Välj rätt multivitamin

Vitamintillskott är ett av de mest använda kosttillskotten i världen och utbudet är enormt. Alla valmöjligheter kan göra det svårt att veta vilket som passar en själv bäst och denna guide kan hjälpa dig att hitta rätt.

  • Vad innehåller ett multivitamintillskott?
  • Tillskott för specifika grupper
  • Att undvika

Rekommenderade multivitaminer

 
Core Vitamins
 
Mivitotal Plus
 
Mivitotal Kvinna
 
Mivitotal Man
 
Core Female Vitamins
 
Helhetshälsa MultiOptimal

Vad innehåller ett multivitamintillskott?

Meningen med multivitaminer är att man med säkerhet ska få i sig alla livsviktiga vitaminer och mineraler på ett smidigt sätt, och då är det också viktigt att se till att ditt tillskott faktiskt gör det. De viktigaste ämnena som ska ingå i ett multivitamintillskott är vitaminerna A, C, D, E, B-vitaminerna B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12 samt mineralerna zink, koppar, selen, mangan, krom och jod.  

Färskpressad juice av frukter

En del mineraler, som kalcium och magnesium, behöver vi i större mängder och det får därför inte plats i ett multivitamin. Du som behöver extra intag av dessa mineraler, behöver äta ett separat tillskott för att få i dig någon betydande mängd.

Vissa mineraler finns i olika varianter som tas upp olika lätt av kroppen. Kelaterade mineraler är bäst, så leta efter mineraler med ändelserna -kelat, -glukonat, -citrat, -aspartat och liknande. Om du vill testa ett multivitamin, ska du alltid äta det i samband med en måltid eftersom flera näringsämnen kräver tillgång till fett för att kunna tas upp av kroppen.

Tillskott för specifika grupper

Många multivitaminer riktar sig till olika grupper med speciella behov. Det är till exempel multivitaminer för kvinnor som främst har extra behov av järn och folsyra. Järn eftersom man regelbundet förlorar en liten mängd i och med menstruationen och folsyra för den som planerar eller väntar barn, eftersom det behövs för fostrets utveckling. En annan vanlig grupp är vegetarianer som har större behov av bland annat järn och vitamin B12, som bara finns i animaliska produkter. Tillhör du en grupp som har extra behov, kan du med fördel välja ett multivitamintillskott som riktar sig just till dig.

Att undvika

Det finns tyvärr mindre bra tillskott på marknaden också. Produkter som innehåller mineraler i oxidföreningar tas upp dåligt av kroppen och det mesta förs ut igen med urinen. Undvik därför mineraler med ändelsen -oxid. Det är billigt att framställa, men värdelöst för dig.

Sammanfattning

  • Alla grundläggande vitaminer och mineraler bör ingå
  • Välj kelaterade mineraler
  • Undvik oxidbundna mineraler
  • Välj multivitamin riktad till specifik grupp om du tillhör någon
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12 är intressant främst för vegetarianer.
Visa fler
Staff ▲