Psylliumfröskal

Huskfiber, Loppfrön

Psylliumfrön och psylliumfröskal är mycket fiberrikt och ger magen något att arbeta med. Fröna äts vanligen av de som vill få bukt med magproblem och av de som försöker gå ner i vikt.

  • Psylliumfröet i kroppen
  • Olika sorter

Psylliumfröet i kroppen

Psylliumfrön kallas även loppfrön och huskfiber och är ett mycket fiberrikt frö. Skalet består till 85 % av vattenlösliga och gelbildande kostfiber. Vi kan inte bryta ner dessa fiber i mag- tarmkanalen, men de har trots det flera positiva hälsoeffekter för oss.

Vid förstoppning och andra magproblem kan psylliumfrön hjälpa till att sätta fart på systemet. Fibrerna drar nämligen åt sig vätska i tarmen där de bildar en gelémassa som får tarmarna att arbeta mer intensivt och på så sätt lätta upp trycket. För att det ska fungera optimalt måste man också se till att dricka mycket vatten, så att inte all vätska försvinner och problemen istället förvärras.

Psylliumfröskal i en burk

Vid en viktminskningsdiet om du äter en begränsad mängd mat och lätt blir småhungrig och sockersugen, är ett fibertillskott av psylliumfrön en enkel lösning. Fibrerna är svårbearbetade i magen, vilket leder till att magsäcken fylls snabbare och maten ligger kvar längre. Resultaten blir att du lättare blir mätt på maten och håller dig mätt under en längre tid. Blodsockret balanseras och sockersuget kan lättare kontrolleras. Den trista dieten blir således lättare att ta sig igenom.

Kolesterolvärdet kan också bli påverkad av en kost med mycket av denna sortens kostfiber. Ett av kolesterolets uppgift i kroppen är nämligen att bilda gallsalter som utsöndras när vi äter en fettrik kost. Dessa gallsalter återvinns sedan av kroppen och används på nytt. Fibrerna hjälper då till att föra med sig dessa gallsalter ut ur kroppen, så att återupptaget blir mindre och mer kolesterol måste gå åt till att bilda nya gallsalter, och kolesterolnivån sänks.

Olika sorters psylliumfrö

På marknaden kan du få tag i ljusa och mörka psylliumfrön, hela eller bara skalen. Hela psylliumfrön är bra för dig som vill även vill komma åt den energi och de fettsyror som ingår i fröna. Fröskal är ett alternativ för dig som istället vill reducera intaget av fettsyrorna och på så vis sänka kaloriintaget. Den mesta av näringen sitter i skaldelen och återfinns i båda varianter.

Psylliumfrö

 
Helhetshälsa Psylliumfröskal
 
Holistic Psylliumfröskal
 
Alpha Plus Psylliumfröskal

Vill du testa att komplettera din kost med psylliumfrön, kan du prova att blanda dem i myslin, strö över frukosttallriken eller blanda i vätska och dricka. En lagom mängd är ett par upp till tre matskedar dagligen, och kom ihåg att få i dig tillräckligt med vatten.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Kolesterolvänliga ämnen

Vad ska man äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
 

Därför ska du äta fiber

Fibrer är bra för tarmfunktionen och bidrar med näring till tarmfloran!
 

Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
 

Fibergröt

Gröt som är mättande och bra för magen! Chiafrön ger dig dessutom omega 3!
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Betaglukaner

Betaglukaner kan ha positiva effekter på både kolesterol och blodsocker.
 

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
 

Gojibollar

Perfekt när du behöver ett mellanmål fullt med energi och antioxidanter.
 

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
 

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
Visa fler
Staff ▲