3 Fiskolja
 
Vitamin E

Biverkningar

Eftersom E-vitamin är fettlösligt, kan det också lagras i kroppen. Det krävs dock extremt stora mängder för att överdoseras, och håller man sig till rekommenderad dos finns det ingen risk för detta.

Var finns det naturligt?

Vitamin E finns rikligt i fettrika växtprodukter, som nötter och avokado. Tack vare sina egenskaper, förekommer det även som antioxidationsmedel i bland annat fiskoljetillskott.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12 är intressant främst för vegetarianer.
 

Vitamin B7, biotin

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 

Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
Visa fler
Staff ▲