Promenadens alla fördelar

Vi går till gymmet och springer på löpband, trampar på crosstrainers och lyfter vikter en eller två gånger i veckan för att bli slanka och vältränade men många av oss glömmer helt bort värdet av att promenera. Vissa av oss tar till och med bilen till gymmet istället för att gå eller så åker man med bussen. Även om promenaden kanske inte direkt känns som en träningsform så ger det faktiskt en hel del för dig och din hälsa om du går ut och går ett tag en gång per dag.

  • Fördelar med att promenera
  • Promenadtips

Fördelar med att promenera

Alla vet vi att det är viktigt att motionera, men många gånger blir det bara ett eller två lite längre träningspass per vecka om ens det. Den forskning som nu råder tyder dock på att det är bättre att motionera lite och ofta än länge och sällan. Konditionen är nämligen en färskvara som snabbt blir sämre om du inte rör dig tillräckligt.

Ett par joggingskor på en strand.

Konditionen kan som många vet jämföras med en indikator för ens hjärt- och kärlhälsa. När kroppen blir utsatt för regelbunden konditionsträning sker nämligen en rad förändringar som alla kan vara med och bidra till en förbättrad arbetskapacitet. Bland dessa är en av de viktigaste en ökning av hjärtats förmåga att pumpa ut blod till kroppens alla organ och muskler. Man har även sett att hemoglobinhalten ökar vid regelbunden konditionsträning, vilket är av stor betydelse för de röda blodkropparnas förmåga att transportera syre. Lungorna får också sin träning när vi konditionstränar. Detta genom att de blir bättre på att ta upp det syre vi andas in samt att göra sig av med den koldioxid som bildas i kroppen.

Förutom att vara bra för konditionen kan en rask promenad även hjälpa dig att bli piggare och mer avstressad, och många tycker att de sover bättre efter att de infört dagliga promenader på schemat.

Men det är inte att förglömma att promenader även bidrar till förbränningen, och kan därmed fungera som ett bra komplement för dig som vill bibehålla vikten eller som går på diet och försöker gå ner i vikt. En 30-minuters rask promenad motsvarar en förbränning på ca 135-164 kcal beroende på hur mycket du tar i.

Promenadtips

Det finns många knep för att göra promenaden mer njutbar, men det finns även flertalet redskap som kan användas för att göra kortare promenader mer ansträngande. Ett par bra skor med stadig sula är a och o när du ska ut och gå en längre runda för att skona både knän och hälar. Om du tycker att det är tråkigt att gå på promenad kan du ta med dig en vän för att ha någon att prata med när du är ute och går, då tenderar tiden att gå riktigt fort. Annars kan bra musik med ett högt tempo göra susen.

Vill du göra promenaden mer effektiv och lite jobbigare kan du använda olika sorters vikter. Vi tycker exempelvis att viktvästar är suveräna för att få extra tyngd till stegen, vilket gör att du kan få upp pulsen snabbare. I det stora hela innebär det att du kan gå kortare samtidigt som du får ut lika mycket som om du går en lite längre promenad. Tycker du att det blir för mycket med en viktväst, eller att den känns otymplig och i vägen finns det även små smidiga viktmanschetter/ vristvikter som man kan fästa runt vikten för extra tyngd till din promenad.

Redskap för effektiva promenader

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost