Träningstrender I höst

Hösten närmar sig med stormsteg och kanske känner du att det är dags att komma igång med träningen efter ett par härliga semesterveckor eller, att du vill testa på något nytt eller variera den träning du redan utövar.  Hösten är en tid för möjligheter, utveckling och nya utmaningar och i denna artikel guidar vi dig genom de träningstrender som är som hetast just nu.

  • Träning med den egna kroppsvikten
  • Funktionell träning
  • Gymnastisk träning
  • Träning online
  • Gör träningen till en del av din vardag

Träning med den egna kroppsvikten

Att träna med sin egen kroppsvikt blir allt mer populärt. Anledningen är att du kan utföra denna typ av träning i stort sett var som helst och det enda du behöver ha som redskap är din egen kropp. Träning med kroppsvikten som enda redskap ger en ökad kroppskontroll och stärker hela din kropp, inklusive leder och senor. Övningar som denna typ av träning innefattar är bland annat armhävningar, benböj och plankan. Denna typ av träning passar alla då du kan anpassa din träning efter dina egna mål och förutsättningar.

Funktionell träning

Denna träningsform har blivit riktigt populär de senaste åren och utövas av såväl motionärer som elitidrottare. Här vill man förutom styrka utveckla rörlighet, balans och en förbättrad koordinationsförmåga. De typer av rörelser som man utför efterliknas det som man i dagligt bruk använder, så som att lyfta, dra och klättra. Här kan man använda enbart kroppen som redskap eller tyngder som t.ex. skivstänger, kettlebells och medicinbollar.

När man tränar funktionellt är det sällan som enbart en muskelgrupp aktiveras utan flera av kroppens muskler får jobba samtidigt. Ett exempel på en sport där just funktionell träning utövas är Crossfit. Målet med denna träningsform är att bygga en så allsidig kropp som möjligt och därför är träningen enormt varierad med en kombination styrka, kondition och gymnastik. Att denna sport växer sig allt större kan ha att göra med just variationen, att det är intensivt och att man snabbt märker positiva resultat på styrka och kondition. Funktionell träning lämpar sig såväl för nybörjare som erfaren atlet då du själv sätter upp dina mål med träningen och anpassar intensitet och belastning efter egen förmåga.

En man och en kvinna som står i plankan.

Gymnastisk träning

Gymnastikinspirerad träning är en trend som blivit mer och mer populär senaste tiden. Anledningen kan vara att träningsformen Crossfit som vi tidigare har nämnt blivit allt större med åren där man hämtat inspiration får gymnastikens grunder. Gymnastisk träning ger en ökad kroppskontroll, förbättrad rörlighet och kroppsmedvetenhet.  Exempel på övningar man utför vid denna typ av träning är handstående, muscle-ups i romerska ringar och repklättring. Även gymnastisk träning är en träningsform som alla kan träna oavsett ålder eller erfarenhet eftersom träningen kan utformas på ett sätt som passar dig och din kropp.

Träning Online

Online-träning börjar bli en riktigt het trend inom träningsvärlden. På sociala medier ges instruktioner via träningsvideor, text och bild med både basövningar och mer avancerade övningar som du kan utföra hemma. Detta ger en enorm frihet och du kan själv välja hur du vill lägga upp din träning. Även att ha en PT online som lägger upp ditt träningspass utifrån mål och förutsättningar är något som med största sannolikhet kommer växa sig allt större.

Gör träningen till en del av din vardag

Alla personer har olika mål och förutsättningar när det kommer till träning och vad du än väljer att satsa på i träningsväg så glöm inte att den bästa träningen är den träningen som blir en del av din vardag och livsstil. Träning ska vara roligt och inte ett jobbigt måste, så hitta den träningsform som du trivs med.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost