Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C, som också är känt som askorbinsyra, är vårt mest omtalade vitamin och redan som små fick vi lära oss att det höll doktorn borta. Det är viktigt för en rad processer i kroppen, och behovet ökar beroende på livsstil.

  • Vad är Vitamin C?
  • Tillskott av Vitamin C
  • Var finns det naturligt?

Tillskott med vitamin C

 
Vitamin C Pulver
 
Vitamin C
 
Friggs C-Vitamin Brustabletter Stevia

Vad är vitamin C?

Askorbinsyra är en annan benämning på vitamin C. Det är ett vattenlösligt vitamin som behövs för bildandet av kollagen, ett protein som finns i all bindväv. Även hormonbildningen behöver C-vitamin för att kunna fungera normalt.  Det är en antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ stress. Denna process föråldrar cellerna i förtid och pågår hela tiden. När vi äter onyttigt, röker, solar eller stressar ökar den oxidativa stressen i kroppen.

Apelsin med C-vitamintabletter

C-vitamin underlättar även upptaget av vissa mineraler, bland annat järn. Om du någon gång fått höra att du ska dricka apelsinjuice till blodpudding, så är det just därför att järnupptaget blir högre genom C-vitaminet i juicen.

75 mg C-vitamin om dagen är den generella rekommendationen för en vuxen person. Behovet varierar dock beroende på livsstil och livssituation. Om du tränar mycket hårt, stressar ofta eller är tillfälligt sjuk, ökar ditt behov.

Tillskott av C-vitamin

Vitamin C är ett vanligt tillskott, och är populärt att äta i förskylningstider. Det behövs idag mer studier för att säkert kunna fastställa att C-vitamin lindrar och motverkar förkylningssymptom. Vitamin C behövs däremot för att immunsystemet ska fungera optimalt, så om det går att påverka symptomen, är det mer troligt att det lindrar förkylning änatt det förebygger den. En lämplig dosering för att försöka lindra sina symptom är satt till 1 gram 2-3 gånger om dagen när symptomen ger sig till känna. Denna mängd är dock inte att rekommendera när du är frisk.

Om du tränar mycket kan ditt behov av C-vitamin öka i takt med att du gör av med mer vätska. Eftersom C-vitamin är vattenlösligt, så försvinner det nämligen ut med urinen och du kan behöva lite extra C-vitamin.

Biverkningar

Ett eventuellt överskott av vitamin C utsöndras med urinen och biverkningar är därmed ovanligt. Du bör ändå undvika att äta gramdoser under en längre period, eftersom vitaminet då kan fungera som en prooxidant snarare än en antioxidant, och istället påskynda nedbrytningen av cellerna.

Var finns det naturligt?

All frukt och grönt innehåller vitamin C, speciellt nypon, paprika och citrusfrukter. Vitamin C är värmekänsligt, så en långvarig värmehållning eller en alltför hård kokning av livsmedel minskar innehållet av vitaminet.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12 är intressant främst för vegetarianer.
 

Vitamin B7, biotin

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 

Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 

Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
Visa fler
Staff ▲