Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även känt som tiamin, är ett vattenlösligt vitamin som tillhör gruppen B-vitaminer. Det ingår i kroppens energiproduktion och om du tränar mycket, är gravid eller har ett högt matintag, ökar därför behovet av vitaminet.

  • Vad är tiamin?
  • Tillskott av tiamin
  • Var finns tiamin naturligt?

Vad är tiamin?

Tiamin hör till de vattenlösliga B-vitaminerna, som ingår i kroppens energiproduktion. Vi måste få i oss tiamin från kosten, eftersom det varken kan lagras eller tillverkas av kroppen själv. De första tecknen på att man har för lite tiamin i kroppen är trötthet, irritation och nedstämdhet, men eftersom det mesta vi äter innehåller tiamin är det ovanligt att inte få i sig tillräckligt. Det rekommenderade dagliga intaget är strax över ett milligram för vuxna personer. Gravida och ammande rekommenderas ett något högre intag. Tiamin förstörs till viss del genom matlagning, men inte så mycket att det utgör någon hälsorisk.

Pastatallrik

Tillskott av tiamin

Behovet av tiamin står i proportion till vår fysiska aktivitet och hur mycket mat vi äter. Eftersom tiamin är verksamt i energiproduktionen, kan en kost med stor andel kolhydrater öka behovet och i perioder då energiförbrukningen är högre kan extra tiamin behövas. Tiamin ingår normalt som tillskott i multivitaminer och B-komplex, som kan passa den som är mycket aktiv eller vill säkerställa ett fullgott intag.

Multivitaminer & B-komplex

 
Core Vitamins
 
Mivitotal Plus
 
Vitamin B-Komplex

Biverkningar

Inga biverkningar finns, eftersom tiamin inte kan lagras i kroppen.

Var finns det naturligt?

Det mesta vi äter innehåller tiamin, men de rikaste källorna är fullkornsprodukter, kött, nötter och baljväxter. Även vitt bröd och ris kan vara berikat med tiamin.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12 är intressant främst för vegetarianer.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Vitamin B7, biotin

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 

Vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
 

Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

B-komplex

B-komplex är tillskott med alla B-vitaminer i samma produkt.
Visa fler
Staff ▲