Uppbyggande hormon och fettförbränning

Många olika faktorer är avgörande när det gäller kontrolleringen av fettförbränning, men en viktig faktor som sällan uppmärksammas är utsöndringen av uppbyggande hormon (GH). GH har tidigare mest uppmärksammats i muskeluppbyggande sammanhang men har alltså även en fettförbrännande effekt. I denna artikel går vi igenom vilken effekt det har på förbränningen och vad som påverkar utsöndringen.

Löpare dricker vatten

  • Hur påverkar GH fettförbränningen?
  • Fysiska faktorer som påverkar GH
  • Fysisk aktivitet so påverkar GH
  • Kosttillskott som påverkar GH

Hur påverkar GH fettförbränningen?

Det uppbyggande hormonet GH fungerar på många olika sätt i kroppen. Bland annat hjälper det oss att växa när vi är små, det stimulerar våra benceller och medverkar till muskeluppbyggande processer. Det är även GH som bryts ner från fettceller när kroppen behöver energi, exempelvis vid fasta, under träning och när vi sover. GH påverkar även fettförbränningen genom att stimulera sköldkörtelhormonerna som kontrollerar ämnesomsättningen.

Fysiska faktorer som påverkar GH

Oavsett vilken hormon vi pratar om finns det alltid fysiologiska faktorer och omständigheter som påverkar dess nivåer, och GH är inget undantag.

Glukosvärdena påverkar utsöndringen av GH. När vi har mycket högt blodsocker, låga nivåer fria fettsyror och fasta sker en stegring av uppbyggande hormoner.

Vår kroppssammansättning har en stor betydelse för GH. Det har visat sig att överviktiga individer har lägre nivåer GH, men det är inte själva vikten som är intressant här utan det vicerala bukfettet som omger bukorganen. Ju mer viceralt fett desto mindre nivå av GH.

Könstillhörighet är en betydande faktor. Kvinnor har en högre nivå GH tack vare det kvinnliga könshormonet östrogen.

Under natten när vi sover återhämtar sig kroppen och det är då som den mesta av vår uppbyggnad sker. Mängden GH ökar och frisättningen har visat sig vara störst mellan klockan 22.00 och 01.00.

Fysisk aktivitet som påverkar GH

Träning påverkar utsöndringen av GH och det är framför allt intensiteten på passet som är mest relevant här. Bäst effekt ger intervallträning, som är intensiv träning med korta vilopauser. Intervaller kan varieras i oändlighet och passar de flesta träningsformer.

Undersökningar kring GH har visat att den mjölksyra som bildas vid högintensiv träning ökar GH-utsöndringen. I ett försök (3) testades GH-utsöndringen i samband med träning för personer med McArdles sjukdom. Personer som lider av denna sjukdom är nämligen obenägna att få mjölksyra vid träning. Resultatet visade att GH-utsöndringen uteblev hos testpersonerna, vilket visar att mjölksyran har betydelse för GH.

Löpning inomhus på band

Kosttillskott som påverkar GH

Aminosyrorna L-arginin och L-glutamin används ofta för muskeltillväxt, då arginin fungerar som förelöpare till GH och glutamin stimulerar dessa hormon. Det är dock kombinationen av dem som är mest intressant. Tillsammans verkar de kunna öka GH-nivåerna med 200-400% och den optimala mängden arginin verkar vara 5-9 gram. Den utsöndring som bildas är dock temporär och hård träning kommer ge betydligt mer påverkan än så. Träning ger bättre resultat än enbart ett kosttillskott, men aminosyrorna kan vara en extra hjälp i vila.

Vi rekommenderar

Sammanfattning

  • Uppbyggande hormon hjälper till att bryta ner fett när vi behöver energi
  • Personer med övervikt har lägre nivåer av GH
  • Kvinnor har högre nivåer än män
  • Intervallträning ökar utsöndringen
  • Aminosyrorna L-arginin och L-glutamin kan ge effekt i vila

*Referenser:

Nevill ME, Holmyard DJ, Hall GM, Allsop P, van Oosterhout A, Burrin JM, Nevill AM GH responses to treadmill sprinting in sprint-and endurance-trained athletes. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1996;72(5-6):460-7

Godfrey RJ, Whyte GP, Buckley J, Quinlivan R.The role of lactate in the exercise-induced human GH response: evidence from McArdle disease. Br J Sports Med. 2009 Jul;43(7):521-5. Epub 2008 Jan 9

Björntorp P. Hormonal control of regional fat distribution. Hum Reprod. 1997 Oct;12 Suppl 1:21-5. Review.

Pritzlaff CJ, Wideman L, Weltman JY, Abbott RD, Gutgesell ME, Hartman ML, Veldhuis JD, Weltman A. Impact of acute exercise intensity on pulsatile GH release in men. J Appl Physiol. 1999 Aug;87(2):498-504.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost