Rosenrot

Rosenrot är ett välanvänt tillskott vid tillfällig trötthet och ansträngning. Växten hör till adaptogenerna, och säljs både som kosttillskott och naturläkemedel.

  • Vad är rosenrot?
  • Vilken effekt har rosenrot?
  • Bra att känna till

Vad är rosenrot?

Rosenrot har sitt ursprung i Europas norra delar, Asien och Nordamerika där den växer bra trots de hårda klimaten. Rosenrot tillhör växterna adaptogener. Adapt betyder anpassning och precis som det låter, finns undersökningar som tyder på att adaptogena växter kan hjälpa kroppen att anpassa sig till aktuella fysiska och mentala påfrestningar. Växterna schisandra och ginseng är andra välkända växter som tillhör adaptogenera som liksom rosenrot marknadsförs som medel mot trötthet och utmattning.

Nyplockad rosenrot

Tidigare åt man rosenrot rå eller kokt precis som en grönsak. Rosenrot är rik på vitamin C och man ansåg att den kunde bota infektioner, lindra huvudvärk och pigga upp. Redan 1755 beskrev Carl Von Linné rosenroten som en läkeväxt i sin läkemedelshandbok.

Vilken effekt har rosenrot?

Trots att adaptogener kan upplevas som mycket effektiva, ska det inte förväxlas med stimulantia som exempelvis koffein. Liknande ämnen kräver nämligen en ökad kvantitet över tid för att du ska få samma effekt av det. Rosenrot däremot kan kroppen inte vänja sig vid på samma sätt, utan kan användas under längre period utan uppehåll med samma verkan.

Flera studier har genomförts för att undersöka hur rosenrot kan påverka prestationen vid fysisk ansträngning. Försök* har visat att idrottare som testat rosenrottillskott under en period i samband med träning, har fått en förbättrad fysisk anpassningsförmåga utefter ansträningsnivån samt en minskad muskelslitning vid hård träning. Detta har jämförts med idrottare som inte använt rosenrottillskott under samma period. Resultaten från liknande forskning kan bara betraktas som teorier än så länge och mer undersökningar krävs för att kunna bekräfta effekterna.

En stor fördel hos rosenroten är att den verkar mycket snabbt i kroppen. Redan efter 45 minuter kan du känna respons av den och det varar under relativt lång tid. Många som äter rosenrot upplever trots en mental skärpa, att de kan sova gott om natten och vakna utvilade. Tack vare liknande erfarenheter har man antagit att rosenrot även kan ha en lugnande förmåga.

Rosenrot som kosttillskott

Bra att känna till

Idag saluförs rosenrot både som kosttillskott och växtbaserat naturläkemedel. För att få klassas som läkemedel krävs en granskning och ett godkännande av produkten från läkemedelsverket. Basen till läkemedelsmärkningen är enbart grundad på erfarenhet av långvarig användning, som kan vara värt att känna till.

Prova rosenrot om du vill ha en behagligt uppiggande effekt utan att behöva dricka kaffe!

Referenser:

Effects of chronic Rhodiola Rosea supplementation on sport performance and antioxidant capacity in trained male: preliminary results. A. Parisi, E. Tranchita, G. Duranti, E. Ciminelli, F. Quaranta, R. Ceci, C. Cerulli, P. Borrione, S. Sabatini. Sports Med Phys Fitness, 2010.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost