Omega-6

Omega-6 är en grupp fettsyror, varav flera av dem är essentiella och livsnödvändiga att få i sig via kosten. Exempelvis är GLA en essentiell omega-6-fettsyra, som bland annat används för att lugna irriterad och problematiserad hud och för att reducera inflammation.

  • Mer om omega-6
  • GLA, vad är det?
  • Hur mycket är lagom?

Mer om omega-6

Omega-6 är en fettsyragrupp som innehåller flera betydelsefulla fettsyror, där flera av dem, exempelvis är av vikt för bildningen av celler och som kan hjälpa till att upprätthålla en normal hjärnfunktion. Därför är det lätt att förstå, hur vissa omega-6-fetter kan vara viktigt för barns utveckling och tillväxt. Dessutom har man sett att vissa av omega-6 fetterna kan vara av betydelse för att reducera inflammation i kroppen.

Solrosolja i en liten glasbehållare och solrosfrön runt omkring

Linolsyra är omega-6-gruppens moderfettsyra och är essentiell. Detta innebär att vi inte kan producera linolsyra själva och att vi därför behöver se till att få i oss linolsyra från kosten. Linolsyra finns i de flesta feta vegetabilierna såsom solrosfrön, sojabönor, majsolja och sesamfrön. Något som är speciellt med linolsyra är att den kan göras om till längre fettsyror i kroppen, ett exempel på en sådan är GLA som kan ha flertalet viktiga funktioner i våra kroppar.

GLA, vad är det?

GLA är en förkortning för gamma linolenic acid (gammalinolensyra), och har blivit mycket populärt som tillskott på senare år. Detta beror på att den verkar ha många likheter till omega-3-fetterna EPA och DHA och dess positiva hälsoeffekter, och kan exempelvis hjälpa till att hämma inflammation. Det är nämligen så att GLA tros kunna dämpa enzymet COX-2, vars funktion är att omvandla arakidonsyra till skadliga och inflammatoriska substanser. Med andra ord skulle GLA kunna medverka till att hämma produktionen av flera av de ämnen som bidrar till inflammation i kroppen. Dessutom verkar det även som att GLA kan delta i bildningen av PGE1, som enligt många studier kan hjälpa till att motverka inflammation.

Utöver det är GLA välanvänt som en skönhetsprodukt, och används framförallt för att hjälpa till vid akne, eksem eller torr hy. Dess positiva effekter på huden tros bland annat bero på dess möjliga antiinflammatoriska verkan, men även för att den är av vikt för nybildning och reparation av celler.

Hur mycket är lagom?

Det finns inga direkta direktiv om hur mycket av just omega-6 man behöver få i sig. Däremot rekommenderar man att ungefär 5-10 procent från all den energi vi får i oss via kosten bör komma från fleromättade fettsyror, såsom omega-6 och omega-3. Det innebär att vi borde äta ca 10 g fleromättat fett per dag, men tänk på att äta balanserat och att både omega-6 och omega-3 är viktiga att få i sig i lagom mängd. Det är nämligen så att omega-3 och omega-6 samspelar med varandra i kroppen, och ett mycket högt intag av den ena kan leda till en försvagad funktion av den andra.

Tillskott med omega-6

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost