Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C, som också är känt som askorbinsyra, är vårt mest omtalade vitamin och redan som små fick vi lära oss att det höll doktorn borta. Det är viktigt för en rad processer i kroppen, och behovet ökar beroende på livsstil.

  • Vad är Vitamin C?
  • Tillskott av Vitamin C
  • Var finns det naturligt?

Vad är vitamin C?

Askorbinsyra är en annan benämning på vitamin C. Det är ett vattenlösligt vitamin som behövs för bildandet av kollagen, ett protein som finns i all bindväv. Även hormonbildningen behöver C-vitamin för att kunna fungera normalt.  Det är en antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ stress. Denna process föråldrar cellerna i förtid och pågår hela tiden. När vi äter onyttigt, röker, solar eller stressar ökar den oxidativa stressen i kroppen.

Apelsin med C-vitamintabletter

C-vitamin underlättar även upptaget av vissa mineraler, bland annat järn. Om du någon gång fått höra att du ska dricka apelsinjuice till blodpudding, så är det just därför att järnupptaget blir högre genom C-vitaminet i juicen.

75 mg C-vitamin om dagen är den generella rekommendationen för en vuxen person. Behovet varierar dock beroende på livsstil och livssituation. Om du tränar mycket hårt, stressar ofta eller är tillfälligt sjuk, ökar ditt behov.

Tillskott av C-vitamin

Vitamin C är ett vanligt tillskott, och är populärt att äta i förskylningstider. Det behövs idag mer studier för att säkert kunna fastställa att C-vitamin lindrar och motverkar förkylningssymptom. Vitamin C behövs däremot för att immunsystemet ska fungera optimalt, så om det går att påverka symptomen, är det mer troligt att det lindrar förkylning änatt det förebygger den. En lämplig dosering för att försöka lindra sina symptom är satt till 1 gram 2-3 gånger om dagen när symptomen ger sig till känna. Denna mängd är dock inte att rekommendera när du är frisk.

Om du tränar mycket kan ditt behov av C-vitamin öka i takt med att du gör av med mer vätska. Eftersom C-vitamin är vattenlösligt, så försvinner det nämligen ut med urinen och du kan behöva lite extra C-vitamin.

Tillskott med vitamin C

Biverkningar

Ett eventuellt överskott av vitamin C utsöndras med urinen och biverkningar är därmed ovanligt. Du bör ändå undvika att äta gramdoser under en längre period, eftersom vitaminet då kan fungera som en prooxidant snarare än en antioxidant, och istället påskynda nedbrytningen av cellerna.

Var finns det naturligt?

All frukt och grönt innehåller vitamin C, speciellt nypon, paprika och citrusfrukter. Vitamin C är värmekänsligt, så en långvarig värmehållning eller en alltför hård kokning av livsmedel minskar innehållet av vitaminet.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost