Psylliumfröskal

Huskfiber, Loppfrön

Psylliumfrön och psylliumfröskal är mycket fiberrikt och ger magen något att arbeta med. Fröna äts vanligen av de som vill få bukt med magproblem och av de som försöker gå ner i vikt.

  • Psylliumfröet i kroppen
  • Olika sorter

Psylliumfröet i kroppen

Psylliumfrön kallas även loppfrön och huskfiber och är ett mycket fiberrikt frö. Skalet består till 85 % av vattenlösliga och gelbildande kostfiber. Vi kan inte bryta ner dessa fiber i mag- tarmkanalen, men de har trots det flera positiva hälsoeffekter för oss.

Vid förstoppning och andra magproblem kan psylliumfrön hjälpa till att sätta fart på systemet. Fibrerna drar nämligen åt sig vätska i tarmen där de bildar en gelémassa som får tarmarna att arbeta mer intensivt och på så sätt lätta upp trycket. För att det ska fungera optimalt måste man också se till att dricka mycket vatten, så att inte all vätska försvinner och problemen istället förvärras.

Psylliumfröskal i en burk

Vid en viktminskningsdiet om du äter en begränsad mängd mat och lätt blir småhungrig och sockersugen, är ett fibertillskott av psylliumfrön en enkel lösning. Fibrerna är svårbearbetade i magen, vilket leder till att magsäcken fylls snabbare och maten ligger kvar längre. Resultaten blir att du lättare blir mätt på maten och håller dig mätt under en längre tid. Blodsockret balanseras och sockersuget kan lättare kontrolleras. Den trista dieten blir således lättare att ta sig igenom.

Kolesterolvärdet kan också bli påverkad av en kost med mycket av denna sortens kostfiber. Ett av kolesterolets uppgift i kroppen är nämligen att bilda gallsalter som utsöndras när vi äter en fettrik kost. Dessa gallsalter återvinns sedan av kroppen och används på nytt. Fibrerna hjälper då till att föra med sig dessa gallsalter ut ur kroppen, så att återupptaget blir mindre och mer kolesterol måste gå åt till att bilda nya gallsalter, och kolesterolnivån sänks.

Olika sorters psylliumfrö

På marknaden kan du få tag i ljusa och mörka psylliumfrön, hela eller bara skalen. Hela psylliumfrön är bra för dig som vill även vill komma åt den energi och de fettsyror som ingår i fröna. Fröskal är ett alternativ för dig som istället vill reducera intaget av fettsyrorna och på så vis sänka kaloriintaget. Den mesta av näringen sitter i skaldelen och återfinns i båda varianter.

Vill du testa att komplettera din kost med psylliumfrön, kan du prova att blanda dem i myslin, strö över frukosttallriken eller blanda i vätska och dricka. En lagom mängd är ett par upp till tre matskedar dagligen, och kom ihåg att få i dig tillräckligt med vatten.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost