Sportdryckens funktion

Sportdrycker är inget nytt förkommande fenomen. Det gör dem dock inte mindre användbara. Särskilt vid längre fysiska uthållighetsaktiviteter som vid lopp eller cykelturer kan du dra nytta av effekterna sportdryckernas sammansättning kan ha på vätske- och elektrolytbalansen i din kropp.

  • Vad innehåller en sportdryck?
  • Varför behövs det?
  • När ska sportdryck intas?



Tjej som sitter och dricker ur en vattenflaska.

Vad innehåller en sportdryck?

En sportdryck innehåller i regel vatten, snabba kolhydrater och elektrolyter. Allt detta är sådant du kan dra nytta av under lopp eller längre pass av något slag där din uthållighet sätts på prov och balansen av vätska och elektrolyter i kroppen är viktig.

Glukos, fruktos och galaktos är alla enkla sockerarter som tack vare sin lilla storlek snabbt kan tas upp av och kroppen och där användas som lättillgänglig energi. Sådana sockerarter benämns som enkla sockerarter. Till den gruppen sockerarter hör även maltodextrin och vitargo - två kolhydrater som är vanligt förekommande i olika sportdrycker. Deras struktur gör nämligen att man kan inta större mängder utan att få magbesvär, vilket gjort de särskilt användbara i sportdrycker.

Färdigblandade sportdrycker


Varför behövs det?

Elektrolyter kan förklaras som salter som finns i blodet och tillsätts i sportdrycker i första hand för att främja vätskeupptaget i tarmarna genom så kallad osmos. Vätskeobalans är nämligen en av de faktorer som snabbast kan påverka vår prestationsförmåga. När vi är uttorkade kan bland annat blodvolymen och därmed blodtrycket minska vilket leder till sämre syretransport. Att ersätta den vätskan vi förlorar under fysisk aktivitet är alltså väldigt viktigt för vår prestation.

När ska sportdryck intas?

En sportdryck kan intas före, under och efter ett träningspass, ett lopp eller en tävling. Särskilt stor nytta har du dock av den vid pass på 40 minuter och längre. Planerar du ett längre pass kan det vara bra att förbereda sig genom att inta en sportdryck några timmar innan passet.

Är passet eller tävlingen som sedan följer mer än 40 minuter långt kan det vara en god idé att fylla på med sportdryck. I sådana fall är 1-2 deciliter var 15-20:e lämpligt.

När du väl avslutat tränings- eller tävlingspasset är det a och o att återställa vätskebalansen. Ett tips är att väga sig innan den fysiska aktiviteten. Då kan du beräkna på ett ungefär hur mycket vätska som gått förlorad. 1 liter vätska väger nämligen ca 1 kg. Har din vikt exempelvis minskat med 300 g bör du dricka ca 3 dl vätska.

Sportdryck i pulverform

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost