Välj rätt måltidsersättning

De flesta av oss har någon gång gått på diet, eller åtminstone varit nyfiken på att testa för att toppa formen. Dieter i form av måltidsersättningar har med åren blivit alltmer vanliga och utbudet har vuxit markant. Det är inte bara ett effektivt utan även ett smakfullt alternativ för dig som snabbt vill tappa några kilon.

TillskottDoseringVarför
VLCDErsätt alla måltiderReducerat energiintag för snabb viktnedgång
Måltidsshakes som komplementErsätt vissa måltider eller mellanmålLätt att ta med sig, gott inslag i dieten
DietproteinMellanmål på språngKalorisnålt mellanmål
FörbränningstillskottDagligen enligt rekommendationFör ökad ämnesomsättning
FibertillskottDagligen enligt rekommendationFör ökad mättnadskänsla och minskat sötsug

Vad är måltidsersättning?

Måltidsersättningar är anpassade för antingen byta ut vissa måltider eller för att helt gå över till ersättning under en begränsad period. Grundtanken är att man ska få ett stort kaloriunderskott och på så vis tappa mycket i vikt på kort tid. En kost av enbart måltidsersättning ger runt 800 kcal per dag, vilket ger en rejäl reducering. I vanliga fall brukar ett kaloriintag ligga på runt 2000 kcal för kvinnor och 3000 för män. Pulver som man blandar själv till en shake eller soppa är den vanligaste varianten av måltidsersättning. Det finns även färdiga shakes och bars som passar bra att ha med sig på språng eller när man vill lyxa till sin diet med något extra gott.

Måltidsersättning i glas.

Olika måltidsersättningar

VLCD står för Very Low Calorie Diet, alltså diet med väldigt lågt kaloriinnehåll. Måltidsersättningar med denna märkning måste vara godkänd av Livsmedelsverket som en produkt man kan ersätta alla måltider med. Dessa måltidsersättningar måste ge mellan 450 och 800 kalorier per dag och innehålla alla nödvändiga vitaminer och mineraler för att undvika brister. LCD, Low Calorie Diet, är en liknande beteckning men där någon komponent saknas och därför bättre lämpar sig till att ersätta enstaka måltider med och komplettera med vanlig mat för att säkerställa ett fullgott näringsintag.

Måltidsshakes, soppor och bars som inte klassas som VLCD eller LCD, kan användas som komplement till övriga måltider och ersätta enstaka måltider eller användas som ett kalorisnålt mellanmål för den som vill dra ner på kalorierna. Denna typ av produkt innehåller ofta färre kalorier, mer protein och ett brett spektrum av vitaminer och mineraler. Det kan vara ett bra alternativ för dig som i huvudsak äter en kalorirestriktiv diet och vill variera med shakes då och då.

Dietprotein är något som efterfrågas allt mer på marknaden. Dessa produkter är baserade på protein och har mindre socker och kolhydrater än vanliga måltidsersättningar, och med mättande fibrer som uppskattas under diet. Dietprotein kan användas som kalorisnåla mellanmål eller vid träning, när du vill ha i dig både protein men ändå hålla nere på kalorierna.

Dietprotein

Kombinera med tillskott

Om du vill ha extra hjälp på traven i din viktnedgång, kan du kombinera din måltidsersättning med tillskott som sätter fart på kilona.

Rekommenderade tillskott

Koffein, grönt te och chili är livsmedel som påverkar ämnesomsättningen och det finns som tillskott för den som inte vill hälla i sig mängder av kaffe och te eller äta chili i varje måltid. Fördelen med tillskott är just att du får i din en hög dos på liten mängd. 

Fibertillskott sväller i magen och ger en ökad mättnadskänsla som håller längre. Det bidrar till att hålla blodsockret på en jämnare nivå och på så vis håller sötsuget i schack, något som kan vara tacksamt vid lågkaloridieter.

Kopp med kaffebönor och chilifrukt

Vem kan äta måltidsersättning?

Det är ett enkelt alternativ för dig som vill gå ner i vikt snabbt utan att behöva planera måltider och räkna kalorier. Det är en konst att kunna kombinera måltider med få kalorier som samtidigt mättar och innehåller alla livsnödvändiga näringsämnen. Måltidsersättningar passar också bra som mellanmål när blodsockret sjunker, även för den som inte har som främsta mål att gå ner i vikt.

Om du vill testa en pulverdiet, kan du gå tillväga på två olika sätt. Antingen kan du börja med att bara ersätta någon måltid om dagen med pulver, för att sedan successivt helt gå över till måltidsersättning. Du kan också göra motsatsen, och börja med en kickstart av enbart måltidsersättning, för att efter hand börja äta vissa mål mat om dagen. En del har svårt för att helt bryta med sina vanor, och då kan första alternativet passa bäst. Fördelen med det andra alternativet, är att man har en möjlighet att försiktigt anpassa sina vanor till en mer sund kosthållning och på så vis öka möjligheterna till att stanna på sin nya vikt.  

Måltidsersättning är utformat för att ätas i en kur, och alltså inte en kosthållning för någon längre tid. Ett par veckor brukar kännas nog för de flesta. Risken med måltidsersättning är att många faller tillbaka till gamla livsstilsmönster när dieten är slut, och därför lika snabbt går upp alla kilon igen. Det är därför viktigt att du planerar din framtida kosthållning så att du får behålla din nya vikt som du kämpat så hårt för. Precis som vid all viktnedgång, krävs att man samtidigt motionerar för att få bra resultat. Se bara till att inte gå ut för hårt om du inte tidigare motionerat regelbundet, eftersom den kalorisnåla kosten gör att energinivån sjunker något.

Sammanfattning

  • Fungerar tack vare ett kraftigt kaloriunderskott
  • Byt ut vissa eller samtliga måltider
  • Kombinera gärna med andra tillskott
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost