Synefrin

Synefrin har kommit att bli ett framstående ämne inom viktminskning och finns naturligt i citrusfrukters skal. I denna artikel går vi igenom vad synefrin har för effekter och för vem ett kosttillskott kan passa.

  • Synefrinets egenskaper
  • Kosttillskott med synefrin

Synefrinets egenskaper

Synefrin, även känt som Synephrine, utvinns naturligt från pomeransskal. Hos kosttillskott märks det ofta ut som Citrus aurantium, som i sin tur innehåller en viss mängd synefrin. Dessa tillskott används vanligen av personer som vill gå ner i vikt, som en extra hjälp på vägen vid sidan av diet och träning.

Kvinna joggar utomhus

Synefrin tros påverka det centrala nervsystemet, och räknas till stimulantia, och enligt teorin tros det påminna om kroppens adrenalin, det hormon som utsöndras vid hård träning och stress. Adrenalinet medför att vi känner oss piggare, med dämpade hungerkänslor och en högre kroppstemperatur. På den tiden då vi fortfarande var grottmänniskor, behövde vi adrenalinets effekter i pressade situationer för att vi skulle bli redo för kamp eller flykt, helt enkelt för överlevnad. Dessa egenskaper passar ju dessutom alldeles utmärkt vid viktminskning, för att få mer energi till träning och mindre lust att äta. Hur synefrin fungerar när det kommer till dess stimulansegenskaper är dock inte helt kartlagt och fler studier behövs.

Till skillnad från koffein verkar synefrin inte lika direktstimulerande, utan många som testat upplever en vakenhet som känns mjukare men varar under längre tid. Synefrin anses vara ett säkert och behagligt stimulantia, men alla upplever det olika. Vissa tycker sig bli väldigt uppskruvad, medan andra inte märker av det nämnvärt. Det bästa är att testa själv för att kunna avgöra om det ger effekter för dig.

Synefrin

Även om det till största del används med målsättning att gå ner i vikt finns det även studier som pekar på att synefrin kan användas av den som styrketränar. I en undersökning* testade man hur 12 friska unga killar presterade i styrketräning efter intag av synefrin. Männen delades in i tre grupper där några fick 100 mg synefrin före träning, andra fick 100 mg synerfin plus 100 mg koffein före träning och den sista gruppen fick placebo. Alla fick testa samtliga preparat i tre dagar, med en veckas mellanrum mellan de olika preparaten. Testet gick ut på att de genomförde 10 benböj 6 gånger, med 2 minuters vila mellan varven och 80 % av deras maximala kapacitet. Sedan mätte man styrka, hastighet, mjölksyra och upplevd ansträngningsnivå. Det visade sig att när testpersonerna fått synefrin eller synefrin plus koffein, orkade de med en högre belastning och hastighet i jämförelse vid placebo. Inga biverkningar rapporterades från denna studie.

Kosttillskott med synefrin

Som kosttillskott säljs synefrin med doseringar på runt 40 mg, och det förekommer även som läkemedel i högre doseringar. Synefrin kan kombineras med koffein men kosttillskotten i sig innehåller aldrig dessa två ämnen tillsammans.

Synefrin kan i höga doser ge biverkningar i form av ökad puls och blodtryck. Det bästa är därför att testa med låg dos till att börja med och testa toleransnivån, och alltid hålla sig till rekommenderad dagsdos.

Referenser:

The effects of supplementation with P-Synephrine alone and in combination with caffeine on resistance exercise performance. NA Ratamess, JA Bush, J Kang, WJ Kraemer, SJ Stohs, VG Nocera, MD Leise, KB Diamond, AD Faigenbaum. 2015.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost