Vitamin D

Vitamin D är ett av de tillskott som ofta rekommenderas till oss som bor i Sverige på grund av vårt långa vinterhalvår. Det har på senare år blivit alltmer omdiskuterat som ett tillskott som behövs, men alla vet inte varför och vad det gör i kroppen.  Om du vistas alltför lite i solen, kan du kanske behöva fundera över ett tillskott. Denna artikel behandlar följande frågeställningar.

  • Vad är D-vitamin?
  • Tillskott av D-vitamin
  • Var finns D-vitamin naturligt?

Vad är D-vitamin?

Vitamin D är ett fettlösligt vitamin och finns i två varianter: D2 som är vegetabilisk och D3 som är animalisk samt finns i solens strålar. Vi får i oss D-vitamin dels genom mat och dels genom solens strålar på huden. Under de mörka vintermånaderna kan det därför vara svårt att få i sig ordentligt med vitamin D.

Kvinnlig siluett i solnedgången

I kroppen har vitaminet flera viktiga funktioner. Det har bland annat en tydlig samverkan med kalcium i blodet. Det hjälper till att reglera kalciumbalansen och har därigenom en viktig roll i skelettbildningen. Cellerna och vårt nervsystem är beroende av vitamin D för att fungera som det ska och D-vitamin fungerar även som ett förstadium till hormoner.

När solens strålar nuddar huden, ombildas kolesterol till D3, men för att det ska fungera krävs att solen står tillräckligt högt på himlen. Det är nämligen bara solens UVB-strålar som kan styra denna process, och denna frekvens tränger bara igenom atmosfären över en viss grad. I Sverige är det bara mellan april och september under 10-16 på dagarna som solen står tillräckligt högt, vilket betyder att vi resterande årstider får för lite av dessa strålar. Ca 20 minuter utan solskydd räcker för att bilda tillräckligt mycket D-vitamin under dagen, men kom ihåg att skydda dig från UVB-strålar resten av dagen om du befinner dig länge i stark sol, för att undvika andra risker sol mycket sol kan medföra.

Dagsintaget bör ligga på runt 7,5 mcg men det har de flesta av oss svårt att komma upp i. Om vi får i oss för lite D-vitamin, kan det påverka kalciumbalansen och resultera i att vi får för lite kalcium som bygger upp vårt skelett. Det är främst under de mörka månaderna i Sverige som vi brukar ha problem få i oss en tillräcklig mängd D-vitamin, och bör därför tänka på att äta mer av D-vitaminrika livsmedel eller ta ett tillskott. Även vegetarianer och gravida rekommenderas att öka intag, eftersom vegetarianer utesluter många D-vitaminrika livsmedel och gravida behöver vitaminet för fostrets skelettuppbyggnad.

Tillskott av D-vitamin

För den som inte äter tillräckligt med D-vitaminrika livsmedel kan ett tillskott vara lämpligt. Det ingår i flertalet multivitamintillskott och finns även separat, antingen tillsammans med kalcium eller ensamt. Mängden D-vitamin mäts för det mesta i enheten IE, Internationell Enhet, där 10 mcg motsvaras av 400 IE. Livsmedelsverket rekommenderar en daglig lägsta dos på 300-400 IE, men många forskare menar att det åtminstone borde ökas till minst 1000 IE. Tillskott är vanligen högdoserade, men tänk på att äta även en liten mängd fett tillsammans med tillskottet för att kroppen ska kunna ta upp och tillgodogöra sig det.

Vitamin D

Biverkningar av tillskott

Då D-vitamin är ett fettlösligt vitamin, kan det lagras av kroppen och därför kan det överdoseras. Extrema mängder D-vitamin kan bli kontraproduktivt och alltså ge oss alltför stora mängder kalcium i blodet. Med ett normalt intag enligt rekommendationerna ger ingen risk för detta, men undvik att kombinera flera D-vitamintillskott på samma gång.

Var finns D-vitamin naturligt?

Den främsta källan till D-vitamin är solen, som bildar vitaminet genom kolesterol i huden. I livsmedel är det främst fet fisk som lax, makrill och sill och även äggula och kött som är rika källor. Magra mjölkprodukter är ofta berikade med D-vitamin eftersom det naturliga vitamininnehållet försvinner med fettreduktionen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost