Välj rätt viktminskningstillskott

Under vissa perioder i livet funderar majoriteten av oss på hur vi skulle kunna tappa några överflödiga kilon och därefter ska vi således bestämma oss för hur vi ska gå tillväga för att klara av det. Det finns i huvudsak två metoder för att klara av att gå ner i vikt; antingen äter du mindre eller så rör du på dig mer. Båda metoder fungerar, och du känner själv vilken metod som fungerar bäst för dig. Här får du veta mer om vilka dietprodukter som lämpar sig bäst till respektive metod.

  • Diettillskott som kompletterar lågkaloridieter
  • Diettillskott som kompletterar träning

Diettillskott som kompletterar lågkaloridieter

Många av oss som tänker gå ner i vikt tänker spontant att vi måste minska på portionsstorlekarna och kort och gott ”äta bättre”. Du kan välja att antingen dra ner på matintaget en aning och välja bort mättat fett, socker och stora mängder kolhydrater till förmån för mer protein, grönsaker, långsamma kolhydrater och omättade fettsyror. Har du mycket du vill gå ner i vikt kan det underlätta om du lär dig räkna kalorier, så att du vet på ett ungefär vilken nivå du ska lägga dig på. Tycker du att det är lättare att följa scheman så att du slipper fundera på hur mycket och vad du ska äta, kan det istället passa dig bättre att följa en specifik diet, eller prova måltidsersättning. En måltidsersättning har ett mycket lågt energiinnehåll och är ett enkelt sätt att veta att du får i dig de näringsämnen du behöver, men utan att behöva laga specialkost.

Tallrik med lax och grönsaker

Vare sig du väljer en lågkaloridiet eller måltidsersättning kommer du högst troligt att känna av en stark hunger till en början, och därmed kommer även sockersuget göra sig påmint. Det är i sådana lägen som många ger upp sin diet och kastar sig över närmsta godisskål istället. Genom att göra smarta val kan du enkelt undvika det, se till att välja livsmedel som mättar bra utan att ge mycket kalorier, det vill säga fiberrika produkter och produkter med mycket protein. Till detta finns det även olika dietprodukter du kan ha som hjälp på traven.

Fibertillskott med fibrer som sväller i magen kan vara räddaren i nöden för dig som har svårt att hålla hungern i schack. Fibrerna gör att måltiden tar större plats i magen och tar längre tid att bryta ned, så att du även känner dig mätt under en längre tid. Fibertillskott finns både som pulvriserade fiber och som kapslar, och ska intas i samband med måltider för att fungera på bästa sätt.

Krom är ett annat välkänt tillskott i samband med viktkontroll. Mineralet krom bidrar till att hålla blodsockret på en jämn nivå, vilket i sin tur bidrar till att sockersuget kan minskas. Krom finns som enskilda tillskott och ingår även ofta som komponent i produkter för just viktkontroll.

Hallonketon och gröna kaffebönor är två ämnen som ofta förekommer tillsammans, men finns även som separata tillskott. De fick båda ett uppsving efter att Hollywoodeliten marknadsfört det som dundermedel, och även om det inte riktigt ger några mirakel så besitter båda dessa ämnen intressanta egenskaper. Studier har visat att hallonketonernas egenskaper påminner om våra kroppsegna ketoner, men utan att du behöver befinna dig i ett ketogent tillstånd. Ketonkroppar frisätts nämligen naturligt i kroppen när vi lever med ett mycket lågt kaloriintag, och signalerar till kroppen att börja använda sina fettreserver. Gröna kaffebönor å sin tur har en annan intressant aspekt. Dessa bönor innehåller inte lika mycket koffein som svarta, men däremot är gröna kaffebönor istället rika på klorogensyra. Studier har visat att klorogensyra potentiellt kan motverka glukosupptaget i kroppen och därmed begränsa blodsockerstegringar. Det behövs fortfarande mer undersökningar för att fastställa hur dessa ämnen fungerar, men är du nyfiken på dess effekt är det bästa att testa själv!

Tillskott för diet

1 av

Diettillskott som kompletterar träning

Hör du till skaran av människor som provat olika dieter gång på gång men aldrig lyckats hålla dem? Då är förmodligen en ökad träningsmängd en bättre lämpad viktminskningsmetod för dig. Välj den träningsform som passar dig bäst och träna åtminstone 3-5 dagar i veckan för att märka resultat. Att få in extra vardagsmotion kommer också att göra skillnad. Tränar du redan mycket och vill minska i fettvikt, är det främst fettförbrännande träning du ska fokusera på. Se till att få in raska promenader varje dag som komplement till din träning, eller avsluta varje träningspass med konditionskrävande intervaller.

Kvinna motionerar utomhus

För att få bästa resultat av din träning bör du även se över din kosthållning, så att du vet att du får i dig tillräckligt mycket mat för att orka träna, men att du ändå förbrukar det du äter. Anpassa ditt matintag efter den träningsnivå du ligger på. Boosta med utvalda fettförbränningstillskott.

Fettförbränningstillskott som bygger på ett komplex av olika verksamma ämnen fungerar ofta bra i kombination med diet och träning. De flesta av dessa innehåller koffein som bidrar till en mentalt uppiggande effekt, så att du orkar träna ännu mer. Dessutom innehåller de ofta aminosyror och andra intressanta ämne som på olika sätt ingår i förbränningsapparaten.

Chiliextrakt är en vanlig komponent i fettförbränningstillskott, och ibland används det som huvudsaklig ingrediens. Hemligheten i chilifrukten är capsaiciner, som har en temperaturhöjande effekt i kroppen. På så vis tänker man sig att mer energi går åt till värme och energiförbrukningen går upp. I chilitillskott har man tagit vara på dessa capsaiciner och koncentrerat dessa i kapselform.

Grönt te är en klassisk fettförbrännare som är mycket uppskattad. Förutom att grönt te har välkända välgörande egenskaper, är det även sällsynt rikt på EGCG, katekiner som i studier visat sig kunna hjälpa till att motverka det enzym som bryter ned adrenalin och noradrenalin. Dessa signalsubstanser utsöndras när vi tränar, och skulle då möjligen kunna verka under en längre tid vid intag av EGCG.  

Synefrin räknas som stimulantia, även om det är en mildare variant än exempelvis koffein. Synefrin har liknats vid det kroppsegna adrenalinet, en signalsubstans som frisätts när vi tränar hårt eller när vi är stressade och detta tillstånd gör oss piggare och mindre hungrig. Exakt hur synefrin fungerar krävs det fortfarande mer studier för, men många som testat upplever en positiv effekt.

Tillskott för träning

1 av

Många av dessa tillskott går att kombinera, men se upp med att inte kombinera för mycket stimulantia, så att du exempelvis får i dig för hög dos koffein. Kom ihåg att ett viktminskningstillskott aldrig verkar ensamt, utan kräver att du även kombinerar det med motion och lågkaloridiet!

Referenser:

The effects of supplementation with P-Synephrine alone and in combination with caffeine on resistance exercise performance. NA Ratamess, JA Bush, J Kang, WJ Kraemer, SJ Stohs, VG Nocera, MD Leise, KB Diamond, AD Faigenbaum. 2015.

Eight weeks of supplementation with a multi-ingredient weight loss product enhances body composition, reduces hip and waist girth, and increases energy levels in overweight men and women. HL Lopez, TN Ziegenfuss, JE Hofheins, SM Habowski, SM Arent, JP Weir, AA Ferrando. 2013.

Raspberry ketone increases both lipolysis and fatty acid oxidation in 3T3-L1 adipocytes. KS Park, 2010.

Anti-obese action of raspberry ketone. C Morimoto, Y Satoh, M Hara, S Inoue, T Tsujita, H Okuda, 2005.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost