Vitamin B9, folsyra

Folsyra, även känt som vitamin B9, är mest omtalad som tillskott för gravida, eftersom det är viktigt för vår arvsmassa och kan förebygga missbildningar hos barn.

  • Vad är folsyra?
  • Tillskott av folsyra
  • Var finns folsyra naturligt?

Vad är folsyra?

Folsyra är vattenlösligt och finns i flera olika former. Det behövs för vår celldelning, celltillväxt och för att vår arvsmassa ska fungera normalt. Därför rekommenderar Livsmedelsverket ett tillskott för dig som planerar eller väntar barn. Ett tillskott kan ge skydd mot missbildning av barn och för stor brist på folsyra under en graviditet kan ge den allvarliga skadan ryggmärgsbråck hos barnet.

Gravid kvinna med blomma

Tillskott av folsyra

De flesta av oss få i sig en aning för lite folsyra genom kosten. Det rekommenderade intaget är 300 mcg dagligen, och för gravida har behovet ökat till 400 mcg. Folsyra finns i multivitaminer och B-komplex samt som enskilt tillskott. Ett tillskott av enbart folsyra brukar vara doserad till 400 mcg, i likhet med dagsbehovet för en gravid kvinna.

Tillskott med folsyra

 
Core Vitamins
 
Mivitotal Plus
 
Vitamin B-Komplex
 
Folsyra

Biverkningar

Inga, folsyra lagras ej i kroppen.

Var finns det naturligt?

Livsmedel med rikligt innehåll av folsyra är bland annat äggula, spenat, baljväxter och inälvsmat. Även många frukter och grönsaker innehåller en mängd folsyra.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Vitamin B7, biotin

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 

Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12 är intressant främst för vegetarianer.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
Visa fler
Staff ▲