Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12, eller kobalamin, är viktigt för hjärnan och nervsystemets funktion och medverkar vid blodbildningen. Vitamin B12 finns bara naturligt i livsmedel som kommer från djur. Strikta vegetarianer löper därför störst risk att inte få i sig tillräckligt av vitaminet.

  • Vad är vitamin B12?
  • Tillskott av B12
  • Var finns det naturligt?

Tillskott med B12

 
Vitamin B12
 
Core Vitamins
 
Bättre Hälsa B12 Spray
 
Vitamin B-Komplex

Vad är Vitamin B12?

Vitamin B12 behövs för hjärnan och nervsystemets normala funktion och är även viktigt för blodbildningen. För lite B12 i kosten kan leda till att man får blodbrist, vilket betyder att antalet röda blodkroppar eller blodets färgämne hemoglobin är mindre än normalt. Hemoglobin är det som hjälper till att transportera syre i blodet, och är det för lågt kan vi känna oss yra och få huvudvärk. Levern har ett lager som räcker i upp till åtta år, så om man får i sig för lite B12 tar det alltså lång tid innan det upptäcks.

Gröna kapslar med kosttillskott

Tillskott av B12

Dagsbehovet för en vuxen person är omkring 2,5 mcg och det är framför allt strikta vegetarianer som har svårt att komma upp i tillräcklig mängd. Eftersom det bara är animaliska produkter som innehåller B12, kan ett tillskott därför vara lämpligt. Det finns i multivitaminer, B-komplex och som separat tillskott.

Biverkningar

Inga

Var finns det naturligt?

Kött, fisk och mjölkprodukter är goda källor till vitamin B12. Vitaminet kan inte produceras av varken växter eller djur, utan det är bara bakterier som kan tillverka det. Djur kan sedan äta bakterierna och få i sig vitaminet. Växter däremot har inget behov av B12 och innehåller därför aldrig det. Den enda vegetabiliska källan till B12 är syrade grönsaker, som kan bilda vitaminet genom mjölksyrabakterierna. Det sägs ibland att en viss typ av alger också är en källa till B12 för vegetarianer. Men det finns än så länge bara belägg för att en enda alg innehåller B12, och det är om den äts färsk och rå. Övriga alger innehåller en typ av B12 som vi inte kan tillgodogöra oss.

Syrad kål

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitamin B7, biotin

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 

Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6 ingår i nervsignaleringen, hormonbalansen och ämnesomsättningen.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
 

Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även kallad tiamin, ingår i kroppens energiproduktion.
 

Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2 kallas även riboflavin och ingår i energiomsättningen.
Visa fler
Staff ▲